Jump to content

landstedsbåt/skjærgårdsjeep/jolle 15-17 fot anbefalinger?


Nordkapp16.5

Recommended Posts

Hei, vi har de siste årene hatt en 14fot askeladden (70tallet, ikke planende) og en 10fot with på hytta. I det siste har fler av oss begynt å ønske oss en noe større planende båt (fra bruktmarkedet, ca 20-40.000inkl motor).

Jeg har lett masse på finn og lest mye på forumet her om forskjellige båter. En tanke som riktignok slo meg i går er at om vi skal ha motor på 50-60 hester eller mer så er den også så tung at det blir vanskelig å få den av båten og vekk fra hytta - vi har pleid å lagre motorene enten hjemme eller i opplag på verksted. Vil helst ikke ha motorene stående på hytta da det er en del problemer med motortyveri om vinteren i området og vi har hatt innbrudd i båthuset fler ganger.

Del 1: Er det mulig å få noe vi kan være fornøyd med som fungerer optimalt med en 25 hester? (jeg vet at mange av dem kan trimmes til 35 med forgasserbytte og det tenker jeg er innafor) Båten må være godkjent for og klare å gå i plan med 5 voksne, egnet for fiske, tåle litt sjø - selv om den kommer til å brukes mest innaskjærs er det fint å ha muligheten til å dra litt lenger om man vil. Det trenger ikke være behagelig (jeg vet hva flat bunn medfører) - men jeg har ikke lyst til å lure på om jeg kommer til å overleve. Dvs ubehagelig/sette ned farten er greit, skummelt/livsfarlig er ikke like kult. Også gøy om den er i stand til å trekke vannski. Finnes en båt med 25(35) hester som kan fikse dette, eller er det bare å gå for en med 50-70hester og V-bunn først som sist?

Del 2: Gitt at vi sier at 25(35)hk er max: Eneste båten jeg har sett på finn som jeg tror kan funke er Terhi 6020 C. 15 fot, 5 sitteplasser, 20-30hk motor, og ser ut til å ha smarte løsinger og høye nok sider til at bølger ikke slår over bord. Det finnes sikkert fler båter i samme klasse, men hvilke? Ser forøvrig veldig motstridende meninger om den båten. Elsk/hat... Har du prøvd den?

Ellers, er det noen opplagte ting jeg ikke har tenkt på her?

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post

tenker at Øien 16 kanskje kan være en aktuell kandidat.  Men er jo et vanskelig dilemma ser jeg..


Vannski tror jeg kan bli litt slappe saker, iallefall om det er en person med litt matchvekt :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
AMelbye skrev for 13 timer siden:

eller er det bare å gå for en med 50-70hester og V-bunn først som sist?

Nå har jeg lest innlegget ditt flere ganger, og tenker V-bunn først som sist. 

Fordi: skal du plane med 5 voksne, og kunne trekke lite gran av gassen, må du ha godt med  motor , gjerne maks anbefalt av produsent.

Det samme gjelder hvis man skal stå på vannski og skal trekke opp en røsslig kar, som Ivar er inne på. Det blir litt annerledes hvis det er barn på 40-60 kg som skal opp. Dette kan også styres til en viss grad med noe breiere vannski.

Båter som kan egne seg, jeg liker at det er litt dørkplass til den bruken du skisserer:

Askeladden 485/505, Yamarin 4730/490/5400, GH 460, Bella 510R(obs:noen sier denne er utsatt for råte i hekk), Ryds og Amt har også noen bra båter. Og sikkert en bråte jeg har glemt....

De største av disse vil ha godt av 90 hk, men vil til gjengjeld fungere godt til dine bruksområder....

Med disse båtene må du vurdere kost på vinterlagring hos verksted eller mulighet til å lagre hjemme på henger.

 

Hvis du går for 25 hk ville jeg vurdert halvplaner også. F.eks Hansvik 500, mulig at det finnes lignende fra Rana også. Askeladden 16 finnes også i en selvlensende utgave som kanskje kan fungere.

