Jump to content

Hvor finne årsmodell på yamaha 75hk 2takt

Ny båtmann

Recommended Posts

16280804642652078644242795324268.jpg.31e0a0f85e3a4b82aa17b3887cc5154a.jpgHei. Har lest litt rundt i forumet ang modellår for påhengere, men blir ikke klok på hvordan jeg kan finne ut årsmodell og modellnr. på min yamaha. Platen med den type info finnes ikke på min motor, ser ut som den er borte for lenge siden. Finner heller ikke et nummer på motorblokk jeg finner fornuft i. Håper noen her kan hjelpe meg.

20210803_211723.jpg

Ny båtmann skrev for 7 timer siden:

Platen med den type info finnes ikke på min motor, ser ut som den er borte for lenge siden.

Yamaha fikk den fikse ideen å erstatte plata med et klistremerke på 90-tallet engang :headbang:

Forøvrig enig med ibiza5 ang årstall.
Dette er nok da en "origin" serie , uten oljetank, men med powertrim?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Stemmer nok det dere sier, ser ikke ut som det har vært naglet fast noe plate på braketten. Det er uten oljetank og med power trim/tilt. Problemet mitt er å finne ut hvilken betegnelse/type dette er for å bestille deler (når den tid kommer). Klarte å finne ny tilt motor nettopp, men trenger nytt lokk til oljefyllingen på tilten da gjengene å pluggen synger på siste verset. Ønsker jo også å få tatt en skikkelig service før vinteren med skifte av impeller, plugger osv..

Ny båtmann skrev for 2 timer siden:

Klarte å finne ny tilt motor nettopp

For ett og to år siden byttet jeg powertrimmotor på en Yamaha 70 hk 2- takt 2006 mod, og en Yamaha 75 hk 2- takt 2000 mod. Husker ikke i farten hvor jeg kjøpte disse, det var gjennom Norsk nettbutikk, billige i forhold til originale, men de ruster som bare juling på en sesong. Neste gang vi kjøper ny powertrimmotor blir det original, selv om det er svindyrt......

Mort1 skrev for 10 timer siden:

Norsk nettbutikk, billige i forhold til originale, men de ruster som bare juling på en sesong. Neste gang vi kjøper ny powertrimmotor blir det original, selv om det er svindyrt......

Har sett originale yamaha trimmotorer ruste som bare f.. de også :eek:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 29 minutter siden:

Har sett originale yamaha trimmotorer ruste som bare f.. de også :eek:

På bare ett år? Den originale jeg byttet på yamaha 75 2000 modell var 17 år gammel.....

Mizar skrev for 5 timer siden:

Jeg har god erfaring med boatparts.no

Den til Yamaha 75 var kjøpt på boatparts.no....

og ja , de var hyggelige, frarådet meg å kjøpe den billigste.  Ruster som bare det....

Mort1 skrev 25 minutter siden:

På bare ett år?

tja, 3-4 år kanskje.  Var på en 40 eller 50hk 4T.

Virker som at av og til glipper det litt for yamaha, og de glemmer at motorene også brukes i saltvann..  og det blir brukt en og annen del i "gørrjern"

ivar skrev 7 minutter siden:

Virker som at av og til glipper det litt for yamaha, og de glemmer at motorene også brukes i saltvann..  og det blir brukt en og annen del i "gørrjern"

Det kan godt hende.  På meg så virker det som om lakken på Yamaha delene er av betydelig bedre kvalitet enn på de to powertrimmotorene jeg har kjøpt. På de uoriginal virker det som om det er et meget tynt lag med lakk...

Yamaha trim motor passerer 8000,- så jeg gikk for et rimeligere alternativ hos boatparts, veldig hyggelig og hjelpsom betjening, måtte jo ringe for hjelp siden jeg ikke visste noe om hvilken type motor jeg har (annet enn det som er opplagt). Fikk utrolig god hjelp og rett del på første forsøk. Regner med det var original motor som stod på, men den var så opprustet og svulmet at det var umulig å se noe nummer på. Så nå får vi se hvor lenge "billig" utgaven varer.

Merkingen Y-3 på blokka, 1995 måned mars? Noen andre som kan bekrefte eller avkrefte dette? Eller er det noen som vet hvilken betegnelsen motoren har? Slik som F-100 osv...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...