Jump to content

Ballansering av batterier 24V system


Furre

Recommended Posts

Jeg har en båt med 24V systemer. Det består av 2x12V batterier til start og 4x12V batterier til forbruk. Har forstått at det er viktig og ballansere seriekoblede batterier med jevne mellomrom, om det ikke blir ballansert kan et av batteriene ha lavere spenning og dra ned kapasiteten på "paret". 

 

Jeg har vurdert å montere automatiske batteri ballanserere, men siden jeg holder på å bygge deler av systemet over til litium vil jeg ikke invistere i utstyr som kanskje ikke blir nødvendig om en stund(mulig jeg kjøper en til start batteriene). 

 

Det har jo fungert fint i nesten 20år, så da vil det jo fungere fint/bedre framover om jeg gjør en 6mnd/årlig manuell ballansering. 

 

Men hvordan bør jeg gå fram? Planen var i utgangspunktet å koble alle batteriene fra og måle spenning, der jeg finner avvik kan jeg lade opp det laveste batteriet eller bare paralell koble de to bateriene som pleier stå i serie. Men kan det være en grei løsning og paralell koble alle batterier og sette på en 12v lader? 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...