Jump to content

Kan noen forklare meg pakkboksen min? Fettsmurt


MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Nei, du har pakkboks med simmeringer, ikke talgpakning. Denne typen pakkboks skal være 100% tett for sjøvann. Begynder den å lekke sjøvann, så må den ut og skiftes simmeringer. Står trolig 3 stk simmeringer inn i den. Den innerste slangeklemmen er mest trolig en klemme som holder fast jordingsledningen som du ser som går under akslingen. Dei to mutterene på toppen ser ut til å være settskruer som holder fast hylserøret i støtteflensen. 

Link to post

Slangen er der for å ta opp svingninger fra motoren. Ut fra hvor mye den er svekket opp kan det se ut til at det er blitt presset mye grease ut i den. Overivrig smøring presser ut tetningsringene. Her skal du bare ta inn slakken noen få ganger i året.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Også ville jeg rengjort godt, sjekket at det ikke er sprekker i gummien, og montert 4slangeklemmer.

 

simmeringene peller du ut med tang og flat skrutrekker. Låseringene bruker du en slik på: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/laseringtang/sporringtang-2000037291

 

Tips for å montere de nye simmeringer: bruk en skrallepipe i rett størrelse for å presse de inn.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
jørn skrev 1 minutt siden:

Også ville jeg rengjort godt, sjekket at det ikke er sprekker i gummien, og montert 4slangeklemmer.

 

1) Ikke noe spesialverktøy til å få ut ringene?

 

2) Regner emd rengjøre godt betyr fritt for fett? Leser noen steder at ringene skal settes inn med litt fett, må google litt mer det temaet. Men når alt monteres, må jeg lære meg å ikke presse for mye fett. Skal det etter montering presses litt inn, og betyr det til jeg kjenner motstand eller hva er riktig?

Link to post

1. Se svaret i min siste post.

2. Ja, fjerne alt av fett, møkk osv. Gammelt fett kan du fjerne med crc(verktøy på boks type). Nytt fett inn. Smør litt på simmeringene med finger før montring, så glir det enklere inn for akselen. Tre på pakkboksen på akslingen, ikke akslingen inn på pakkboksen, da unngår du skade simmeringene.
 

Fettet sin oppgave er kun å smøre simmeringene. Skru til litt motstand, og 1/4 tilbake igjen, da unngår du at det står fett i press. Dette gjentar du 1-2 ganger per sesong.

 

Demontering: propellen trenger du neppe demontere, den kan sitte på akslingen. 

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
jørn skrev 1 minutt siden:

Lufting gjør du ved å løsne ene slangeklemmen og bøye opp gummien med en skrutrekker. Da lufter du til vannet kommer og skrur igjen slangeklemmen.

 

Bytte cutlesslager er smart når du først har alt ute. Jeg ville gjort en oppretting av motoren når du først er i gang også :)

 

Nyoverhalt Yanmar ferksvannskjølt skal inn i båten i dag 👍👍 Så den blir opprettet i dag, men kan jo selvsagt kjøre en ekstra når cuttleslageret byttes. Lurer nesten på om jeg bytter hele stevhylsen med cuttleslageret inni. 

Link to post
MarexSuncab_FD skrev 12 minutter siden:

 

Nyoverhalt Yanmar ferksvannskjølt skal inn i båten i dag 👍👍 Så den blir opprettet i dag, men kan jo selvsagt kjøre en ekstra når cuttleslageret byttes. Lurer nesten på om jeg bytter hele stevhylsen med cuttleslageret inni. 

Ja, det baller fort på seg med utskifting når man først er i gang,, men alltid bra og få det på stell.

Link to post

Overskriften sier fettsmurt pakkboks. Ser av bildet at det går en slange inn på tetningsboksen. Da ville jeg antatt at den er vannsmurt (eller oljesmurt . .(?)).

 

Hos meg og mange andre er det tilførsel av vann fra motorens saltvannskrets, og bare en simmerring, som tetter mot sjøvann. Lufting etter sjøsetting er da ikke noen problemstilling.

 

Ser ellers ingen grunn til å bytte annet enn eventuelt simmerring(er).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 6 minutter siden:

Overskriften sier fettsmurt pakkboks. Ser av bildet at det går en slange inn på tetningsboksen. Da ville jeg antatt at den er vannsmurt (eller oljesmurt . .(?)).

 

Hos meg og mange andre er det tilførsel av vann fra motorens saltvannskrets, og bare en simmerring, som tetter mot sjøvann. Lufting etter sjøsetting er da ikke noen problemstilling.

 

Ser ellers ingen grunn til å bytte annet enn eventuelt simmerring(er).

I den slangen går det fett fra en fettkopp. Bilde viser dessverre ikke den. 

Link to post

Personlig ville jeg beholdt det tetningssystemet du har i dag og ikke begynt å rote med noe annet. Nåværende system vil holde seg dønn lekkasjefritt i årevis etter overhaling. Sjekk akslingen for slitespor etter ringene. Cutlesslager er også noe som vil kunne holde i årevis, men levetiden er sterkt avhengig av vannsmøringen og oppretting av motoren.

Link to post
Hulda skrev 12 minutter siden:

Personlig ville jeg beholdt det tetningssystemet du har i dag og ikke begynt å rote med noe annet. Nåværende system vil holde seg dønn lekkasjefritt i årevis etter overhaling. Sjekk akslingen for slitespor etter ringene. Cutlesslager er også noe som vil kunne holde i årevis, men levetiden er sterkt avhengig av vannsmøringen og oppretting av motoren.

Jeg holder nok på dette, ja. Dersom det er slitespor, må det ny aksling eller holder det å flytte ringene litt? 

 

Hvor anbefales det å kjøpe ringer i Bergen?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...