Jump to content

Tohatsu MFS 9,9 Sport EFI til 15 hk?


ko-stens

Recommended Posts

Se der ja! Har stusset litt over at det har vært kort vandring fra nyll til full. Nå får jeg vridd håndtaket hele veien. Takker så mye for tips!👍

 

Restriktorplata, som jeg har hørt det heter, tok jeg vekk før jeg prøvde motoren for første gang. Ingen problemer uten den. Burde kanskje sette den tilbake? Rart det ikke står at den skal fjernes i lenken. 
 

Får ta en telefon til West system og høre i morgen. 😊 Sist jeg spurte var mekanikeren som kunne om det her, syk, og han jeg sendte epost til kunne ikke svare.

Link to post
Share on other sites

Du risikerer at motoren ikke får nok bensin (får mye luft) og da går den for varmt. Det lager i værste fall mye trøbbel… ikke går den bedre heller..

 

Bytter du derimot EFI enheten til 20hk versjonen vil bensinmengden samsvare med økte luftmengden når plata er fjernet. Forskjellen fra 15->20 virket faktisk å være større enn den fra 9.9->15… husk at du også risikerer å måtte bytte propell til en med høyere stigning da den går på turtallsperren med økt effekt..

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 9.9 fix ferdig oppgradert til 15 fra forhandler for et par år siden men det må være trøtteste 15hk som finnes. Tilsvarende båter med 9.9 2-takt går fortere... 

 

Leste en plass at også oppgradering til 15 hk krevde skifte av ECU. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da er i hvert fall restriktorplata montert tilbake. Motoren er foreløpig kun innkjørt uten belastning utover det anbefalte. Ting tyder på at 10 og 15 hk har samme ECU, bare at man ikke får vridd gasshåndtaket så langt på 9,9'en. Måtte ta en ekstra titt på lenken før jeg oppdaget skissen nederst. Den skal nok bare fjernes når en oppgraderer til 20 hk ja. 

 

Tohatsu og Mercury er nok også klin like under dekselet, så at det er noen forskjeller der spørs vel. Eneste forskjellene jeg klarer å finne ut i farta er styrekult/gir og deksel. De/den som kan svare på oppgraderingsspørsmål der jeg kjøpte motoren er på ferie, så jeg må nok vente med å høre til neste uke, fikk jeg beskjed om. 

 

Får se om jeg oppgraderer til 20 neste år, men jeg vet ikke om det er noe poeng. Med den nye får jeg 21,3 knop, målt på gps, med 12-fots alujolla, da uten restriktorplata. Mulig den går enda litt bedre når den får riktig luft/mengde? Båten skal maks ha 9,9 hk motor. Jeg har montert styrekonsoll i den, så da er det tryggere med 15 hk og. Med den gamle 9,9'en fikk jeg 20,2 knop, så til tross for fem kilo ekstra på hekken er den sprekere. Med mer gass vil den kanskje gi et par knop til? 20 hk blir kanskje litt brutalt på 65 kg båt (båt 55 kg pluss kanskje 10 kg styrekonsoll/ratt/snekke/kabel. Samtidig MÅ en jo ikke gi full gass heller! 

 

Når det gjelder forrige taler, så ser jeg på YouTube at Mercury 15 EFI er kjappere i akselerasjon enn en tilsvarende totakter. Totakteren har litt høyere toppfart, men ikke mer enn et par knop. Så at en firetakter er trøtt vet jeg ikke om jeg er enig i. Kanskje er en "gammeldags" firetakter med forgasser trøttere, men det har jeg aldri prøvd i 15 hk. Har heller aldri prøvd en 15 hk totakter. Tohatsuen er i hvert fall rimelig kjapp i gassresponsen. Sammenlignet med den gamle Mercury 9,9'en (altså den lille varianten som ikke kan oppgraderes) er det to forskjellige verdener. Nå er ikke jeg på jakt etter maks toppfart. Gassrespons, kjapt i plan og lite stressende cruisefart med to, tre personer ombord er viktigere. Samtidig går båten mest i dorgefart, og da er det ingen tvil om at en firetakter passer meg best. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

ko-stens skrev 16 minutter siden:

Når det gjelder forrige taler, så ser jeg på YouTube at Mercury 15 EFI er kjappere i akselerasjon enn en tilsvarende totakter.

