Jump to content

Mercury Diesel 3.0 270 hp - Erfaringer?


KingKongKent

Recommended Posts

Tung båt, så denne 4,2-literen under her passer nok bedre. Går ut fra at vi snakker drev?

Dette er forsåvidt stort sett samme motor som den tidligere Mercury 4,2L QSD 350.

Noen små endringer men neppe de helt store tenker jeg.

Men uansett fra samme produsent, VM Motori, som også lager Mercury Diesel 3,0 270 hesteren. Sistnevnte motor finner man også i bl.a. Jeep Grand Cherokee, Dodge RAM Ecodiesel og Maserati Levante. Har vært på markedet i 10 år i bilversjon.

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215009404

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Enig i din vurdering at FNM 4.2 er en bedre match, men leter etter erfaringer Merc 3.0 270. Noen som har den i sin båt som enkel installasjon?

Ser at en del nå benytter den som enkel installasjon, og dobbel i litt tyngere båter.

400 kg lettere båt i hekken kan bety en del.

Ser også at flere nyere båter på ca samme vekt er utstyrt med D4 260 som kanskje kan sammenlignes her.

Link to post

Mercury 3.0 270 hadde fungert fint som singel motor i f.eks. min Windy 27 på ca 3,5-4 tonn. 

Hadde vel da fått drøyt 30 knop, kanskje 31.

Denne utgaven er relativt ny, så det er vel noe begrenset erfaring med den i båt. Iallefall langsiktig erfaring.

 

Mercury 4,2 V8 TDI 335-370 hk er også en mere egnet størrelse til en 5-tonns båt. Kun 20-30 kg tyngre enn 3,0 270 hk. Men er jo et VW/Audi produkt. Som noen syns er positivt, andre kanskje ikke.

 

Volvo Penta D4 er på 3,7 liter og har noe høyere dreiemoment enn Mercury 3,0 270. Men har kun 4 sylindre, personlig foretrekker jeg 6 

D4-260 veier 660 kg med drev. Mens den nye D4-260/270/320 DPI veier 670 kg med drev.

 

Men hva slags båt er det snakk om?

400 kg mindre vekt i hekken kan være en vesentlig endring.

3-literen veier 360 kg og 7,3-literen veier ca 650 kg + drev såvidt jeg kan finne. Det blir da ca 300 kg lettere forutsatt ca samme drev. 4,2-literen veier ca 460 kg + drev.

Bravo 3-drev veier ca 120 kg komplett med transom og propeller.

 

https://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2019/02/mercury-3.0L-diesel-inombordare-broschyr-flippermarin-stockholm-2019.pdf

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 år senere...

Noe har skjedd med prisene? :nei: Kan vel ikke få solgt motorer til slike priser, uten drev til og med.

Og klargjort for Alpha drev? Høres nesten ut som en vits...

 

mercurydiesel.jpg.2eab477e47199a2c14154506686ae1d4.jpg

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå har de rettet til "forberedt for Bravo drev", jeg sendte dem melding og spurte... :fniser:

Men flere feil. Vekt 467 kg er med drev ifølge Mercury selv.

 

Skal spørre om prisen er korrekt også. Til den prisen hadde jeg forventet inkludert et komplett Bravo 3 X/XR drev. Og kanskje en båt på kjøpet :fniser:

 

Bare å sammenligne med denne, så ser man at noe må være riv ruskende galt... Jeg sendte denne til Mercury-forhandleren, under halve prisen.

Samme ytelse og stort sett samme tekniske data ellers. Bare produsert i Sør-Korea istedenfor Italia.

 

seasall.jpg.f18a890223a89bc2882655474aa1eaee.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er vel alle de 3 store kjente som er svin dyre. Greit mye kan forklares med dårlig kurs på fjell penger nå, samt generell prisstigning, men ikke så stor forskjell.

 

Var jo bla en av grunnene til jeg gikk for en FNM vinteren 21-22. Ville ikke bruke 500k på en D4 med alt, når FNM kom på under det halve. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Fikk følgende svar fra Mercury-forhandleren nå. 

 

"Prisen er dessverre korrekt.

De har hatt en markant økning."

 

Dette må vel være en slags rekord i øvelsen "å prise seg ut av markedet".

Godt over dobbel pris av en nær konkurrent. Jaja.... :fniser:

Kan dobbelsjekke med min lokale Mercury-forhandler en dag i løpet av uka. 

 

Vil tro at nedenstående fabrikat får et aldri så lite oppsving i markedet:

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=189274451&srsltid=AfmBOorle3WFGPzmSUVnOMBPfDSnMfyeJoB7vFcwcX8PZMNogw8ESiNe

 

seasall270.jpg.b2ccab039960f7e4d9dd5bf7d052a7e9.jpg

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...