Jump to content

Mer fart ved bytte fra bravo 2 til bravo 3?


Pettersenmotor

Recommended Posts


Har en Halco 870 på ca 3500kg med steyr 230hk på ett bravo 2x drev. Nå får jeg 22knop på ca 3900rpm med 19" propell. Maks turtall på denne motoren er 4300rpm. Vet ikke utveksling, men det må vel være ganske høy utveksling. Vil jeg få bedre fart med ett bravo 3? 

Link to post
Share on other sites

Nabobåten (med VP duoprop) byttet fra propeller der han ikke fikk maks turtall til litt mindre propeller, og båten gikk lettere i plan, ca 2 knop høyere marsjfart og mistet ikke topphastighet. Fikk da mer riktig max turtall.

 

Kjenner ikke til Bravo 2 versus 3, men mulig du bør vurdere å teste andre propeller?

 

Propell er en vitenskap, men det er to tall som er veldig viktige: stigning og diameter. 

 

Får se om ekspertene her inne henger seg på og kommer med mer spesifikke tips :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er mulig du vil oppnå litt høyere hastighet med B3 med kontraroterende doble propellere. MEN, det forutsetter at drevet tåler påkjenningen fra Steyr motoren din. B2X er et vesentlig kraftigere drev enn B3.

Jeg ville eksperimentert litt med andre propellere som nevnt ovenfor her. Litt mindre stigning enn den du har nå for eksempel.

Link to post
Share on other sites

Ruby skrev for 3 timer siden:

Det er mulig du vil oppnå litt høyere hastighet med B3 med kontraroterende doble propellere. MEN, det forutsetter at drevet tåler påkjenningen fra Steyr motoren din. B2X er et vesentlig kraftigere drev enn B3.

Jeg ville eksperimentert litt med andre propellere som nevnt ovenfor her. Litt mindre stigning enn den du har nå for eksempel.

Steyr motoren er jo ikke en så momentsterk motor som feks yanmar så er ikke så bekymret for det. Har sendt en mail til ebbestad performance for å få hans mening om dette. 

Link to post
Share on other sites

Får bedre fart med Bravo 3 ja.

En Windy 27 på ca 4 tonn og dyp V-bunn klarer ca 30 knop med 250 hk diesel og Bravo 3X drev (20P propeller).

Aller helst bør man fleske til med et Bravo 3XR drev, det tåler max. :smiley:

 

En annen ting er at det finnes minst 3-4 forskjellige propelldesign til Bravo 3.

Foruten de gamle 3+3 blad finnes det 4+3 blad som kom ca. 2009. Frontpropellen ble redesignet i 2010 og fikk da stemplet inn en C i huben, men samme delenummer. Beskrevet i bl.a. denne tråden:

 

 

4+3 blad er mere effektive. Volvo Penta har jo også det på nyere drev har jeg sett.

Så har vi Bravo 3 XR propeller med 4+3 blad, uten at jeg helt vet forskjellen fysisk.

Til slutt har det kommet Bravo 3 Diesel propeller 4+3 blad.

 

Noen av typene kan man få i matt eller høyglanspolerte utgaver. Ikke at det utgjør noen fartsmessig forskjell da.

Videre finnes de eldre 3+3 blad propellene i cuppet utgave. De har da en L stemplet inn etter delenummeret.

F.eks. 22P cuppet tilsvarer da i praksis ca 23P.

 

Solas har også 4+3 blads høyglanspolerte sett til Bravo 3 som på bildet under, fra 18P og oppover.

Videre finnes det 4+4 blad også, fra Hill Marine.

 

Dette XR-drevet er montert på en Riviera 925 på ca 5 tonn med 320 hk Mercruiser QSD.

 

steve.jpg.d6880a5224e9433c651412221874e4dd.jpg

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 40 minutter siden:

Får bedre fart med Bravo 3 ja.

En Windy 27 på ca 4 tonn og dyp V-bunn klarer ca 30 knop med 250 hk diesel og Bravo 3X drev (20P propeller).

Aller helst bør man fleske til med et Bravo 3XR drev, det tåler max. :smiley:

 

En annen ting er at det finnes minst 3-4 forskjellige propelldesign til Bravo 3.

Foruten de gamle 3+3 blad finnes det 4+3 blad som kom ca. 2009. Frontpropellen ble redesignet i 2010 og fikk da stemplet inn en C i huben, men samme delenummer. Beskrevet i bl.a. denne tråden:

 

 

4+3 blad er mere effektive. Volvo Penta har jo også det på nyere drev har jeg sett.

Så har vi Bravo 3 XR propeller med 4+3 blad, uten at jeg helt vet forskjellen fysisk.

Til slutt har det kommet Bravo 3 Diesel propeller 4+3 blad.

 

Noen av typene kan man få i matt eller høyglanspolerte utgaver. Ikke at det utgjør noen fartsmessig forskjell da.

Videre finnes de eldre 3+3 blad propellene i cuppet utgave. De har da en L stemplet inn etter delenummeret.

F.eks. 22P cuppet tilsvarer da i praksis ca 23P.

 

Solas har også 4+3 blads høyglanspolerte sett til Bravo 3 som på bildet under, fra 18P og oppover.

Videre finnes det 4+4 blad også, fra Hill Marine.

 

Dette XR-drevet er montert på en Riviera 925 på ca 5 tonn med 320 hk Mercruiser QSD.

 

steve.jpg.d6880a5224e9433c651412221874e4dd.jpg

 

Ja, var vel dette svaret jeg hadde en anelse om kom. Vet der er forskjell på propellen på både Volvo og mercruiser. Får ringe båt og industri i morgen å høre hvilke erfaringer di har ang drev på disse motorene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...