Krimart Startet 1.August.2021 Link til dette innlegget Startet 1.August.2021 Jeg skal skjøte en VHF-antennekabel og skal derfor sette på to Glomex hannplugger: https://seatronic.no/glomex-vhf-plugg-til-rg58-kabel på hver sin ende. Jeg forstår at senterlederen skal passe i lengde i senter-"røret" på pluggen og at det må loddes, men hva med skjermingen? Skal det noe lodding på det eller holder det å gjenge på pluggen over denne? Må den brettes bakover over ytre isolasjon før pluggen gjenges på? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Det skal ikke loddes på skjermen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Furu Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 det er noen tips med bilder på glomex sine nett sider til ra132/106 plugger Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Krimart Svart 1.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Takk for hjelp. Finner ikke akkurat samme kontakt på hjemmesidene, men RA132 er vel det nærmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Krimart skrev 11 minutter siden: Takk for hjelp. Finner ikke akkurat samme kontakt på hjemmesidene, men RA132 er vel det nærmeste. Er det ikke 132 du har? Det er dette Glomex artikkelnr. som står i Seatronic-annonsen du viser til i ditt første innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Jannmar skrev 8 minutter siden: Er det ikke 132 du har? Det er dette Glomex artikkelnr. som står i Seatronic-annonsen du viser til i ditt første innlegg. Jo det er vel det. Men på nettsiden står det ikke noe om lodding? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 (redigert) Det ligger mange gode videoer på alle slags connectorer på YouTube. Har brukt det en del når jeg har vært usikker. Denne feks: Søkes opp med betegnelsene på kabel og connector vanligvis. Redigert 1.August.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2021 Ja, har sett en drøss videoer, men ingen av koblingene er like ( og ikke den jeg har kjøpt) og alle har ulike metoder. Alle sitter ved arbeidsbenken med diverse avanserte innretninger. Ingen av disse jobber oppunder taket i en liten seilbåt i alle fall ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.August.2021 Link til dette innlegget Svart 2.August.2021 (redigert) Krimart skrev for 15 timer siden: Jo det er vel det. Men på nettsiden står det ikke noe om lodding? Det stemmer. RA 132 er i følge Glomex en "solderless twist on connector". Beregnet til å kunne monteres på coax-kabelen helt uten lodding, men det anbefales fra flere forhandlere å lodde senterlederen for best mulig kontakt. Redigert 2.August.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Fantino skrev On 1.8.2021 at 23.58: Det ligger mange gode videoer på alle slags connectorer på YouTube. Har brukt det en del når jeg har vært usikker. Denne feks: Søkes opp med betegnelsene på kabel og connector vanligvis. Ja denne ba bra! Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Jeg bruker flussmiddel, en dråpe i senterlederen da jeg lodder, da flyter tinnet ut bra ! https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/lodding/flussmiddel/weller-lw25-flussmiddel-i-vaeskeform-p40376 ett annet tips, du kan stryke vaselin på skjermen innen du skrur på kontakten, holder fukten borte ! Og ev krympeslang fra coaxen opp på metallen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 3.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Flussmiddel har jeg lurt på. Litt usikker på om loddetinnet da flyter steder det ikke bør? Det viktigste er jo å få god kontakt mellom koblingen og senterleder, og i prinsippet holder det jo med en dråpe ytterst i enden? Jeg har såkalt "hvit vaselin" jeg skal smøre på. selvsagt krympeslange. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Krimart skrev for 1 time siden: Flussmiddel har jeg lurt på. Litt usikker på om loddetinnet da flyter steder det ikke bør? Det viktigste er jo å få god kontakt mellom koblingen og senterleder, og i prinsippet holder det jo med en dråpe ytterst i enden? Jeg har såkalt "hvit vaselin" jeg skal smøre på. selvsagt krympeslange. en dråpe ytterst……..jeg har ikke misslykkets med det, Etterpå kontrollerer jeg med en enkel multimeter att jeg ikke har kortslutning mellom leder og skjerm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 6.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Da ble det kontakt . Kabelen var for tykk til å skru på over den ytre isolator/plastkappen, så da ble det til at jeg skrudde pluggen over skjerm og indre isolator (dielektrisk?). Loddet på et par dråper på skjermen for sikkerhets skyld. Takk for alle hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.