Mta_22 Startet 3.August.2021 Link til dette innlegget Startet 3.August.2021 Sånn ser det ut, kort tid (3 mnd) etter bunnsmurning v. verksted. Kan dette ha oppstått i løpet av den korte tiden, eller tyder det på gamle skader? Feil bunnstoff? Klage til verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Nå må du være klar over at du gir absolutt null opplysninger. Derfor blir svaret 'det er mulig'. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Var en ved hytta vår som har hatt alubåt og smurt med kobberstoff!! nå etter en del år er det bare å ta en spiker å trykke gjennom skroget! båten er kassert! Det er spessielle grunninger og spessielt bunnstoff for alu båter! korosjon kan og være strømfeil i havna der du ligger! Husk å ikke legg igjen verktøy og sluker ol. i skutebunnen på en alu båt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mta_22 Svart 3.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 I følge faktura er det benyttet "1080703 MILLE ULTIMATE BLACK 0,75 NCT" bunnstoff. Så om det stemmer, er det jo ikke kompatibelt med aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Mta_22 skrev 39 minutter siden: I følge faktura er det benyttet "1080703 MILLE ULTIMATE BLACK 0,75 NCT" bunnstoff. Så om det stemmer, er det jo ikke kompatibelt med aluminium. Er samme bunnstoff som jeg bruker på min glassfiber båt. Dette er nok ikke brukbart på aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Mta_22 Svart 3.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Nei, vi får se hva de sier i morgen på verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Les her. Sitér dette innlegget Link to post
Mta_22 Svart 3.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Kan ikke si jeg liker tonen din, poenget med forumet er vel at andre kan hjelpe med ting man selv ikke er så stødig på. Jeg kan lese og viser jo til det samme over. Bedre å spare energien! Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Det er ikke lett å se på bildene hvor store skadene er, men hvis de virkelig har brukt et bunnstoff som ikke er egnet til aluminium, må jo dette fjernes uansett. Hvor gammel er båten? Hvis den er av nyere dato, ville jeg tatt kontakt med produsenten for å høre hvor stor skade dette kan ha gjort. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Kallethekid skrev 10 minutter siden: ... ville jeg tatt kontakt med produsenten for å høre hvor stor skade dette kan ha gjort. Jepp, eller tatt kontakt med en takstmann. Mulig forsikringsselskap kan ha en anelse også? Ideelt sett legger verksted seg flate. I motsatt fall er de inkompetente. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Les her. Hempel holder kurs om dette. Tipper de forteller historien om Busteren som var "helt borte" under vannlinja etter tilsvarende episode hver bidige gang... Redigert 3.August.2021 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Mistenker at du trenger en ny båt snart... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Mta_22 skrev for 10 timer siden: Kan ikke si jeg liker tonen din, poenget med forumet er vel at andre kan hjelpe med ting man selv ikke er så stødig på. Jeg kan lese og viser jo til det samme over. Bedre å spare energien! Hvis du ikke forteller type båt/produsent/hvor båten blir brukt/anvendt primer, fjerner du vesentlig informasjon for at det skal kunne gis vettuge svar. Så hvis du har en båt bygget i aluminium ikke beregnet for sjøvann stoffet rett på metallet uten brukt av etsprimer med beskyttende primer, vil du få en særdeles effektiv reaksjon. Så, grunnlaget for seriøse svar er å dele informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Kallethekid skrev for 11 timer siden: Det er ikke lett å se på bildene hvor store skadene er, men hvis de virkelig har brukt et bunnstoff som ikke er egnet til aluminium, må jo dette fjernes uansett. Hvor gammel er båten? Hvis den er av nyere dato, ville jeg tatt kontakt med produsenten for å høre hvor stor skade dette kan ha gjort. Problemet er jo at det allerede er svært tydelig tæring, dvs at skroget er svekket. Jeg ville ha vært skeptisk til om verkstedet bare fjernet bunnstoffet og påførte nytt. Båten kan være ødelagt, rett og slett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 For noen år siden hadde vi en som hadde problemer med en landstedbåt i aluminium. Da vi sjekket med den finske produsenten, var båten kun beregnet for ferskvann. Etter en sesong i sjøen hadde båten fått betydelige skader, også innvendig. Det skal ikke mye til før en slik båt må betraktes som kondemnabel. Men som skrevet over, noe bakgrunnsinfo hadde vært greit. Ellers blir det bare spekulasjoner og gjetting. Ut fra bildene gjetter jeg at jeg kan se en sveis. Her blir det gjerne tæring i HAZ. Hvilket gjør at re-sveising vil kunne bli særdeles utfordrende. Rett og slett fordi HAZ blir som porøst knekkebrød. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Som ikke-fagmann hadde jeg i alle fall vært skeptisk når Hempel selv skriver (sitat siden @Hulda linket til): Type: Selvpolerende bunnstoff. Underlag: Glassfiber, tre, jern, stål og betong. IKKE til aluminium og lettmetall. