Jump to content

Kjøpe seilbåt i stål

Gamlesatan

Recommended Posts

Jeg kjenner båttypen, men ikke dette eksemplaret. At den er selvbygget av privatperson med ukjent kompetanse ut fra tegninger vil betinge nøye besiktigelse. Disse båtene ble seriebygget over jigg. Båten virker lett på vannet. Omtrent etter konstruksjonsvannlinjen om tegningene er fulgt. Vanligvis veier de mer enn 14 tonn. Uansett er prisen svært lav. Vanligvis selges slike båter fra 700 000 og oppover. Seilegenskapene er slett ikke dårlige. For seil kan man ligge greit mellom 8- og 9 knop under gunstige forhold. De går med grei høyde mot vinden. Tåler mer vær enn de som er om bord.

Jeg tenkte også det var billig. slik sett kan en jo godta at det kansje må invisteres en del i feks mottor, rigg, seil. En bør jo uansett komme greit ut forutsatt at skroget er i god stand. 

Den har jo alerede flyti i 30 år så noe må jo ha vært gjort riktig i utgangspunktet.

Er det rust invendig i skroget som er største faren ved kjøp av slike båter?

Ta med en kyndig mann på visning!  om ting ser fint ut utenpå kan man få store overaskelser om man begynner å pirke litt!    Et sånnt type motorrom og teknisk utførelse med slanger rør og ledninger på kryss og tvers gjør meg faktisk litt uvell, men mulig det funker!  Lykke til. For meg teller bilder av tekniske løsninger skutebunn tanker osv, mer enn soffaputer og bilde av fint nytt bunnstoff!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kan ikke se noen pipegjennomføring på dekk. Det er vel ikke sikkert at ovnen noengang har blitt montert om bord. Til kr. 200 000 for en slik båt kan man ikke forvente en sjøens Rolls Royce. Og man bør i hvert fall ikke henge seg opp i bruk av hageslanger og løse ledninger. Det er helt andre saker man bør rette oppmerksomheten mot. Som for eksempel mastens plassering og rorets konstruksjon, innfesting av vanter og stag, motorens installasjon. En drøss med andre ting som virkelig kan dra tid og kroner. Man kan koste 500 000 på båten og fremdeles ha en meget rimelig båt. 

Men før man pakker snippesken og drar på befaring, ville jeg brukt et par, tre timer og gå gjennom 'Byggingen av Hulda.......'  Mye info å hente der.

Redigert av Hulda (see edit history)
bliss X skrev for 10 timer siden:

Hvor mye erfaring med gamle seilbåter + stålbåter har du? 

Ikke så mye, seilt litt for mange år siden. Ikke erfaring med stålbåter. 

Hulda skrev for 10 timer siden:

Men før man pakker snippesken og drar på befaring, ville jeg brukt et par, tre timer og gå gjennom 'Byggingen av Hulda.......'  Mye info å hente der.

Har lest gjennom byggingen av Hulda, imponerende jobb

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...