Jump to content

Turteller fungerer ikke Johnson 70hk 2000mod


Quattro

Recommended Posts

Turteller + system check fungerer ikke i båten. System check fungerer bra, prøvd en ny turteller fra faria og en omc brukt turteller. Men turteller fungerer forsatt ikke. Målt signal fra grå-ledning og den varierer med turtall.

motor lader fint på 14,4v og noe høyere så regulator er i orden. Prøvd å lagt opp en ekstern kabel fra regulator til turteller ( koblet til på skinne i motor og inn på grå-ledning rett føre kontakt.  Men ingen hjelp

jord får den da system check fungerer. 
turteller nullstiller seg ved tenning. 
ny turteller fra faria ble stilt inn på "kanal" 6 da det er 2 ledninger fra stator ( gul og gul/grå) 

ny turteller får også et lite puff på nål ved oppstart og blir så død.

kontrollert kabler fra stator og til skinne. Gul på gul og gul/grå på gul/grå. 
 

motor er av type Johnson 70hk 2000mod
 

noen forslag til feilsøk eller tips? 
 

BA15407D-51D2-499D-8046-7BBB2D292328.jpeg.f7fab5228df7326e6865a46288ceb56d.jpeg

Redigert av Quattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et tips er å lese forumreglene og oppdatere tittelen på tråden i henhold til dette. 

 

Et annet tips er å skrive hvilket utstyr det er snakk om. Ut fra beskrivelsen over kan det være alt fra en gammel moped til en månerakett. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 45 minutter siden:

Et tips er å lese forumreglene og oppdatere tittelen på tråden i henhold til dette. 

 

Et annet tips er å skrive hvilket utstyr det er snakk om. Ut fra beskrivelsen over kan det være alt fra en gammel moped til en månerakett. 

Det beklager jeg. Har endret nå

Link to post
Share on other sites

👍

 

Jeg har knapt nok erfaring med påhengsmotorer så jeg kan dessverre ikke hjelpe. Men det kommer sikkert andre på banen med gode forslag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites


Er det en ECM/EMM (electronic control/motor module) på denne motoren ? I såfall kan det jo være den som har sviktet. 
 

Har den ikke det, så er det flere eldre påhengere som gjerne styrer turteller av pulser fra AC strøm direkte fra stator. 
 

Prøv å Google etter et koblingskjema for elektronikken på din motor. Da får du et utgangspunkt for hvor du skal starte feilsøking. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 42 minutter siden:


Er det en ECM/EMM (electronic control/motor module) på denne motoren ? I såfall kan det jo være den som har sviktet. 
 

Har den ikke det, så er det flere eldre påhengere som gjerne styrer turteller av pulser fra AC strøm direkte fra stator. 
 

Prøv å Google etter et koblingskjema for elektronikken på din motor. Da får du et utgangspunkt for hvor du skal starte feilsøking. 

Fikk tak service-manual i dag til min motor. Får prøve å følge feilsøking-prosedyre der. Satse på å finne feilen da :-) 

Link to post
Share on other sites

Har nå fått feilsøke litt mere. 
- Får +
- Får - 

- I følge service manual så skal grå-ledning måles 0v ved tenning på. Jeg får 9,6v deretter står det at jeg skal forsøke å koble ut regulator for å se om jeg får 0v. Denne har blitt koblet ut og jeg får 8,6v det vil si at feilen ligger i ledningsnett og regulator er i orden. stor sannsynlig for at to ledning ligger å gnisser(?)

- Jeg har gått over alle plasser der det er teiper og loddet fra før, dette er ok. 
 

Noen forslag nå til videre feilsøk ? Videre i manualen nå så står det sjekk ledningsnett og utbedr feil

 

Link to post
Share on other sites

Ser motoren slik ut? (altså en forkledd DF70)

 

johnson70.jpg.902526020308d8144fd5422b4b7e3c93.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...