Kaptein50 Startet 7.August.2021 Del på Facebook Startet 7.August.2021 Hva tenker folket. Lodde lite hull i lekk dyserør eller bytte det ut? Hvilket erfaringer har folk? Foretrekker skikkelig løsning men behøver ikke å koste skjorta hvis ikke nødvendig 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 7.August.2021 Del på Facebook Svart 7.August.2021 Jeg ville gått for nytt. Alle sammen. Pga at jeg antar at alle dyserørene har samme gangtid og dermed har noenlunde lik slitasje. Hvis du kapper dyserøret ved lekkasjen kan det være mulig å finne årsaken til hullet, som f.eks mulig kavitasjon.... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Hei Kva kostar nye slike røyr? Er dei lette å skifta sjølv? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Generelt er slike rør greie å bytte selv. Hulda har komplett, nytt sett liggende om bord. Jeg betalte en tusing eller så for åtte rør for 15 år siden. Dette er delepriser, kommer an på fabrikant. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 (redigert) Hvilke motor er det? Hvis dere er på ferie ville jeg sølvloddet og bare kjørt videre, da jeg antar det er skaffetid på slikt? Og bytte til høsten/ vinteren. Men hvis du har tid nå er det vel best å bytte. Aldri godt å vite når det begynner å lekke et annet sted. Redigert 8.August.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Bytte, uten tvil!! Dette er tykkvegget stålrør som skal tåle et veldig høyt trykk med flere tusen pulser i minuttet. Sølvloding vil ikke holde lenge. Ser ut som der er et rør til som er kraftig korodert. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein50 Svart 8.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2021 Den er god, da byttes disse 😊 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 (redigert) Så du spurte om nød rep i en annen tråd men rak ikke å svare så ble det glemt. Jeg ville kuttet rørene med en rør kutter eller baufil for å sette inn en drivstoffslange med doble klemmer. Dette varer lenge nok til å bli en permanent løsning. Redigert 8.August.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 pipe skrev 9 minutter siden: Så du spurte om nød rep i en annen tråd men rak ikke å svare så ble det glemt. Jeg ville kuttet rørene med en rør kutter eller baufil for å sette inn en drivstoffslange med doble klemmer. Dette varer lenge nok til å bli en permanent løsning. Fortell meg hvilken drivstoffslange som kan holde trykkpulser på minst 500 bar, i tillegg til at den ikke flekser så mye at trykket faktisk klarer å opne fjærtrykket på injektoren. Og hvilken slangeklemmer er godkjent for trykk på flere hundre bar? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 (redigert) bellen skrev 28 minutter siden: Fortell meg hvilken drivstoffslange som kan holde trykkpulser på minst 500 bar, i tillegg til at den ikke flekser så mye at trykket faktisk klarer å opne fjærtrykket på injektoren. Og hvilken slangeklemmer er godkjent for trykk på flere hundre bar? Så vidt jeg kan se på bilde er det ikke ett dyserør som er lekk. Redigert 8.August.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 pipe skrev 8 minutter siden: Så vidt jeg kan se på bilde er det ikke ett dyserør som er lekk. Jo, det er det. Du ser 6 stk dyserør som er klamret sammen. Hva skulle det ellers være? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Er vel ikke 500 bar i "gammeldagse" dyser? Commonrail går høyt, men dette er nok ikkje crdi motor Eller tar eg feil nå? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 (redigert) bellen skrev 9 minutter siden: Jo, det er det. Du ser 6 stk dyserør som er klamret sammen. Hva skulle det ellers være? Du har rett. Jeg trodde det var det tykke røret i bunnen som lakk men ser nå på bilde att strålen står ut av ett av dyserørene. Faktisk måtte jeg under dekk i mørket for å se ute i solen er det for lyst. Redigert 8.August.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Disse rørene har et middeltrykk på rundt 160 bar. Det er fem ganger maks arbeidtrykk til en valig gummislange. Da må man opp i hydraulikkslanger. Vanlige slangeklemmer blir for svake til å gi pårevet klemstyrke. Bare for dem som tror at dette er veien å gå. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Fjordland skrev 11 minutter siden: Er vel ikke 500 bar i "gammeldagse" dyser? Åpningstrykket er på rundt 180 bar på desse, men peaktrykket blir mye høyere. 500 bar var bare et anslag jeg tok, fordi jeg vet at på en spesifik motor som har åpningstrykk på 250 bar har et peaktrykk på ca 700 bar. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Mathias33 skrev for 10 timer siden: Foretrekker skikkelig løsning men behøver ikke å koste skjorta hvis ikke nødvendig Hør med diesel-verksteder i nærheten om de kan lage nye. Ikke uvanlig at de har utstyr for det og kan produsere billigere enn å kjøpe originale. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
pipe Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 (redigert) Hulda skrev 20 minutter siden: Bare for dem som tror at dette er veien å gå. Det er vel ingen som tror dette er veien å gå? Jeg som sitter ute i sollyset med laptopp trodde det var det tykke røret i bunnen som var lekk. Dette røret antar jeg er tilførselrøret, derfor kom jeg med det forslaget. Etter heftige protester tok jeg meg en tur under dekk for å se på bilde i mørkere omgivelser. Da så jeg tydelig strålen ut av dyse røret så en drivstoffslange som typisk er godkjent for 15 bar gjør lite nytte på ett dyserør. Redigert 8.August.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Jeg har vært dieselmekaniker i så mange år at jeg har sett slike forsøk med slangerep tidligere. Flere ganger. Jeg ville naturligvis aldri kunne tenke meg, i min villeste fantasi, at @pipe ville kunne forta noe slik. OK? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Hulda skrev 1 time siden: OK? Tommel opp i solen Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Jeg har ett universal reserve dyserør liggende i båten. Det er en kveil og skal kunne bøyes til slik at det kan erstatte ett hvilket som helst dyserør (må naturligvis passe på gjengene da, de er jo falset og har mutteri begge ender) Det er en original Volvo del, kjøpt på Volmax i sin tid. Kanskje noe å tenke på?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Alle dyserør skal være like lange på samme motor. Men i nødens stund er vel ett rør med feil lengde bedre enn ett som lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Hulda skrev for 21 timer siden: Alle dyserør skal være like lange på samme motor. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Ideelt sett Ja, da H-tr pumpa er kalibrert med like lange rør. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Jeg kan ikke huske jeg har vært borti motorer hvor ikke alle røra er like lange. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 At rørene må være like lange, har jeg aldri tenkt på. Men ser en på hvordan rørene er dandert (uten å måle), ser det jammen ut til at de er lagt slik for å oppnå dette for min motor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Hulda skrev 20 minutter siden: Jeg kan ikke huske jeg har vært borti motorer hvor ikke alle røra er like lange. Jo Ford. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.