Jump to content

Hva kan få elektrisk spenning til å forsvinne når man henger på last?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Nå er jeg litt svett mellom øra dere. 

magnetinnslagt på hydraulikkpumpa ville plutselig ikke slå inn mere. Jeg målte 12,6 V på tilførselen og konstanterte at magnetcoilen måtte være gåen. Satte kursen mot nærmeste verksted, fikk tak på en større coil med litt annen innfesting, lagde nye festehull i forsatslageret og koblet til ledningene for å teste. Og joda det fungerte fint det. Hadde likevel en snikende følelse av uro, så fant ut at jeg skulle teste den gamle coilen igjen, og joda! Nå fungerte den igjen! Jeg hadde altså ikke funnet feilen... Monerte pumpa og clutch på plass med strlømmen tilkoblet, og den svitsjet ut og inn før den til slutt ikke ville koble inn mere den heller. 

 

Når jeg koblet fra coilen så har jeg spenning på ledninga, men så snart jeg kobler på coilen faller den til 0! Har testet med pinnene i kontakten... 

Har nå forsøkt å måle motstanden i de to lederne. Den viser 0 ohm på jordlederen og ca 20 k.ohm på + lederen. Noe ustadig måling... Prøvde også å måle på enden av ledninga og direkte til batteri. Motstanden varierer mellom 16 og 32 k. ohm. Der som alt var i orden skulle det vel være tilnærmet ingen motstand. Vi snakker 6m 10m2, og 6m 1,5m2 mellom batteri og enden på kabel...

 

IMG_5404.jpeg.130a7ced9a83506d305b6c864d346586.jpeg

Uten last på...

IMG_5405.jpeg.b01e57f249a8e5c1822fb6f3640a9050.jpeg

 

Med last...

Link to post
Share on other sites

Som jeg svarte deg på FB:

 

Måler du en vanlig kobberledning, 1mm2 tykk og 1 meter lang, skal du måle 0,02 Ohm. Dobler du lengden dobles motstanden, og har ledningen dobbelt så stort kvadrat, halveres motstanden. Så hos deg er det noe riv ruskende galt, kanskje ledningen er tynnere enn en sytråd. En annen kilde er irrete kontakter et eller annet sted mellom kilde og forbruker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du har sannsynligvis dårlig kontakt ett eller annet sted. Kan være i en kobling, i bryter eller tilnærmet brudd i en ledning. Sjekk både pluss og minus. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Den raskeste og enkleste måten å gå frem på er ved og la magnetventilen være påslått, mens du rikker og beveger på ledninger og kontakter langs kabelens rute. Dersom feilen nylig har oppstått og feilen "kom og gikk" sist mens du skiftet magnetbryter kan denne fremgangsmåten fungere med godt resultat. Alternativt er det god gammeldags feilsøking med multimeter som er raskeste veien til mål.

 

Begynn feilsøkingen med multimeteret på spenningsmåling og et solid og stabilt referansepunkt for minusen. Med det mener jeg at du skal koble batteriets minuspol til multimeterets sorte kabel. Gjerne med en skjøtekabel dersom avstandene blir lange til punktet som skal måles.

 

1. Sett på lasten slik at spenningen forsvinner. La denne lasten være påkoblet under hele seansen.

2. Mål spenningene på begge målepunktene (kabelskohylsene) du har på bildene dine.

3. Du vil nå måle enten ca. 0 V på begge målepunkter eller ca. +12 V på begge målepunkter. Dersom du måler 0 V betyr dette at feilen ligger mellom batteriets plusspol og plusslederen. Dersom du måler +12 V betyr dette at feilen ligger mellom batteriets minuspol og minuslederen.

4. Følg den aktuelle lederen mot batteriets pol. Langs denne ferden tar du målinger på alle koblinger underveis. Eksempler på punkter du kan treffe på: Bryter til magnetinnslaget, sikring, kabelskjøter, hovedbryter og eventuelle andre punkter. Husk og mål begge sider av brytere og sikringer.

5. Dersom du følger minuskabelen vil spenningen på ett eller annet sted på vei mot batteriets minuspol falle fra 12 V til 0 V. Da ligger feilen et sted mellom disse målepunktene.

6. Dersom du følger plusskabelen vil spenningen på ett eller annet sted på vei mot batteriets plusspol stige fra 0 V til 12 V. Da ligger feilen et sted mellom disse målepunktene.

 

Feilen kan ofte skjule seg i selve koblingen (i klemmet) mellom kabelen og kabelskoen, så ikke la deg lure til å tro at målingen er i orden bare fordi målingen i kabelskoen viser rett eller feil verdi.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 4 timer siden:

Den raskeste og enkleste måten å gå frem på er ved og la magnetventilen være påslått, mens du rikker og beveger på ledninger og kontakter langs kabelens rute. Dersom feilen nylig har oppstått og feilen "kom og gikk" sist mens du skiftet magnetbryter kan denne fremgangsmåten fungere med godt resultat. Alternativt er det god gammeldags feilsøking med multimeter som er raskeste veien til mål.

 

Begynn feilsøkingen med multimeteret på spenningsmåling og et solid og stabilt referansepunkt for minusen. Med det mener jeg at du skal koble batteriets minuspol til multimeterets sorte kabel. Gjerne med en skjøtekabel dersom avstandene blir lange til punktet som skal måles.

