Jump to content

Det begynte med en liten glipp og ødela en ellers fin tur. 

PiperBill

Recommended Posts

I år har det  vært litt lavere ambisjonsnivå i forhold til båtferie. Jeg går med gips opptil albuen og med bare pekefinger og tommelen fri på venstre hånd. Knuste venstre hånd  og flere knekte ribbein etter sykkelvelt for en måned siden. Vi har stort sett ligget på svai eller lagt til steder som er veldig lett å håndterer. Vi kom oss til Brattestø, Hvaler for noen dager siden og hadde en helt topp opphold der inntil i går ettermiddag.

Det begynte å lukte kloakk i båten og jeg kom på at vi hadde glemt å stikke innom tømmestasjonen da vi dro fra hjemmehavna. En rask titt under dørken og  jo det piplet møkkavann fra septiktanken. Ikke mye men nokk til å lukte ille. Vi måtte ut og tømme og så skulle vi vaske grundig nå vi kom tilbake 

Vi lå nokså klemt mellom 2 andre båter. Baug inn mot moloen og anker ut akter. Det var ikke aktuelt å prøve å komme på samme sted da vi kom tilbake. Alt for mye vind inn fra sida og for lite plass til å treffe akkurat. Så ville vi ikke plager andre med lukten mens vi vasket. Da skulle vi litt lengre inn i havna da det var ca 15 meter mellom 2 andre båter.  

Med bare en arm/hånd som funker så slet jeg litt med å håndtere styre, gass/gir og thruster for å komme i posisjon for å slippe dreggen og kjøre inn mot moloen. 2 unger bak meg som bader og leker på en padlebrett. Jeg mister oversikt over dem men de kom til syn bare noen sekunder etter. Det ble  nok til at jeg blåse sidelangs mer enn jeg skulle. Jeg slipper dreggen og kjører inn men ser at jeg kommer alt for nær den store fine båten som ligger på lesiden.  

Kona hopper i land men tar med seg fortøyningen til lesiden og dermed kommer vi helt inntil den andre båten. Hun klarer ikke drar oss av da vinden ta tak. Vi har fendere ute. Eieren kom og holdt oss unna (litt irritert merker jeg og det er helt forståelig) mens jeg kjørte inn ankerkjettingen. Jeg var sikker på at dreggen  ville dra oss unna naboen men får ikke feste. Jeg roper til kona at vi avbryter og bakke ut igjen. Når dreggen kom opp så ligger det en stor klump av en trestokk kilt fast i den. 

Da ga jeg opp og ville ikke dumme meg ut med flere forsøk å legge til... Vi dro hjemover med halen mellom beina.

Ja ja.. Shit happens :-) 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Synes ikke det er å dumme seg ut jeg heller, skjønner ikke helt problemet.. Fendre hadde du jo også, jeg blir litt iritert nå folk skal legge seg inntil meg, men har ikke klargjort en eneste fender, det skjer relativt ofte.

Hadde du lagt deg inntil meg, hadde jeg tilbudt deg og henge på meg, mens vi dro ut ankeret ditt på nytt med jolla :thumbsup: Han som dreit seg ut her var han som ble irritert fordi du kom borti han med fenderene etter min mening....

Førstefender skrev 1 time siden:

Han som dreit seg ut her var han som ble irritert fordi du kom borti han med fenderene etter min mening....

Ja det mente kona mi også og vi ville aldri lot være å hjelpe andre i en slik situasjon. Men jeg mener at de, (den andre båten) ved å legge seg et godt stykke unna de andre båtene ga et signal om at de ønsket å være i fred. Det synes jeg bør respekteres om mulig.  

Normalt så ville jeg ha bakket ut, ryddet opp i tauverket og anker og forsøkte igjen men jeg følte at oppgaven der og da var litt mer en jeg klarte. 