Jeg hadde forventet en sprekere motor enn 9.9 2t. Trodde de hadde "glemt" å oppgradere til 15 hk så jeg tok båten med til forhandler og de sjekket at braketten på gassen var borte "så da er den 15 hk"...

 

Jeg har en River 350 XR og "konkurrenten" er Summer Fun så de er ikke veldig ulike men heller ikke helt like. Skal sjekke turtall og se om det er innenfor spec.

 

Gi gjerne et vink når du har fått tak i de som kan, @ko-stens

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Merkelig så vanskelig dette skulle være da!

 

Sendte spørsmå til en annen forhandler i farta. De sier at restriktorplata skal fjernes. 


På Mercury, som er samme motor, skal gassperra fjernes. Denne er også på min, så skulle jo tro det er samme greia med Tohatsu og. Men det kan kanskje være noen ulike detaljer der.
 

Skal bli interessant å høre hva min forhandler sier når de med peiling er tilbake på jobb!

 

Kanskje jeg likegodt skal bestille 20hk ECU og omgå hele styret! Mister garantien om jeg gjør den jobben selv da, men. Om jeg ikke allerede er på tynn is der!

Link to post
Share on other sites

Liten update. Fikk svar fra min forhandler i dag. Der også får jeg vite at restriktorplata skal tas bort. Sa ingenting om gassperra. 
 

tror jeg tar med verktøy og prøver både med og uten jeg! 
 

Neste år oppgraderer jeg til 20 og hopper bukk over «problemet»! Blir nok bare en tur eller to til i år uansett.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tok litt tid dette gitt! Men nå har jeg fått svar fra West System, der jeg kjøpte motoren, av han som kunne svare sikkert. Det er akkurat som på Mercurymotoren, som det er lenket til lenger opp. Man fjerner gassperren, og vips, 15 hk. Verre er det ikke. Jeg var nok noe uklar i forrige epost, for der "pratet" jeg litt om oppgradering til 20 hk, så det ble nok en misforståelse der. 

 

Men det overrasker ikke at det egentlig skulle være slik som på Mercury. Det er jo nøyaktig samme motor, med unntak av motordeksel og styrekult og kanskje en detalj eller to til. 

 

Restriktorplata er i hvert fall på plass, så da skal det bli spennende å prøve båten til helga. Den gikk jo som tidligere nevnt, 21,3 knop før, da jeg trodde det var 15, bare at den nok fikk for mye luft da. Får kanskje et par knop til med helt full gass. Regner ikke med så store forskjellen, egentlig. Mulig skroget har mye å si? Det er rimelig flatt under, så kanskje skroget "suger" seg fast til vannet? Blir interessant å finne ut av :smiley:

 

Takker for gode innspill! 

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har endelig fått tatt en liten testtur med båten. Det er lite å hente på toppfarten. Båten la seg på inntil 22,5 knop. GPSen sa 23,8, men vet ikke helt hvorfor, for mesteparten av tiden lå den mellom 22 og 22,5. 

 

Burde kanskje legge litt vekt i snuta på båten og tilte ut motoren ett hakk og prøve da, for den begynner å hoppe ellers. Vet ikke om det gir mer fart, men det er verdt å prøve. I og med at båten er så lett, kunne jeg kanskje prøvd propell for 20 hk og. 
 

Uansett holder vel 22 knop. Det viktigste er i grunn at båten planer greit med en voksen passasjer! 

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Drar oppatt tråden jeg!

 

Motoren er pr dags dato 15 hk etter fjerning av gassperre. Tror den skal få forbli slik. 20 hk høres litt i overkant ut på den lille båten. Samtidig er det ikke sikkert det er noe å hente pga skrog. Den er rimelig flatbunnet fra midten og bakover, så det blir en del vannkontakt/friksjon. Nå driver jeg heller og fomler med å bygge om til fjernkontroll. Delene er på plass.

 

Samtidig har jeg kjøpt ny propell, fra Båtbua. Den gamle er på 9,3x10". Den nye er på 9,25x11". Den er nå montert, men før jeg gjorde det, sammenlignet jeg de to. Det er forbausende lite forskjell mellom dem, men det synes kanskje ikke så godt uansett.

 

Men, jeg synes da vitterlig den gamle har slakere stigning enn den nye. Vil ikke båten gå fortere med slakere stigning? Eller tenker jeg feil her? 

 

Den originale er den til venstre på bildene. 

Propell.jpg

Propell 2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...