Jump to content

Dyserør lekker. Trenger akutt hjelp på ferie

Kaptein50

Recommended Posts

Hei

Har fått en lei hendelse der et dyserør plutselig har slått lekk midt på røret. Dette har sprayet diesel i hele motorrommet.
Er på ferie og et stykke fra verksted. 

Har noen noen gode råd til en hurtig fix som kan brukes til vi får kommet oss inn til verksted? Er Ca 2-3t fra Stavanger. 

Jeg har en slange klemme og en gummi vann slange som jeg tenkte å kutte opp klemme på rundt dyserøret der det lekker som en provisorisk fiks. 
Har noen en annen ide?

takk for alle svar ?

0B744EAA-CF08-435B-84BD-D9063321698F.jpeg

Mathias33 skrev 20 minutter siden:

Takk for svar. Denne modellen har ikke turbo. Er det andre områder som er brannfarlig?

Diesel har tenntempratur på 60grader, så forstøvet diesel i motorrom er en risiko, motor holder vel 70-90grader? En ginst vil antenne dette, dynamo kan være en tennkilde. Diesel selvantenner ved 225grader, så flater som holder denne temp vil antenne diesel. 

Mathias33 skrev for 2 timer siden:

Jeg har en slange klemme og en gummi vann slange som jeg tenkte å kutte opp klemme på rundt dyserøret der det lekker som en provisorisk fiks. 
Har noen en annen ide?

Hvis det er høyt trykk (som jeg antar det er) så vil det vel være vanskelig å få dette tett og da vil det komme ut uansett. Og skal du få på plass dette på det ene røret så må du kanskje bøye litt på de andre og hvis de er like nær brudd så ender du kanskje opp med flere ødelagte dyserør.

Det er en som nevner brannfaren og det kan jo være verdt å få med seg og da kan det kanskje være lurest å ikke starte opp før du har fått byttet dyserøret. Enten at du får dyserøret til der du er eller at du får med deg båten til et sted det passer bedre å være inntil dyserøret er på plass (feks et verksted, eller hjem hvis det er lang leveringstid). De fleste kjenner vel noen i nærheten som kan slepe, eller kanskje er det noen på Båtplassen som er i nærheten og har mulighet (selv er jeg nok for langt unna, selv om det er noe upresis med 2-3 timer unna Stavanger, men jeg antar det betyr at Stavanger er nærmeste by, uten å vite mer om hvor det er, jeg kan selv tilbakelegge over 60nm på to timer i fint vær, mens andre kan klare mer eller mindre).

Hvis du må starte opp motor og kjøre selv (og er villig til å ta sjansen på brann) så ville vel antakelig det beste være å konkludere med at det kommer til å lekke, men fokusere på å samle opp mest mulig av det såå det ikke griser til og skaper for stor brannfare. Det beste da er vel å dempe strålen og samle det opp i et kar eller lignende og tømme det ofte nok.

Om du ikke vet hvor kraftig strålen er så bør du ikke stikke fingeren borti for å sjekke, for høyt trykk og væske kan brukes til å skjære i ting ganske effektivt, særlig myke ting som fingre.

Jeg har selv fått lignende hull på rør av rustfritt stål til en vannskjærer og da ble det litt tåke av det. Bare vann, så ikke så farlig, men noe man bør unngå om det er diesel. Kunne den gang kjøre endel timer på dette røret uten av det ble så veldig mye verre (tok noen dager å få nytt rør dit før jeg selv byttet det ut). Men dette var et tykt rør som ikke hadde rust, men som var utsatt for mange millioner rykkvariasjoner og mye bøying over flere år.

Takk for gode råd. Jeg klarte å tette hullet med fingeren når jeg feilsøkte igår. Så jeg håper slangeklemme og gummi vil fungere. Skal prøve dette først også deretter legge en slagplan hvis det ikke funker. Blir vel verksted igjen når vi kommer hjem. Er forresten på Halsnøy så det er ikke så langt fra Stavanger. ?

Mathias33 skrev 1 time siden:

Jeg klarte å tette hullet med fingeren når jeg feilsøkte igår. Så jeg håper slangeklemme og gummi vil fungere.

Er forresten på Halsnøy

Hold fingerene vekk det er ca.180 bar trykk , hører ut som en  lang sprekk siden det høres ut som trykket er lavt, er redd for at når det blir trykk i røret så blåser det hull i gummien, 

Halsnøy Dokk AS  lodder det røret for deg.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Som nevnt ovenfor, tette slike hull med finger er ekstremt farlig da en får blodforgifting ganske momentant.

Har du flaks går det ikkje hull i huden,

er du heldig ender du opp slik:

High-PressureFluidInjectionInjuriesArtic

Er du uheldig så må du amputere for å forhindre videre spredning.

På utenlandsk:

Failure to act quickly may result in the need to amputate fingers and limbs. Risk of amputation significantly increases if the wound is not treated within 10 hours.

Så med andre ord,

om du merker noe som helst der du dekket over hullet vil eg sterkt anbefale å ta kontakt med lege umiddelbart.

Da er vi vel i havn igjen i Stavanger. Alt har gått kjempe flott. Slangeklemme har holdt hele veien og alt tikker og går også etter ankomst. 
Må si det var vel mye sjø etter hva jeg synes er behagelig i Horgefjorden ved Klovningen. Måtte gå zikk zakk med bølgene. 
Uansett, takk for gode svar.
Er usikker på det med det høye trykket om det gjelder det røret jeg lappet. Her var det før jeg satte på slangeklemmen en tynn stråle som ikke var særlig kraftig men skapte likevel en godt synlig diesel dusj / sky innover siden i motorrommet. Her må dette røret nå fikses og motorrommet vaskes før turen fortsetter videre. 

Ha en god helg

??

Mathias33 skrev for 5 timer siden:

Takk for gode råd. Jeg klarte å tette hullet med fingeren når jeg feilsøkte igår. Så jeg håper slangeklemme og gummi vil fungere. Skal prøve dette først også deretter legge en slagplan hvis det ikke funker. Blir vel verksted igjen når vi kommer hjem. Er forresten på Halsnøy så det er ikke så langt fra Stavanger. ?

:eek:ikke hold fingeren foran lekkasje for høytrykk. Her har du vært heldig. Diesel trykket inn i blodbanen er ikke noe du ønsker. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...