Jump to content

Ekkolodd på aluminiumsbåt

Kikol

Recommended Posts

Hei! Helt ny på forumet :-)

jeg har en Linder 440 Fishing som jeg er ute på fjorden og koser meg med. Jeg får svært skjelden fisk og tenkte å hjelpe meg selv litt med et ekkolodd, men jeg er usikker på monteringen. 

Båten har jeg på henger slik at jeg setter den ut og tar den opp for hver gang jeg bruker den. 

Dermed har jeg et par utfordringer jeg trenger å løse:

*sugekopp vil ikke feste seg i aluminium antar jeg, og man kan heller ikke feste loddet på innsiden av skroget med aluminiumsbåt har jeg lest. 
*I og med at jeg drar båten opp på land og henger kan den ikke festes under båden, da ødelegges den, jeg må altså ha en form for montering i hekken ved siden av motoren. 

Da er spørsmålet, noen som har tips til hvordan jeg kan løse dette og enkelt få montert det? Det er en liten badestige på hekken som vippes opp, jeg vurderer å feste til den da den uansett ikke er i bruk, men det blir ikke lange avstanden til propellen om jeg gjør slik. Null erfaring med ekkolodd så jeg tar imot alle tips, både på type ekkolodd og tips til montering. 

Fortsatt god helg ?

ko-stens skrev for 2 timer siden:

Det fungerer fint på alujolla mi.

Det er faktisk den beste måten å feste svingeren hvis man er ute etter maksimal ytelse. Svingeren opererer helt fritt i vannsøylen. Mitt på båten og svingeren godt under båten.

Kikol skrev for 6 timer siden:

man kan heller ikke feste loddet på innsiden av skroget med aluminiumsbåt har jeg lest. 

En av de mange myter. Lag ei lita kasse inni båten og fyll den med egnet væske (jeg orker ikke den debatten en gang til). Effekten vil bli kraftig redusert, men signalet vil bli betydelig mindre forvrengt sammenlignet med et glassfiberskrog siden det bare blir to reflektorer. En risiko med en slik installasjon er at edu mister de helt korte rangene på grunn av at skroget svinger for lenge.

Hva slags fabrikat og type utstyr du skal velge overlater jeg til influenserene her på forumet.

abbor skrev for 13 timer siden:

Lim på ei King Starboard eller lignende plastplate med MS polymer (Tec 7 e.l) og skru hekksvingeren i denne plata. 

Det ville jeg også gjort. Bare pass på at du bruker ei plate i et materiale som er godt limbart (ikke skjærefjøler av PE etc), og at du rengjør og avfetter aluen der du skal lime. Jeg ville merket området med tusj, og brukt fint smergelpapir for å fjerne oksidhinna på metallet før du limer, da får du bedre binding. 

Ferskvann eller saltvann? Hvor dypt vil du se fisk? Bunnfisk eller fisk lenger opp i vannsøylen?

Jeg har en glassfiberbåt,  og har limt fast en impregnert 2x4" med Tec7 eller Multibond i svart. 

Jeg "malte" heller klossen i samme, for å beskytte treverket som er tørt inni. 

Skrudde fast giver med syrefaste treskruer med skiver. 

Husk å montere giver på rett side av propellen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...