 

Terhi 6020 har jeg ingen erfaring med, men tror ikke at den planer greit med 25 hk og 5 voksne ombord, det samme gjelder for øvrig Øien 16, tror ikke at den planer med 5 voksne og 25 hk, men begge båter er antagelig veldig lettdrevne.

 

Det jeg tenker er viktig er å finne en båt med innredning som passer til ditt behov, fisking kan være så mangt. Det er også viktig å velge motor som du kan trekke litt av på gassen, og likevel plane greit.

 

Link to post

ivar og morten, takk for svar!

hytta ligger 150 meter fra veien, så problemet er først og fremst å få motoren til veien. Det er også langt til nærmeste sted man evt kunne kjøre båten opp på en henger, og det byr også på problem (kostnad) med lagring av henger+båt vinteren gjennom. Så: om motoren er over 60kg blir den nok hengende på båten når vi vinsjer den inn i båthuset for vinteren, så får jeg gjøre høstservice på den selv der den står.  Også får vi heller ta det på forsikringa hver gang motoren forsvinner og håpe det ikke blir hver vinter :rolleyes:

Jeg får ta en prat med familien om hvordan vi ønsker å gå frem videre. Mulig en trimma 25hester (les: lett 35hester) er verdt et forsøk... Om vannski ikke går er det ikke SÅ viktig - det viktigste akkurat nå er å kunne ta i bruk skjærgråden litt mer. Først og fremst persontransport, men skal også brukes til fiske og bør være enkel/praktisk i forhold til dette også.

Jeg har inntrykk av at de fleste båtprodusentene opererer med konservative tall. Anbefales 20-30 kan man gjerne ha 40, og anbefales 40-60 kan man gjerne ha 70 - det virker som at det stort sett er sånn?

Og det er jo kjedlig med en båt som har plass til 5 men ikke orker hvis det er mer enn 3 i den... Jeg kan jo prøve å høre med de som har sånne båter til salgs - og jeg skal sjekke ut de andre dere anbefalte også - takk for tips! :)

Link to post

En kollega har en HR på om lag 17-18 fot med 35hk Suzuki. Plass til fem personer, og brukes stort sett kun til persontransport og fiske. Men plane med fem personer? Da skal de være lette. Båten planer fint med tre personer (eieren, en annen kollega og meg, der jeg er tyngst med min gode 0,1t masse), går ikke raskt, men den planer i alle fall). Med kombinasjonen som nevnt har den ikke sjans å komme oppå når vi av og til har med en fjerde kollega ombord. Slapp og dau, det er inntrykket mitt i alle fall, 35hk fungerer strålende med 1-2 personer, greit med 3, men tvilsomt med 4.

 

Ville gått for en motorløsning med overskudd. Er du redd for tyveri, og ikke er av den jålete typen, går det an å spraye motordekselet med matt Plastidip eller lignende reveserbar gummilakk. Da velger tyvene heller nabobåten om de har begrenset med tid.

Link to post

Hakkanen: En HR? Det merket kjenner jeg ikke til, men 17-18 fot med 35hk er jo mer vekt i seg selv enn 15fot, og type skrog har jo mye å si - igjen, jeg vet ikke hvor lett-planende HR er??

Eneste referansen jeg har i forhold til planing er min 60/70talls 10" with med +-13.5 hester - den går godt med 1, greit med 2, 3 går med litt velvilje (riktig plassering i båten) og 4 voksne går ikke. Den 15fot terhien skal visst gå fint i plan med 2 voksne og 9.9 hester. Det er nesten ikke til å tro, men om det er sant bør den også klare 5pers med 30hester...

Men jeg er helt enig i at kraftoverskudd er bra. Om 30hester klarer å få båten i plan med 5pers er det nok bare så vidt det går - ikke helt ideelt....

Link to post

Beklager, måtte rett og slett søke den opp, fant ut at den er på 15,5 fot, ikke 17-18😅 Jeg kjenner ikke til HR Boats utenom denne til kollegaen min (HR 480 SC), det er et merke som forhandles her i Stavanger, men gjerne ikke den vanligste typen. Ja, skroget har mye å si for hvor lett den planer, ut fra hvordan HR slår i bølger er den i alle fall relativt flatbunnet mot hekken.
 

