Jump to content

Mercury xr10 dør efter 1-1,5 time

Patrick2310

Recommended Posts

Hei alle båtfolk! Nå hadde vi endelig skaffet en fin båt med Mercury xr10 fra 1995 som startet på første draget når vi skulle ut på første tur for en uke siden. (Tanken var tom, fylte 25l 95+5dl totaktsolje til båtmotor) Kjørte rundt 1 time når motor bare døde. Sjekket at luftventilen var åpen, det var den. Pumpet bensin og begynte å dra til ingen nytte. Sjekket bensinfilter og tømte det. Ikke antydning til å tenne. Tilbake i garasjen så renset jeg forgasser men startet ikke. Sjekket begge plugger, bra med gnist. Startet ikke med startgass heller. Pluggene var våte så den fikk bensin. Dagen etter tok jeg komptest å det var runt 120psi i hver sylinder. Helt likt. Prøvde å starte og plutselig dro den igang. Ut på sjøen idag å den startet på første drag. Går veldig fint. Ikke noe ulyd. Vi holdt den igang i 1 time å 28 minutter til den plutselig døde igjen i runt 5 knop som forrige gang. Den får bensin, ventil er åpen. Helt død. Kan noen svare på hva dette er? 

Veldig takknemlig for svar. Mvh Patrick

Redigert av Patrick2310 (see edit history)
  • 2 uker senere...
Muren Motorsport skrev On 2021-08-04 at 18.29:

Coilene har det med å sprekke på gamle OMC,er. utvider seg når di blir varme. å da blir det overslag.

Takk for svar. Har sjekket motstand i begge to å det ser bra ut. Har også sjekket etter minste avvik som sprekker osv men ser veldig bra ut. Kan det være at begge to slutter å virke om det bare er trøbbel med en? Kan den ene ødelegge for den andre? Mvh 

Kvikk test: Hvis dråpedannelse på tennplugg= mest sannsynlig vann. Ellers er det sannsynligvis elektrisk.

Overslag fra ledning som er løs f.eks. eller tennpluggledning som er strekt feil og leer seg under gange og gir overslag?

For fet tomgangsblanding og soting etter lang tid på lav fart? (se tennplugg om den er lett sjokoladebrun som den skal være etter litt bruk).

Redigert av paxo (see edit history)

Statoren under svinghjul har en tendens til å gi seg på disse motorene, de er støpt i epoxy. Men om statoren er dårlig kan det fortsatt være gnist men ikke god nok gnist til at den starter.

Men om det ikke er gnist i det heletatt kan også cdi/switch-boksen ha gitt seg.

Det er to separate coiler på denne motoren, så det at de skal gi seg samtidig er lite sannsynlig.

Jeg ville begynt med å koble i fra ledningene til dødmannsknappen og sjekke om det er gnist først.

Hvis ikke ville jeg ohmet stator og sjekke at den har de verdiene som den skal ha.

Redigert av Diddn (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...