Jump to content

Raymarine 120w integrasjon av AIS via Seatalk NG. Får ikke inn AIS signalene.


Sitrin

Recommended Posts

Monterte et Converter kit og fikk AIS direkte inn på en nyere plotter nede og det fungerte med en gang
Har installert en Seatalk ng Converter for å få inn AIS inn på Raymarine 120W plotter oppe, men her får jeg ikke inn AIS signalene på plotteren. La inn AIS på plotteren, men tror jeg må ha oversett noe i programmeringen eller noe annet.

Er det noen som har gjort dette eller kan gi meg noen tips?

Converter. https://www.maritim.no/raymarine-seatalk1-til-seatalk-ng-kit

 

 

 

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Er ikke oppdatert på de forskjellige standardene så det kan se ut som jeg har tenkt ut en løsning som ikke lar seg løse.

Skal prøve å forklare hva jeg har tenkt en gang til.
AIS signalet får jeg fra Vhf Ray73 og tenkte det var mulig å ta signalet via  converteren med bruk av denne koblingsblokken

https://seatronic.no/raymarine-seatalk-3-veis-koblingsblokk og bruke en egen Converter som beskrevet oppe for å ta ut signalene (en nede og en oppe).

Håpet å kunne bruke kommunikasjonen jeg har oppe for tridata fordi det er utfordrende nok å trekke opp nye kabler.

Lar det seg løse med å bruke denne converteren oppe? https://seatronic.no/raymarine-seatalkng-til-nmea-0183-kabel

(ser det står at det er begrensninger på signaler som kan tas ut)

 

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Du prøver å løse et ikke eksisterende problem:wink:. VHF 73 har både NMEA 2000 (SeaTalk ng) og NMEA 183, det samme har E Wide. 

 

Er usikker på om VHF 73 har SeaTalk ng eller NMEA 2000 micro-C kontakt. Men det er enten å plugge VHF 73 direkte i SeaTalk ng nettverk, eventuelt gjøre det samme med micro-C til SeaTalk ng overgangskabel. 

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene.

Ønske er å slippe å trekke opp nye kabler som vil være en større jobb, men ser at det trolig ikke lar seg løse som jeg hadde tenkt.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Se der ja. Det kan være en god løsning :thumbsup:

Jeg får koble fra «forsøks løsningen» og se på den muligheten 

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...