Jump to content

Bytte fra rullestorseil til tradisjonell storseil


Jan Øivind

Recommended Posts

Hei, noen som har erfaring med å bytte fra rullestorseil til tradisjonell storseil på for eksempel på en bavaria 39 cruiser, og hva det koster sånn ca? Må mann ha ny mast? Mye av grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg ser for meg at i en situasjon hvor det blåser opp og man må reve og rullestorseil kiler seg vi være et mareritt.. For det andre er vekten i masten som påvirker rettene moment. 

 

Har ingen erfaring med rullestorseil, så innspill på hvordan det er å bruke kontra tradisjonell storseil. Fart, høyde på kryss... Holdbarhet... 

 

Kostand av seil kan man se bort ifra da nye membranseil vil bli kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke hensiktsmessig/mulig å konvertere en rullemast til konvensjonell mast hvis du ikke samtidig aksepterer ulempene ved begge typer mast på én gang. De forsøkene jeg har sett på konvertering har vært ganske grusomme.

 

Om du vurderer å kjøpe en seilbåt ville jeg valgt en som har den riggen du ønsker. Eventuelt å se etter en båt som må bytte rigg likevel.

 

Utover det er det mange som sikkert vil lovprise fordelene ved akkurat den riggen de har selv, uten at vi nødvendigvis blir så mye smartere av den grunn.

 

Min egen anekdote er at jeg aldri har opplevd å bli akterutseilt av en båt med rullemast som er av noenlunde samme størrelse. Men om det er på grunn av egenskaper ved riggen, fyren bak rattet, eller en kombinasjon, er vanskelig å slå fast.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har kjøpt båt ennå, og du ikke vil ha rullestor, så kjøp båt uten rullestor. Har du kjøpt båt med rullestor, så prøv om det er så ille. Vanligste problem er å ikke få det ut, inn går vel greit uten at noe ‘kiler seg’. For generell rulleseildiskusjon fordeler/ ulemper diskuteres dette gjevnlig, du kan jo lese denne tråden og legge inn spørsmål i bunn av den tråden: 

 

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ønsket er jo selvfølgelig tradisjonell storseil, mest fordi det er det jeg har erfaring med og hørt om rullestorseil som kiler seg, ytelse tap ect... Regner med at rullestorseil system er bedre i dag enn det var tidlig 2000 tallet. Problemet er at budsjettet tilsier at det blir en båt rundt 40 fot fra den tidsalderen. Problemet er det er så mange "aktuelle" båter som har rullestorseil. Regner med at det går å bytte mast uten store komplikasjoner? Ikke konvertere rullestorseil mast for tradisjonell storseil. Båten blir jo 90% tur og 10% regatta, men liker å trimme seil under tur for å hente det like ekstra, spesielt hvis det er en seilbåt vedsiden av 😂

Link to post
Share on other sites

Vil ikke si at Bavaria 39 cruiser er ei ku da, det er ingen fullblods hest, men ihvertfall ein god fjorahest... Hvilken båt det blir er ikke bestemt enda, må se hva som kommer min vei. Blir ikke full regatta siden 90% av tiden er det tur og da er comfort kjekt å ha. 

Link to post
Share on other sites

På min båt går det faktisk et spor for tradisjonelt storseil parallelt med åpningen for rullestor. Båten er en 2000 Beneteau 461, usikker på hvem som har laget riggen.

Ser for meg at jeg må foreta noen modikasjoner av bommen (reveliner=, men ellers ser jeg ikke for meg de helt store kostnadene ved å konvertere til tradisjonelt storseil. Selve seilet koster jo litt...

Ulempen er jo at man fremdeles har en mast somn er tyngre enn den hadde trengt å være.

 

image.png.ee00db820026874291e59574d1c04b90.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...