MarexSuncab_FD Startet 4.August.2021 Del på Facebook Startet 4.August.2021 Hei, Har en fettsmurt pakkboks, ganske sikker på at det er talgpakninger i den: https://photos.app.goo.gl/vkF4fxUAwHgB2t6d9 Jeg vil bare forstå delene. Er det korrekt at talkpakningene ligger inni mutteren lengst ned i bilde (altså rett før nippelen fra fettboksen)? Hvilken funksjon har slangeklemmen og de to mutrene øverst i bilde? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 Nei, du har pakkboks med simmeringer, ikke talgpakning. Denne typen pakkboks skal være 100% tett for sjøvann. Begynder den å lekke sjøvann, så må den ut og skiftes simmeringer. Står trolig 3 stk simmeringer inn i den. Den innerste slangeklemmen er mest trolig en klemme som holder fast jordingsledningen som du ser som går under akslingen. Dei to mutterene på toppen ser ut til å være settskruer som holder fast hylserøret i støtteflensen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 Slangen er der for å ta opp svingninger fra motoren. Ut fra hvor mye den er svekket opp kan det se ut til at det er blitt presset mye grease ut i den. Overivrig smøring presser ut tetningsringene. Her skal du bare ta inn slakken noen få ganger i året. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MarexSuncab_FD Svart 4.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2021 Takk for svar. Jeg skal nok klare å leve med dette til båten skal på land til høsten, så fikse. Hvor ligger simmerringene? Inni belgen eller i den "mutteren" foran slangen fra fettkoppen? Er det like greit å bytte til nyere "teknologi" som oljesmurt? Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 4.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2021 Og enda et spørsmål, leser litt om såkalt "volvokondom". Kan det være noe? Skal da volvokontomet tres på over hylserøret og tett rundt aksling? Dvs at pakkboks og den store gummislangen skal bort? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 Ja, helt rett. Volvokondomen er nesten vedlikeholdsfri. Klemme ut luften ved sjøsetting, og litt fett på leppene 1gang per år. den du har nå: Er du sikker på at det er en mutter der? Om ja, så ser det ut til at du har talgpakninger. Ingen mutter på de som kun har simmeringer. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 4.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2021 Jeg syntes den røde pilen viser mutter, men ser nå at det ikke er det. Sitter simmerringene inni belgen/der den grønne pilen er? Bør jeg bytte alt sammen til et volvokondom i løpet av vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 (redigert) Simmerimgene sitter i den røde pilen, selve pakkboksen. Jeg ville bare demontert den, nye simmeringer og montert sammen igjen. Antagelig to simmeringer, bakerste holder vannet ute og forreste holder fettet på plass. Redigert 4.August.2021 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 4.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2021 jørn skrev 1 minutt siden: Simmerimgene sitter i den røde pilen, selve pakkboksen. Jeg ville bare demontert den, nye simmeringer og montert sammen igjen. Så prosessen? Ror av, aksling og propell dras av akterut, pakkboks løsner, få ut ringene, så inn motsatt vei? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 Helt rett. Simmeringer kjøper du med rustfrie fjæringer på. Noe likt dette vil det se ut: Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 4.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2021 Er det spesialverktøy for å få ringene ut/inn? Og tusen takk for bilder :) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 (redigert) Også ville jeg rengjort godt, sjekket at det ikke er sprekker i gummien, og montert 4slangeklemmer. simmeringene peller du ut med tang og flat skrutrekker. Låseringene bruker du en slik på: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/laseringtang/sporringtang-2000037291 Tips for å montere de nye simmeringer: bruk en skrallepipe i rett størrelse for å presse de inn. Redigert 4.August.2021 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 4.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2021 jørn skrev 1 minutt siden: Også ville jeg rengjort godt, sjekket at det ikke er sprekker i gummien, og montert 4slangeklemmer. 1) Ikke noe spesialverktøy til å få ut ringene? 