Jump to content

Kanzaki KM5A gir - slurer på konen?


JonnyBoy

Recommended Posts

Har en mistanke om at girkassen min begynner å vise tegn på slitasje. Det er en Kanzaki KM5A montert på Yanmar 4LH (165hk) som har gått i underkant av 1700 timer.

 

Før olje og kasse er blitt driftsvarm, kjenner jeg at det slurer og lugger i båten på ca 2700-2900 rpm. Dette skjer kanskje 3-4-5 ganger, så kan jeg marsje i timesvis uten problem.

Skiftet olje etter sommerturen i år, og den var forurenset (dvs svart). Hadde forventet at den skulle være mye blankere.

Har også sjekket med overettmerke på klemflensen, og der er det ikke sluring.

Problemet er blitt gradvis verre med årene.

 

Dette gjør at jeg mistenker at konen i girkassen begynner å bli slitt. Er det noen andre med samme kasse som har opplevd samme feil og kan bekrefte min mistanke?

Har ikke veldig lyst til å plukke ut girkassen i vinter, hvis det viser seg å være noe annet som er feil.

 

Hvis noen i tillegg har skiftet kon på Kanzaki kassen, mottas tips og triks med takk!

 

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Hei. Samme motor og gear fra 93. Ikke merket noe ulumskheter ennå heldigvis, timer viser 4200 timer. Bytter olje en gang i året både på motor og gear. Men klart, alt mekanisk smeller en eller annen gang. Historikk i så måte er veldig viktig da tenker jeg på vedlikehold ikke antall timer. Går greit å "knuse' et gear på en time med uvettig bruk... 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei @JonnyBoy

Hva endte du opp med å gjøre med girkassen? Jeg har samme motor og gir, men fra 1988, litt i overkant av 2000 timer. Skiftet olje på motor og gir hver sesong, enda oljen ser veldig fin ut.
Jeg har problemer med at girkasse slurer/lugger på lavt turtall (mellom 1000 og 1600 rpm). Dette skjer kun ved god og varm motor/gir, ellers fungerer alt som normalt. Mistenker også konen i denne kassen…

Link to post
Share on other sites

Kassen fikk et spa-opphold hos Yanmar forhandler i vinter. Skiftet lameller på inngående aksling og slipte konen. Høyst sannsynlig at det var lamellene som var problemet i min kasse.

Har fungert 100% etterpå.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...