Jump to content

Styrekabel sitter bom fast i hylsen på motoren

heggem90

Recommended Posts

Skal bytte styrekabel og snekke på min tohatsu 30hk. Ultraflex. Å ta ut kabelen fra rattet, ingen problem. Men å ta den ut av «hylsen» fra motoren. Den står BOOM Fast! Prøvd å slå med hammer, smørt opp. Ingenting hjelper. Noen som har forslag? Skal sies at båten ikke ha vært brukt på endel år, så det er nok mye størknet grease inni der…

FEBC9F5F-EB50-4322-AA7E-82847C73B0B0.jpeg

Gjort samme jobben jeg og. En kraftig hammer, gjerne over en kg. Å mye smøring.  Så en runde med fila, før den dukker inn i røret.  Jeg brukte en armeringsjern stump, for å få slått den helt gjennom.  Så vasket jeg, og pusset. Å smørte.  

Den ble like god som ny igjen?

Endelig ble det Bobåt

Takk for tips. Tok av nipplene å smørte på. Men den her sitter bom fast, prøvde med en større hammer, uten at den rikker seg. La det stå over natten å se om det blir lettere imorgen….

Dette funker bra:

- skaff en 9mm (tilsvarer vel 3/8’’?) slange på en halvmeter. 

- i den ene enden skrur du inn en kompressorkobling type han med slangeklemme rundt

- den andre enden trær du over kontrollkabelen og fester med et par slangeklemmer

- fyll på med 5-56 i slangen (eller diesel) og koble på kompressoren  still den gjerne inn på ca 30 psi. 
- innen en halvtime så er smøringen igjennom og kabelen som smør

- da kan du gjerne presse igjennom litt tykkere olje for lengre varighet. Hydraulikkolje skal visst være topp. Men 4t motorolje funker sikkert også. 

Finnes flere youtubevideoer på dette. 

Edited by snekkerbod (see edit history)