 

1. Sett på lasten slik at spenningen forsvinner. La denne lasten være påkoblet under hele seansen.

2. Mål spenningene på begge målepunktene (kabelskohylsene) du har på bildene dine.

3. Du vil nå måle enten ca. 0 V på begge målepunkter eller ca. +12 V på begge målepunkter. Dersom du måler 0 V betyr dette at feilen ligger mellom batteriets plusspol og plusslederen. Dersom du måler +12 V betyr dette at feilen ligger mellom batteriets minuspol og minuslederen.

4. Følg den aktuelle lederen mot batteriets pol. Langs denne ferden tar du målinger på alle koblinger underveis. Eksempler på punkter du kan treffe på: Bryter til magnetinnslaget, sikring, kabelskjøter, hovedbryter og eventuelle andre punkter. Husk og mål begge sider av brytere og sikringer.

5. Dersom du følger minuskabelen vil spenningen på ett eller annet sted på vei mot batteriets minuspol falle fra 12 V til 0 V. Da ligger feilen et sted mellom disse målepunktene.

6. Dersom du følger plusskabelen vil spenningen på ett eller annet sted på vei mot batteriets plusspol stige fra 0 V til 12 V. Da ligger feilen et sted mellom disse målepunktene.

 

Feilen kan ofte skjule seg i selve koblingen (i klemmet) mellom kabelen og kabelskoen, så ikke la deg lure til å tro at målingen er i orden bare fordi målingen i kabelskoen viser rett eller feil verdi.

 

Lykke til!

 

Aaah, takk for denne! Skal ikke lenger la meg lure av rene spenningsmålinger på kabelsko. Alt var ok frem til en kabelskjøt i nærheten av nødstoppbryteren på dekk. Her var det et par wago klemmer, av den sorten som skal brukes innomhus og på PR kabel. Var tilogmed antydning til varmgang i den ene, og masse-masse irr. 

 

Hulda skrev for 9 timer siden:

Spenningen er bare sånn midt på treet interessant. Du kan måle 12,64 V, men overføringsevnen stopper kanskje på 1 mA. Som over, typisk dårlig kontakt eller brudd.

Dette ga mening! Sånn dersom f.eks bare 2 av 30 tråder på kabelen er igjen. Men burde ikke da strømtrekker bli for stort for ledningen som er igjen, sånn at den brennes av? Skjønner at spenninga da vil falle til 0, men den burde da ikke starte å lede igjen når lasten fjernes?

 

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Som jeg svarte deg på FB:

 

Måler du en vanlig kobberledning, 1mm2 tykk og 1 meter lang, skal du måle 0,02 Ohm. Dobler du lengden dobles motstanden, og har ledningen dobbelt så stort kvadrat, halveres motstanden. Så hos deg er det noe riv ruskende galt, kanskje ledningen er tynnere enn en sytråd. En annen kilde er irrete kontakter et eller annet sted mellom kilde og forbruker.

Var både og! Irrete kontakter, og oppirret ledning som var blitt tynn som sytråd på et punkt! Det jeg imidlertid synes er snodig er at den ikke har brent av og sluttet å lede permanent, men fortsett ga kontakt fra tid til annen...

 

 

Må vel by på et par godbilder fra skrekkgalleriet ;)

1BB0461A-5B5B-4A27-9C47-D33AD8A4781B_1_105_c.jpeg.b474dde4c1272ea6bac0af53410e5209.jpeg

Stoler ikke helt på åpen skjøt i fuktig maskinrom

0EF389CD-D4CE-486D-9126-1C92F20C0510_1_105_c.jpeg.e1beea3107d9bdbc2847bdcce8669761.jpegTro hva som skjuler seg her
F95BBE38-6A40-462D-8074-F7488E91A0A9_1_105_c.jpeg.962d0aeb1ce14f307fd27f89cd408df7.jpegPR kabel med "pittings"....
CAC43CFD-5E8E-4F25-989E-392008F7AF68_1_105_c.jpeg.18308cd77d3177873a99f9b09184c810.jpeg1 tråd igjen ;)
 

Redigert av Karlsenkystfiske
Bilder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan se ut av bildene, som om du hadde eliminert problemene om du hadde renovert det elektriske anlegget. Pass på type kabel du bruker, kvadrat skal stå i forhold til forbruker og kabel lengde. Begrens koblinger til et minimum. Og bruk koplinger av en kvalitet som er beregnet for bruken.. Lykke til.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 1 time siden:

Men burde ikke da strømtrekker bli for stort for ledningen som er igjen, sånn at den brennes av?

 

For at noe skal brennes av er man avhengig av en viss mengde varme, eller watt. For å få watt trenger man både strøm og spenning. Watt er resultatet av strøm ganger spenning.

 

Når det er dårlig kontakt blir mer og mer av spenningen i kretsen liggende over den dårlige kontakten og det er til og begynne med høy effektutvikling over området med dårlig kontakt slik at det dårlige området i utgangspunktet kan brennes over. Men ettersom kontakten blir dårligere og dårligere vil motstanden øke og det vil gå mindre og mindre strøm. Spenningen over punktet holder seg da mer eller mindre stabil, men strømmen synker og synker. Til slutt går det da så lite strøm at varmeutviklingen blir så liten at varmen lett ledes vekk av kobberet. Da vil det ikke lenger kunne bli varmt nok til å brenne over dette punktet...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...