With er jo veldig lettplanende (det var et av målene til Bror With da han utviklet skrogtypen), så med slikt skrog vil man ikke trenge all verdens med motor for å få litt fart nei😊 Hvis Terhien er lett i skroget og noenlunde flat akter skal du ikke se bort fra at den kan klare plane med fem ikke alt for tunge folk ombord med såpass liten motor. Vil samtidig ikke tro den spretter opp i plan, med mindre lasten er begrenset😉

Link to post

Askeladden 505 ble nevnt. Har en slik og er kjempefornøyd med båten men 70 hk er snaut på en såpass tung båt (min er gammel da, mulig de nyere er lettere) så jeg har oppgradert til 100 hk (max godkjent) så med noe rundt 30 hk så snakker vi deplasementsbåt og det er utrivelige saker...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
AMelbye skrev for 10 timer siden:

Mulig en trimma 25hester (les: lett 35hester) er verdt et forsøk...

 

mistenker at en slik "trimma" 25 hester får de ekstra kreftene mest bare på topp, dvs en knop eller 2 ekstra toppfart med lett båt.   Men ikke mer krefter der det trengs mest for å få båten i plan.

150 meter fra bilvei?  er det kjerrevei der da slik at du kan flytte den med tralle?

Tenkte også på en eller annen form for alarm/sporing, men da blir vel strøm en utfordring?
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

@ivaren trimma 25hester er i prinsippet ombygget ved at du finner og bestiller de delene i delekatalogen som er forskjellig - jeg sa trimma, men den blir identisk som om du hadde kjøpt 30hk, så "ombygget" er nok mer riktig uttrykk. Nå har jeg bare erfaring med eldre evinrude/johnson, men der har 20, 25, 30 og 35hk det meste identisk. Forskjellige forgassere og innsug, og 35hk har kraftigere girkasse. Dvs en 20-25hester kan bygges om til 30. Den kan bli 35 også, men da risikerer du å knekke girkassa på sikt om du ikke oppgraderer den med det samme. Så må man jo passe på å ha riktig propell da, men turteller har jeg.

Det er 150m sti - jeg bruker en motortralle og det går selv om det er steinete og ulent - jeg blir anpusten men slipper vondt i ryggen og vannblemmer i hendene... 9.9hesteren veier 35kg, så jeg tror ikke jeg har lyst til å frakte en motor på over 60kg på den måten.

Alarm er en mulighet, men noen sjans for rask utrykning ut dit er det nok ikke - vi kan få beskjed om at noe har skjedd, men ingen sjanse for å avverge noe.

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
AMelbye skrev for 2 timer siden:

Nå har jeg bare erfaring med eldre evinrude/johnson, men der har 20, 25, 30 og 35hk det meste identisk. Forskjellige forgassere og innsug,

 

joda, kjenner til de. Men mitt inntrykk (som ikke behøver være korrekt :smiley: )  er at disse ikke var de sprekeste i sin hk klasse..

Hadde selv en 35hk Johnson men den var vel å merke 3syl utgaven. Men det var slappe saker på en Bella 440

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

@ivar Det er jeg forsåvidt også enig i, det finnes nok motorer som er sterkere pr hestekraft. Jeg har forstått at Evinrude/Johnson ikke har et veldig godt rykte, men jeg må si de jeg har hatt har i det minste føltes solid og skikkelig bygget, har gått pent og alle skruer har kommet ut uten problem etter over 20 år i saltvann - så noe positivt er det med de ;)

@pipe jeg er ikke uenig. Men det er på en måte fattern som bestemmer der nede og "reglene" nå er at alle motorer skal vekk om vinteren for å forhindre innbrudd. Ikke nødvendigvis pga tap av motor men på grunn av alt annet som kan skje om dører, vinduer eller porter står åpne halve vinteren i etterkant. For motorens del - helt klart, jeg kunne gjerne tatt den på forsikringa om uhellet var ute, men jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å få det gjennom. Men verdt et forsøk.

