Jump to content

Bukh motor vil ikke starte


Ebrius

Recommended Posts

Hei båtfolk

 

Har en bukh dv20 som ikke vil starte da jeg drar om nøkkelen så begynner den å svive, men vil liksom ikke tenne og starte.

 

Har prøvd å sprøyte inn startgass til ingen nytte, men da jeg gjør dette så kommer det noen dunke lyder og bare sviver og sviver og ikke vil tenne.

 

Er det noen som har hatt samme problem og har noen gode svar der ute?

Link to post
Share on other sites

Tror du må begynne i rett ende skal du få hjelp.

 

Din båt?

Hatt lenge?

Har du startet og brukt den før?

Når oppstod dette problemet?

Skrudd på noe på motoren i det siste?

Er dieselfilter av nyere dato? Sjekket for vann i drivstoffet?

 

Sånn for å begynne i en ende.

Link to post
Share on other sites

>Skrudd på noe på motoren i det siste?

Hehe. Dette er jo spørsmål nummer 1 i all feilsøking. Har noen klådd på noe?

 

For eksempel, i dette tilfellet; har noen vært borti ventil-åpneren? (en spak oppå denne motoren). I så fall kan den mangle kompresjon og da starter den ikke.

Link to post
Share on other sites

babu skrev for 2 timer siden:

så fall kan den mangle kompresjon og da starter den ikke.

 

Hvis den går lett rundt, ved å dreie på svinghjulet, mangler vel kompresjon...

Det er egentlig kun tre ting som må være tilstede i en dieselmotor for at den skal gå:

 

1. diesel

2. luft

3. kompresjon

 

Strøm skal ikke være nødvendig, men er kjekt å ha for elektrisk startmotor, i stedet for håndsveiv for å få den til å gå rundt. Går den rundt og p. 1, 2 og 3 er oppfylt, skal den starte...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Disse motorene er nokså enkle. Har de kompresjon og får diesel, så starter de. Så enkelt, og så komplisert er det. Del litt historikk, så er muligheten større for bedre svar. Tar du et bilde, er det muligens noen som kan se en feil. 

 

Story: For mange år siden var et to som bar en ny en-sylindret Yanmar utover brygga har i Son. De fikk en vrikk på veiva, og motoren tente. Så Yanmar eller Bukh, lettstartede motorer. Ikke bruk startgass, det kan kverke motoren.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Så Yanmar eller Bukh, lettstartede motorer.

Du trenger ikke gløding en gang på Buhk motorene.

Så hvis det er motstand (tyder på kompresjon at det dunket litt da du brukte startgass),

er det vel bare dieseltilgangen du kan sjekke uten å skru av topplokkdekselet.

 

Du har vel en fødepumpe og en doseringspumpe for diesel, som jeg har på min DV 36. Største forskjellen er antall sylindere.  Fødepumpa er det første dieselforsyningen møter på motoren. Deretter går den (dieselen) vel videre til et filter, med eller uten klareglass duer du kan se om det er diesel. Neste derfra skal være diesel til doseringspumpa, og så to uttak derfra til hver av dysene.

 

Jeg mistenker det ankleste hvis den "gikk for kort tid siden", luft i dieselsystemet. Du skal ha en lufteskrue et sted. Åpne den litt, og kinne startmotoren til det kommer frem diesel. Skru igjen og start.

 

Hvis ikke det hjelper, kan du løsne forsyningslangen fra doseringspumpe, oppe på dysene og se etter om dysene får diesel der.

 

Mangler motoren kompresjon, kan det være en ødelagt stempelfjær (lite sannsynlig forklaring fordi du har to sylndere, en av dem burde starte...), ødelagte eller feil på ventiler.  Vet ikke om det vil hjelpe med ventiljustering.

 

Hvis alt nevnt ovenfor er i orden og du kun mangler kompresjon, må motoren antagelig overhales grundig.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

tusen takk for gode svar

 

skal prøve å løsne litt på den lufteskruen og satser på at det hjelper.

 

løsnet de to rørene som er koblet til doseringspumpen for å se om det spyttet ut diesel noe som den gjorde

 

har hatt en del reparasjoner på motoren (byttet starter, byttet dynamo, pumpa ut alt av olje for å så ta på ny olje, renset alt av vannkjøling, har også byttet den doseringspumpa og byttet eksos slange)

 

men det som er irriterende er at du fikser en ting så popper det om en ny ting  

Redigert av Ebrius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ebrius skrev 12 minutter siden:

har hatt en del reparasjoner på motoren (byttet starter, byttet dynamo, pumpa ut alt av olje for å så ta på ny olje, renset alt av vannkjøling, har også byttet den doseringspumpa og byttet eksos slange)

 

Startet motoren greitt, før du gjorde alt dette?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Ja den startet, men året etter så kom feilene med at det ikke startet eller stoppet. Så etter jeg fikset den ene tingen så funket den helt greit, så kom det en ny feil og sånn fortsetter det.

 

ps: Er en profesjonell som har fikset alle tingene

 

doseringspumpa er den som spytte diesel opp i rørene så inn i dysene så inn i blokka. riktig?  

 

  

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, Ebrius said:

Så det dere mener er at det er sted på motoren som ikke er tett?


Det kan være. Mitt poeng var at denne motoren har en spak som gjør den utett med vilje (for å kunne starte den med håndsveiv). Så hvis noen har kommet borti den spaken _kan_ det være grunnen til motoren din ikke starter. Men det er nok mer sannsynlig at den ikke får diesel. Luftinnsug pleier å være greit, hvis ikke det er et måkereir i luftfilteret ditt eller noe. Så da gjenstår diesel. Kan du ha fått luft i drivstoff-systemet? Har du kjørt tanken tom?

Redigert av babu
clarity (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ebrius skrev for 15 timer siden:

doseringspumpa er den som spytte diesel opp i rørene så inn i dysene så inn i blokka. riktig?  

 

Hulda har sikkert rett i at det (også) heter heter "høytrykk dieselpumpe".

 

Jeg kom til å tenke på at det på min DV 36 er en bryter som struper dieselforsyningen nå startnøkkelen vris til venstre.  -Kan den ha hengt seg opp i "stopp" posisjon, kanskje? Ren spekulasjon fra min side.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Ebrius skrev On 2021-8-4 at 13.29:

har også byttet den doseringspumpa

Har den startet etter doseringspumpa ble byttet?   (høytrykk dieselpumpe er rette betegnelsen)

Ebrius skrev On 2021-8-4 at 14.50:

med at det ikke startet eller stoppet.

Ble feilene rettet?  tipper at det er her hunden er begravd. 

Er det motstand hver gang et stempel er på topp når du tørner med sveiva.

Eller er det liten motstand.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...