Gjennom hele båtferien har vi fått så mye hjelp. Med en gang jeg viste meg på dekk med armen i gips så har folk i nærheten kommet og nærmeste tatt over slik vi fikk fortøyd. Fikk er ny støtteanordning på torsdag som ikke ser direkte ut som gips. Den er faktisk i glassfiber..lol  :-)

gipps.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Behøver ikke være flau for å ikke ha ankerfeste. 

Jeg kom inn i Sokken (bukt) rundt kl 23 på natta og ønsket å lage minst mulig støy for båtnaboene. Fant en ok plass mellom en 36 fots Bavaria seilbåt og 46 fots Windy, med min klumpete 26 foter. Stille natt. 

La ut ankeret, kona i baug og snek oss inn. Fendret selvfølgelig. 

Kona i land, holder i mot mens jeg kommer frem samtidig som jeg prøver å stramme ankeret for å sjekke ankerfestet. Står på baugen og synes det tok litt vel lang tid før Bruce ankeret graver seg ned I sanden...

..så hørte jeg et klunk...

Ankeret var helt oppe. 

Heldigvis en stille natt, så vi drev ikke inn i noen men det kunne vi utmerket ha gjort.

Viste seg at Bruce hadde landet oppå et gedigent tareblad og bare sklidd oppå det helt inn til båten. 

Måtte ut igjen og ankre på nytt. Så mye for å snike seg inn ubemerket. :giggle:

Men flau er jeg ikke. Er første gangen i år at Bruce ikke biter på bunnen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvis vi først skal snakke om flaut her, så må jeg jo bare nevne første gang jeg skulle dregge opp nyinnkjøpt (men brukt) båt i en fin liten bukt med mange andre båter i Oslofjorden. Jeg åpner gulvluka der dreggen ligger fra forrige eier. Jeg tar opp og monterer dreggen, sjekker at den er festet til kjettingen, og at tauet nede i luka ligger fint. Og hiver ut dreggen. Plopp sa det, og vips forsvant dreggen til bunns med kjettingen. Det viste seg at forrige eier ikke hadde festet tau til kjetting. Jeg burde selvsagt ha sjekket det, men det var litt stress der i min aller første dregging i egen båt. LITT flaut! Vi prøvde å late som ingenting og dro rooolig tilbake til havna med halen mellom beina. Vi (og sikkert noen av de andre båtene) fikk oss en god latter og en god historie iallfall 😅🙈

PiperBill skrev for 18 timer siden:

I år har det  vært litt lavere ambisjonsnivå i forhold til båtferie. Jeg går med gips opptil albuen og med bare pekefinger og tommelen fri på venstre hånd. ... 

Hvis du vil ha et tips om et fredelig sted å reise til på små turer, så er det et par gjesteplasser på bryggene hos oss på Listranda (Asmaløy). Det er ingen fasiliteter der unntatt vann og strøm, men det er koselige omgivelser for f.eks. å gå tur, og Bunnprisbutikk er i gangavstand (søndagsåpent). Her inne er det alltid stille, nesten uansett hvordan det blåser. 

hnrk skrev for 3 timer siden:

Hvis vi først skal snakke om flaut her, så må jeg jo bare nevne første gang jeg skulle dregge opp nyinnkjøpt (men brukt) båt i en fin liten bukt med mange andre båter i Oslofjorden. Jeg åpner gulvluka der dreggen ligger fra forrige eier. Jeg tar opp og monterer dreggen, sjekker at den er festet til kjettingen, og at tauet nede i luka ligger fint. Og hiver ut dreggen. Plopp sa det, og vips forsvant dreggen til bunns med kjettingen. Det viste seg at forrige eier ikke hadde festet tau til kjetting. Jeg burde selvsagt ha sjekket det, men det var litt stress der i min aller første dregging i egen båt. LITT flaut! Vi prøvde å late som ingenting og dro rooolig tilbake til havna med halen mellom beina. Vi (og sikkert noen av de andre båtene) fikk oss en god latter og en god historie iallfall 😅🙈

Vi så noe tilsvarende i sommer.

