Gamlesatan Startet 4.August.2021 Link til dette innlegget Startet 4.August.2021 Har planer om og kjøpe meg seilbåt, ønsker en sjødyktig båt som tåler mye vær og sjø. Ligger en ansø 43 på fin, hvor selger ikke vet så mye om båten, noen som kjenner noe til denne båten? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=225131053 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Jeg kjenner båttypen, men ikke dette eksemplaret. At den er selvbygget av privatperson med ukjent kompetanse ut fra tegninger vil betinge nøye besiktigelse. Disse båtene ble seriebygget over jigg. Båten virker lett på vannet. Omtrent etter konstruksjonsvannlinjen om tegningene er fulgt. Vanligvis veier de mer enn 14 tonn. Uansett er prisen svært lav. Vanligvis selges slike båter fra 700 000 og oppover. Seilegenskapene er slett ikke dårlige. For seil kan man ligge greit mellom 8- og 9 knop under gunstige forhold. De går med grei høyde mot vinden. Tåler mer vær enn de som er om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Gamlesatan Svart 4.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Jeg tenkte også det var billig. slik sett kan en jo godta at det kansje må invisteres en del i feks mottor, rigg, seil. En bør jo uansett komme greit ut forutsatt at skroget er i god stand. Den har jo alerede flyti i 30 år så noe må jo ha vært gjort riktig i utgangspunktet. Er det rust invendig i skroget som er største faren ved kjøp av slike båter? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Det er innvendig rust. Innsveising av ror og skeg med forsterkninger. Om rekkelist i aluminium er skrudd med rustfrie skruer gjennom platene. Innfesting av vanter, etc. Eventuelt problem kommer der innredning må rives for adkomst. Hvordan båten er isolert, osv. Med ok besiktning burde dette være et meget godt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Gamlesatan Svart 4.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Takker for svar Hulda, får satse på og ta meg en tur og se på denne Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Det bør du absolutt gjøre! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Ta med en kyndig mann på visning! om ting ser fint ut utenpå kan man få store overaskelser om man begynner å pirke litt! Et sånnt type motorrom og teknisk utførelse med slanger rør og ledninger på kryss og tvers gjør meg faktisk litt uvell, men mulig det funker! Lykke til. For meg teller bilder av tekniske løsninger skutebunn tanker osv, mer enn soffaputer og bilde av fint nytt bunnstoff! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Betal @Hulda som konsulent for å bli med på besiktigelse. Det tror jeg er en kostnad som vil betale seg mange ganger. Man skal være dreven for å finne de skjulte problemene på slike båter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Takker for tilliten :-) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 28 minutes ago, Hulda said: Takker for tilliten :-) Metallurgi er et utrolig spennende fag! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Interessant montasje av oljebrenner inne i et skap ? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Gamlesatan skrev for 16 timer siden: Har planer om og kjøpe meg seilbåt, ønsker en sjødyktig båt som tåler mye vær og sjø. Hvor mye erfaring med gamle seilbåter + stålbåter har du? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 17 minutes ago, Lazyjack said: Interessant montasje av oljebrenner inne i et skap ? Må være oppbevaring!!?? jeg la også merke til det ja!! skurra litt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 -morten- skrev 1 minutt siden: Må være oppbevaring!!?? jeg la også merke til det ja!! skurra litt! Tenkte kanskje den satt på en plate som kunne trekkes ut men det vil jo være litt styr med montering av pipe osv. hver gang den skal brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 (redigert) Kan ikke se noen pipegjennomføring på dekk. Det er vel ikke sikkert at ovnen noengang har blitt montert om bord. Til kr. 200 000 for en slik båt kan man ikke forvente en sjøens Rolls Royce. Og man bør i hvert fall ikke henge seg opp i bruk av hageslanger og løse ledninger. Det er helt andre saker man bør rette oppmerksomheten mot. Som for eksempel mastens plassering og rorets konstruksjon, innfesting av vanter og stag, motorens installasjon. En drøss med andre ting som virkelig kan dra tid og kroner. Man kan koste 500 000 på båten og fremdeles ha en meget rimelig båt. Men før man pakker snippesken og drar på befaring, ville jeg brukt et par, tre timer og gå gjennom 'Byggingen av Hulda.......' Mye info å hente der. Redigert 5.August.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 (redigert) Med stål og trebåter er det oftest det man ikke kommer til å se med det blotte øye som er det mest skumle som og koster mest penger. Derfor er en som Hulda en god støttespiller. Eksempel på en som lå for lenge på sjøen uten sink pga sykdom/dødsfall. Redigert 5.August.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Hulda skrev 1 time siden: Man kan koste 500 000 på båten og fremdeles ha en meget rimelig båt. Trådstarter bør også reflektere over hva båten vil være verdt i markedet etter man evt har brukt 500.000... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
aileenll Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Hulda skrev for 4 timer siden: "Kan ikke se noen pipegjennomføring på dekk. Det er vel ikke sikkert at ovnen noengang har blitt montert om bord. ..." Pipe på dekk styrbord side: Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Hulda Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Det kaller jeg en pipe. Sitér dette innlegget Link to post
Gamlesatan Svart 5.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 bliss X skrev for 10 timer siden: Hvor mye erfaring med gamle seilbåter + stålbåter har du? Ikke så mye, seilt litt for mange år siden. Ikke erfaring med stålbåter. Hulda skrev for 10 timer siden: Men før man pakker snippesken og drar på befaring, ville jeg brukt et par, tre timer og gå gjennom 'Byggingen av Hulda.......' Mye info å hente der. Har lest gjennom byggingen av Hulda, imponerende jobb Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.