2) Regner emd rengjøre godt betyr fritt for fett? Leser noen steder at ringene skal settes inn med litt fett, må google litt mer det temaet. Men når alt monteres, må jeg lære meg å ikke presse for mye fett. Skal det etter montering presses litt inn, og betyr det til jeg kjenner motstand eller hva er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.August.2021 Del på Facebook Svart 4.August.2021 (redigert) 1. Se svaret i min siste post. 2. Ja, fjerne alt av fett, møkk osv. Gammelt fett kan du fjerne med crc(verktøy på boks type). Nytt fett inn. Smør litt på simmeringene med finger før montring, så glir det enklere inn for akselen. Tre på pakkboksen på akslingen, ikke akslingen inn på pakkboksen, da unngår du skade simmeringene. Fettet sin oppgave er kun å smøre simmeringene. Skru til litt motstand, og 1/4 tilbake igjen, da unngår du at det står fett i press. Dette gjentar du 1-2 ganger per sesong. Demontering: propellen trenger du neppe demontere, den kan sitte på akslingen. Redigert 4.August.2021 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johnjohn Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Pass på at du får tak i sporringtang for innvendige sporringer/seegerring. Den har kjeften normalt åpen. Nyttig verktøy når slike ringer skal ut og inn. Gjerne oppdater her hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Surr litt tape rundt enden av akslingen når pakkboksen med de nye ringene skal på plass igjen. Så unngår du at skarpe kanter ødelegger dem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MarexSuncab_FD Svart 5.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2021 Takker for gode tips. Leser nå at det bør luftes, men jeg ser ingen lufteskruer i min pakkboks? Tenker også at jeg forsøker meg på cuttleslageret. Like greit å få det byttet samtidig Frank Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Lufting gjør du ved å løsne ene slangeklemmen og bøye opp gummien med en skrutrekker. Da lufter du til vannet kommer og skrur igjen slangeklemmen. Bytte cutlesslager er smart når du først har alt ute. Jeg ville gjort en oppretting av motoren når du først er i gang også :) Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 5.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2021 jørn skrev 1 minutt siden: Lufting gjør du ved å løsne ene slangeklemmen og bøye opp gummien med en skrutrekker. Da lufter du til vannet kommer og skrur igjen slangeklemmen. Bytte cutlesslager er smart når du først har alt ute. Jeg ville gjort en oppretting av motoren når du først er i gang også :) Nyoverhalt Yanmar ferksvannskjølt skal inn i båten i dag 👍👍 Så den blir opprettet i dag, men kan jo selvsagt kjøre en ekstra når cuttleslageret byttes. Lurer nesten på om jeg bytter hele stevhylsen med cuttleslageret inni. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 MarexSuncab_FD skrev 12 minutter siden: Nyoverhalt Yanmar ferksvannskjølt skal inn i båten i dag 👍👍 Så den blir opprettet i dag, men kan jo selvsagt kjøre en ekstra når cuttleslageret byttes. Lurer nesten på om jeg bytter hele stevhylsen med cuttleslageret inni. Ja, det baller fort på seg med utskifting når man først er i gang,, men alltid bra og få det på stell. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Overskriften sier fettsmurt pakkboks. Ser av bildet at det går en slange inn på tetningsboksen. Da ville jeg antatt at den er vannsmurt (eller oljesmurt . .(?)). Hos meg og mange andre er det tilførsel av vann fra motorens saltvannskrets, og bare en simmerring, som tetter mot sjøvann. Lufting etter sjøsetting er da ikke noen problemstilling. Ser ellers ingen grunn til å bytte annet enn eventuelt simmerring(er). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MarexSuncab_FD Svart 5.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2021 NilsPils skrev 6 minutter siden: Overskriften sier fettsmurt pakkboks. Ser av bildet at det går en slange inn på tetningsboksen. Da ville jeg antatt at den er vannsmurt (eller oljesmurt . .(?)). Hos meg og mange andre er det tilførsel av vann fra motorens saltvannskrets, og bare en simmerring, som tetter mot sjøvann. Lufting etter sjøsetting er da ikke noen problemstilling. Ser ellers ingen grunn til å bytte annet enn eventuelt simmerring(er). I den slangen går det fett fra en fettkopp. Bilde viser dessverre ikke den. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Personlig ville jeg beholdt det tetningssystemet du har i dag og ikke begynt å rote med noe annet. Nåværende system vil holde seg dønn lekkasjefritt i årevis etter overhaling. Sjekk akslingen for slitespor etter ringene. Cutlesslager er også noe som vil kunne holde i årevis, men levetiden er sterkt avhengig av vannsmøringen og oppretting av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 5.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2021 Hulda skrev 12 minutter siden: Personlig ville jeg beholdt det tetningssystemet du har i dag og ikke begynt å rote med noe annet. Nåværende system vil holde seg dønn lekkasjefritt i årevis etter overhaling. Sjekk akslingen for slitespor etter ringene. Cutlesslager er også noe som vil kunne holde i årevis, men levetiden er sterkt avhengig av vannsmøringen og oppretting av motoren. Jeg holder nok på dette, ja. Dersom det er slitespor, må det ny aksling eller holder det å flytte ringene litt? Hvor anbefales det å kjøpe ringer i Bergen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Flytt holderen med ringene noen mm. Bytt uansett slangen mellom hylserøret og holderen. Jeg bor i Son og har ikke peiling på hvor du kan få kjøpt delene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.