Tydelig uerfaren matros som fikk beskjed om å kaste anker. 

Det ble kastet, men truende var ikke festet noe sted og alt gikk overbord.

De la seg på følgebåten som hadde ankret normalt og matrosen fikk låne dykkermaske og snorkel av oss.

Så alt løste seg da han fant tauet og ankeret lå fint så da var det bare å feste tampen. Matrosen var litt flau etterpå, men var vel kapteinen som skulle hatt forberedt bedre.

Hilsen

Lurvetass

PiperBill skrev for 16 timer siden:

Med en gang jeg viste meg på dekk med armen i gips så har folk i nærheten kommet og nærmeste tatt over slik vi fikk fortøyd. Fikk er ny støtteanordning på torsdag som ikke ser direkte ut som gips. Den er faktisk i glassfiber..lol  :-)

Når du forteller på et båtforum at det er glassfiber istedenfor gips på armen din så hadde jeg forventet det hadde kommet mange gode tips til hvordan man skal pusse ned og legge på diverse ting før man legger gelcoat og får en fin finish tilsvarende båtene :-)

God bedring, glassfiber skal jo helst være i skroget, ikke rundt armen.

For noen få år siden lå jeg fortøyd med baugen mot land og dregg bak.

Så kom det en båt ved siden av som skulle gjøre det samme. Dreggen ble sluppen, men den fikk ikke feste, så dreggen ble halt inn for å prøve på nytt. Jeg så da at kjetting/tau var festet i bunn av paraplydreggen (slik det jo skal være(, men ingenting som holdt dette fast mot toppen, så da var det jo ikke så rart at paraplydreggen ble dratt baklengs og ikke fikk feste. Jeg forklarte dette og at de burde ta et lite tau (som skal ryke ved fastkjøring) fra toppen av dreggen og feste det til kjetting eler tau (husker ikke om det var kjetting der, men har det på dreggene til båtene mine), men det virket som om personen ikke skjønte helt hvordan dette fungerte.

Jeg har en gang satt dreggen skikkelig fast i noe på bunnen. Dro hardt i alle retninger med båten min, men er jo litt redd for pullerter og slikt når man gir på mye med dreggen feste. Vurderte å feste en fender til dreggtauet og kjøre bort til en større båt og spørre om de kunne dra, men så løsnet den heldigvis før det ble aktuelt. Det kan være vanskelig å få riktig styrke på taubiten som skal være på toppen, men den bør jo hvertfall være svakere enn resten, men sterkere enn når man virkelig trenger dreggen, også blir jo tau svekket av sol og slitasje også. Selv har jeg brukt vanlig nylontau, men splittet det litt hvis jeg bare har tykt tau. Har vel brukt 5mm nylon på en dregg tror jeg. Båtene mine veier vel 500-1000 kg når jeg bruker dreggen. Hva bruker dere andre?

lurvetass skrev 49 minutter siden:

Tydelig uerfaren matros som fikk beskjed om å kaste anker. 

Det ble kastet, men truende var ikke festet noe sted og alt gikk overbord.

Kanskje et sikkerhetsopplegg for uerfarne matroser? Om tauet havner rundt beinet når dreggen går ut kan jo det være farlig, men ikke hvis tauet ikke er festet til dreggen :-)

19 fot skrev for 2 timer siden:

Når du forteller på et båtforum at det er glassfiber istedenfor gips på armen din så hadde jeg forventet det hadde kommet mange gode tips til hvordan man skal pusse ned og legge på diverse ting før man legger gelcoat og får en fin finish tilsvarende båtene :-)

God bedring, glassfiber skal jo helst være i skroget, ikke rundt armen.