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kallethekid Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 index skrev 48 minutter siden: Problemet er jo at det allerede er svært tydelig tæring, dvs at skroget er svekket. Jeg ville ha vært skeptisk til om verkstedet bare fjernet bunnstoffet og påførte nytt. Båten kan være ødelagt, rett og slett. Enig i det, men vi vet jo veldig lite her. Er båten gammel og tæret fra før? Har de virkelig brukt det bunnstoffet som står eller gikk det bare litt fort når kundebehandleren skrev fakturaen? Er det andre, ulemplige installasjoner av feil metaller i båten? Ligger den med landstrøm, og hvordan er denne koblet? Finnes det krypestømmer i 12 volt anlegget? Er båten riktig primet? Er det ferskvann eller sjøvann? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Hei Hulda er superguru på spørsmål om tæring av metaller, og har delt av kunnskapen sin i årevis. Eg hadde valgt å lytta til hans råd, og vore svært takksam. Dersom det er tæring tenkjer advokaten i meg at verkstaden bør erstatta båten. Bevidmessig er du heldig i og med at verkstaden har spesifisert type botnstoff. Har du spesifikt godtatt, på førehand, dette botnstoffet har du eit problem Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Hei igjen. Fortell oss gjerne korleis denne historia ender. Sitér dette innlegget Link to post
Mta_22 Svart 4.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Båten er en XO 240 2011-modell. Sjøvann. Den ligger uten landstrøm, 12V-anlegg kan jeg ikke si så mye om dessverre. Båten har vært i mitt eie i et drøyt år og var ny-stoffet da jeg overtok den april 2020. Den ble stoffet fra leverandør før overlevering til 1. eier i 2011 i følge kontrakt, og det ser ut til at den har vært stoffet etter dette også (naturlig nok). Jeg har ikke observert korrosjon før i går. Båten ble stoffet på ny i april 2021 grunnet små avskallinger i vannlinje etter is i havn. Verksted kan ikke svare før på mandag vedr. hvilket bunnstoff som er brukt - men opplyser på telefon at problemet med dette bunnstoffet kan være at det ikke hefter på aluminium, det skal ikke gi utslag i problemer ut over dette (noe jeg synes høres rart ut). Jeg kan se for meg at det har vært ikke-primede flekker på skroget etter spyling der det kan ha oppstått direkte kontakt mellom skrog og nytt bunnstoff dersom dette ble lagt direkte på. Det ser ut til at alle skader er inne i området som er dekket av bunnstoff, kan dette være en pekepinn? Ellers takknemlig for innspill vedr. juridisk assistanse, trolig sammen med ekstern fagperson for å fastslå evt. svekkelse på skrog. Det er mulig det er klokt å koble inn advokat rel. raskt. Litt vanskelig å se for seg at verkstedet går med på å erstatte en båt til 550K, men jeg var ikke involvert i valg av bunnstoff, gikk ut fra at det ble valgt et adekvat materiale... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Hei igjen. Eg tvilar på at forsikringa dekker slike skadar. Sjekk vilkåra. MEN eg vil tru at forsikringa dekker utgifter til rettshjelp. Ofte maks 100 000 kr, og med ein eigenandel på 3-4 000 + 20 %. Igjen sjekk vilkåra. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 (redigert) OK, da kjenner vi fabrikatet. På generelt grunnlag. Jeg kjenner ikke til noe bunnstoff som fester på metaller/aluminium uten bruk av etsprimer. Andre her vet mer om det. Så jeg ville tro at etsprimer ville være første behandling. Deretter må det brukes et bunnstoff som er godkjent av malingsfabrikanten for bruk på aluminium. Dette blir av malingfabrikantene positivt bekreftet. Om bunnstoffet 'blåser ut' fra aluminiumoverflaten er det tegn på: Elektrisk feil, for mye minuslading i på overflaten Feil bunnstoff som reagerer og oksiderer overflaten Trolig kan vi se bort fra elektriske feil. Påhengsmotoren og dennes fester ville trolig også bli angrepet ved elektrisk feil. Sjekk dette. Greia er at bunnstoff ikke beregnet for aluminium vil opptre katodisk mot aluminiumsoverflaten som blir anode. Arealforskjellen blir 1:1, hvilket er ganske heftig. Dette vil trolig avstedkomme stor korrosjonsaktivitet. Jeg ville, som bevis, plukket av malingrester der det bobler. Analyse vil kunne fortelle hvilket produkt som er påført, og om det ligger primer under. Fortell oss hvordan det går, vi samler på erfaring. Må korrigere meg selv på et punkt. Arealforskjellen blir naturligvis veldig stor i katodens favør. Ikke 1:1. Katodepotensialet i hele den våte flaten kan lande på et lite anodeareale. Det er dette som gjør at korrosjon kan ta slik fart. Dessuten, der er en pekepinn på at noe er galt i og med at korrosjonen kun er der stoffet slipper, som indikert/forklart over. I Strömstad har vi en seiler som kom opp nylig. Han hadde påført produktet CopperCoat rett på en jernkjøl. I den tro at kobber ligger lavere i spenningsrekken en jern. Hvilke i sannhet er omvendt. Rusten renner nedover jernkjølen der det er hull i CopperCoat-belegget. Galloperende rusting, han skal på jordomseiling slik båten er nå. Dette er en analog til del av problematikken over, om feil bunnstoff er valgt. Redigert 4.August.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Glad de oppfant glassfiber båt....? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Det kan man hevde. På et personlig plan vil jeg hevde at aluminium er et utmerket materiale i båt. For ikke å snakke om stål. Det eneste jeg har bestemt meg for å skygge unna resten av livet er tre. Alle materialer har sine pro og kontra. Det må hensyntas både gjennom konstruksjon og bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.