Link to post

Stygge motorer blir ikke stjålet, det er i alle fall min erfaring. Som nevnt tidligere er det forholdsvis enkelt å kamuflere motoren sin litt. Først vokse motoren med båtvoks/bilvoks (for å få en beskyttende barriære mellom originallakken og gummilakken) og så noen strøk med Plastidip eller lignende, de har tilsvarende på Biltema også. Skulle man senere selge motoren er det bare å trekke gummifilmen rett av og så er lakken under som da den var ny.
 

På tross av at jeg har to populære modeller påhengsmotorer med forholdsvis høy omsettingsverdi gikk tyvraddene rett forbi mine og tok med seg de andres blankpolerte motorer på brygga for et par tre år tilbake. Mener på det forsvant en 5-6 motorer totalt bare på brygga der jeg ligger, totalt sett i havna forsvant det flere. Gamle og oppskrapte motorer ble igjen. Jeg lakkerte motordekslene fullstendig på begge motorene, mens den største fikk seg et par strøk litt nedover stammen i tillegg. Matt svart, ser ut som motoren skal i krig. Under gummilakken er motorene strøkne, men det gidder gjerne ikke tjuvpakket å henge seg opp i når de er på tokt, de skal bare ha rask og enkel fortjeneste de. Hvis man ikke er veldig forfengelig angående utseendet på motoren er dette en rimelig (og reverserbar) metode for å gjøre motoren mindre attraktiv for tyveri, selvfølgelig uten at det skal være noen garanti mot dette.

Link to post

@Hakkannenplastidip høres ut lurt ut - alle monner drar selv når tyvene får jobbe i fred. Vi har riktignok aldri hatt tyveri i sommerhalvåret. Båtene får ligge ute i fred ulåst hele sommeren, aldri vært noe problem. Det er innbrudd om vinteren vi har problemer med.

@ivar Stemmer - og hovedproblemet er egentlig ikke hva de evt stjeler, men hvordan de gjerne forlater stedet med de store lemmene ut mot havet på vidt gap, og slik blir det stående til våren kommer. Vi pleier å merke tydelig med "no outboad motors on this property" når vi stenger for høsten, og siden vi begynte med dette har vi ikke hatt innbrudd og ødeleggelser. Men da har vi heller ikke hatt motorer der - man er jo ikke garantert mot at de likevel går inn og sjekker, men så langt har det funket.

Derfor undersøker jeg (i første omgang) hva som er mulig å få til med en motor som veier under 60kg. Det "mest positive" jeg har klart å oppdrive så langt er at GH14 med 30hk går fint i plan med 4 voksne og baggasje. Mindre båt enn jeg hadde sett for meg, men det kan hende vi prøver noe sånt i første omgang. Jeg har også sendt forespørsler til selgere av Øien 16 og Terhi 6020 C, om hvor mange passasjerer som er realistisk å få båten i plan med, så gjenstår det å se hva de mener.

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post

GH'en er lettplanende ja.   Vi hadde først 25, deretter 40 hk på vår. Da dro den fint opp 2 på vannski :) 

 

Et minus med gh14, det er ikke den "tørreste" båten

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvordan vil en Askeladden 16-4400 fungere? Tror den er ganske lettplanende, og vindskjermen gjør en ellers våt tur til en bedre opplevelse. Er nok 30 år siden jeg var ombord i en slik. Den kom da ikke i plan med 30 hk og to familier på tilsammen 11 personer, men gikk i halvplan. Med en familie gikk den godt. 

Link to post

Tusen takk for masse god hjelp!

Etter flere runder med andelseierene/familien ligger det nå an til at vi gjør en helmovending. Isteden for å prøve å dekke alle behov med én båt, beholder vi de to båtene vi har fra før (én til fiske og én når du vil kjenne konturene i sjøen og bli gjennomvåt). Vi setter opp videoåvervåking i båthuset, kjøper båtforsikring og trosser faren for innbrudd og tyveri og kjøper det vi har lyst på. Det er dermed nå snakk om å kjøpe en passbåt/liten daycruiser for å dekke behovet for båt til dagsturer.

Dette er så forskjellig fra hvor denne tråden startet at jeg starter en ny tråd. Takk igjen for god hjelp og mange fine innspill!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...