Takk :-) Det er litt rart med det men da jeg fikk velge fargen så tok jeg blått siden jeg har blå kalesje. Også begynte jeg å gruble over mulig bruksområder på båt. :-)

3M Scotchcast Soft Cast Casting Tape (10/Case) | eBay

Redigert av PiperBill (see edit history)

Komodo skrev for 4 timer siden:

Hvis du vil ha et tips om et fredelig sted å reise til på små turer, så er det et par gjesteplasser på bryggene hos oss på Listranda (Asmaløy). Det er ingen fasiliteter der unntatt vann og strøm, men det er koselige omgivelser for f.eks. å gå tur, og Bunnprisbutikk er i gangavstand (søndagsåpent). Her inne er det alltid stille, nesten uansett hvordan det blåser. 

Takker og bukker. Det har jeg plottet inn på Gulesider appen :-)

19 fot skrev for 2 timer siden:

Det kan være vanskelig å få riktig styrke på taubiten som skal være på toppen, men den bør jo hvertfall være svakere enn resten

Det opplegget der må være for innlandsskippere. Jeg hadde aldri i verden lagt meg til å sove med et anker med brytetråd. Her festes det i toppen, ingenting annet.  Jeg forlater heller ankeret enn å risikere å ende opp i fjæra. Skal det festes noe nederst, må det være en ankerblåse. Men det pleier jeg ikke å bruke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
PiperBill skrev On 2021-8-7 at 16.55:

I år har det  vært litt lavere ambisjonsnivå i forhold til båtferie. Jeg går med gips opptil albuen og med bare pekefinger og tommelen fri på venstre hånd. Knuste venstre hånd  og flere knekte ribbein etter sykkelvelt for en måned siden. Vi har stort sett ligget på svai eller lagt til steder som er veldig lett å håndterer. Vi kom oss til Brattestø, Hvaler for noen dager siden og hadde en helt topp opphold der inntil i går ettermiddag.

Det begynte å lukte kloakk i båten og jeg kom på at vi hadde glemt å stikke innom tømmestasjonen da vi dro fra hjemmehavna. En rask titt under dørken og  jo det piplet møkkavann fra septiktanken. Ikke mye men nokk til å lukte ille. Vi måtte ut og tømme og så skulle vi vaske grundig nå vi kom tilbake 

Vi lå nokså klemt mellom 2 andre båter. Baug inn mot moloen og anker ut akter. Det var ikke aktuelt å prøve å komme på samme sted da vi kom tilbake. Alt for mye vind inn fra sida og for lite plass til å treffe akkurat. Så ville vi ikke plager andre med lukten mens vi vasket. Da skulle vi litt lengre inn i havna da det var ca 15 meter mellom 2 andre båter.  

Med bare en arm/hånd som funker så slet jeg litt med å håndtere styre, gass/gir og thruster for å komme i posisjon for å slippe dreggen og kjøre inn mot moloen. 2 unger bak meg som bader og leker på en padlebrett. Jeg mister oversikt over dem men de kom til syn bare noen sekunder etter. Det ble  nok til at jeg blåse sidelangs mer enn jeg skulle. Jeg slipper dreggen og kjører inn men ser at jeg kommer alt for nær den store fine båten som ligger på lesiden.  

Kona hopper i land men tar med seg fortøyningen til lesiden og dermed kommer vi helt inntil den andre båten. Hun klarer ikke drar oss av da vinden ta tak. Vi har fendere ute. Eieren kom og holdt oss unna (litt irritert merker jeg og det er helt forståelig) mens jeg kjørte inn ankerkjettingen. Jeg var sikker på at dreggen  ville dra oss unna naboen men får ikke feste. Jeg roper til kona at vi avbryter og bakke ut igjen. Når dreggen kom opp så ligger det en stor klump av en trestokk kilt fast i den. 

Da ga jeg opp og ville ikke dumme meg ut med flere forsøk å legge til... Vi dro hjemover med halen mellom beina.

Ja ja.. Shit happens :-) 

Føler med deg. Er selv enarmet i for tiden pga skade. Litt anerledes båtferie, med hjelp fra gode båtvenner. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...