Jump to content

Hvilket tetningsstoff på inspeksjonsluke for dieseltank?


Guest Thostr

Recommended Posts

Dette er nok pakningssilikon, en klinete affære. Når du bruker den må du være obs på å ikke bruke for mye. Dersom du påfører rikelig med pakningssement vil det overskytende presses ut av fugen. Noe vil da havne på utsiden, men også noe på innsiden av tanken. Dette kan over tid reagere med diesel og svelle, og da kan du få store kladder med "gummi" som tetter til tilførselen. Vi hadde en episode av det i dykkerklubben for mange år siden da noen hadde brukt pakningssilion for å få inspeksjonslokket tett. Dette var riktig nok bensin, så hvordan pakningssilikonet reagerer med diesel vet jeg ikke. 

Link to post
Guest Thostr
11 hours ago, Hulda said:

Jeg har brukt Biltema pakningssilikon på Hulda i 21 år. Funker tilfredsstillende for meg. Lurt å lese bruksanvisningen på forhånd.

 

Takk for alle svar. @Hulda må jeg fjerne og rengjøre det gamle tetningsstoffet (antakelig silikon det også) før jeg bruker Biltema sin pakningssilikon?

 

 

Link to post
Thostr skrev 13 minutter siden:

må jeg fjerne og rengjøre det gamle tetningsstoffet (antakelig silikon det også) før jeg bruker Biltema sin pakningssilikon?

Alle typer pakningssilikoner er avhengig av at flaten det påføres er HELT rene for å sikkre at det skal bli skikkelig tett. Må også sjekke at den type silikon du bruker tåler diesel, dette bør/skal stå på tuben med silikon. Som også ble nevnt her, viktig å ikke bruke for mye, en stripe på 2-3 mm(bredde) bør være nok

Link to post
Guest Thostr
27 minutes ago, Ny båtmann said:

Alle typer pakningssilikoner er avhengig av at flaten det påføres er HELT rene for å sikkre at det skal bli skikkelig tett. Må også sjekke at den type silikon du bruker tåler diesel, dette bør/skal stå på tuben med silikon. Som også ble nevnt her, viktig å ikke bruke for mye, en stripe på 2-3 mm(bredde) bør være nok

 

Regner med at det er denne @Hulda refererer til : https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/pakningssilikon-hoytemperatur-2000041863

 

står  "Tåler vann, motor- og girolje, bremsevæske, glykol med mer." i beskrivelsen, regner med at dette er dekkende for diesel som jo er en "lettolje"?

Link to post
Guest Thostr
8 hours ago, Ny båtmann said:

Alle typer pakningssilikoner er avhengig av at flaten det påføres er HELT rene for å sikkre at det skal bli skikkelig tett. Må også sjekke at den type silikon du bruker tåler diesel, dette bør/skal stå på tuben med silikon. Som også ble nevnt her, viktig å ikke bruke for mye, en stripe på 2-3 mm(bredde) bør være nok

 

Ja får prøve å fjerne det gamle. Silikon er noe ordentlig herk å få vekk. 

Link to post
jørn skrev for 20 timer siden:

 

Jeg har dårlig erfaring med slik gummipakning på mannlokkene. Men med korkpakning og slike skiver med gummitetning på skruene (husker ikke navnet på disse) blir det tett. Biltema har også pakningsark av kork. 

 

Men om dette vil gå på en tank med buet overflate er jeg usikker på. Dette avhenger vel av tilpasningen mellom tank og mannlokk. 

 

Hensikten med mannlokk er jo å kunne føre tilsyn med innholdet på tanken. Da er det hensiktsmessig å bruke en pakning som gjør at lokket lar seg åpne uten veldig mye arbeid. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Mange som har problemer er fordi mannlokket er feilkonstruert. Slik som på dagtanken til Hulda som kommer fra en Najad seilbåt. Denne tanken var en reklamasjon mot Najad grunnet lekk mannlokk. 'Umulig' å få tett. Jeg sveiset gjen hele mannhullet. Det var ikke noe å kaste bort tiden på. Og fast pakning ville umulig kunne bli tett grunnet bukling av platene. Var slik fra produsenten av tanken. Noe å vurdere før man kaster bort en masse tid på noe som i utgangspunktet er umulig å få til.

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Mange som har problemer er fordi mannlokket er feilkonstruert.

 

Hulda skrev 1 time siden:

fast pakning ville umulig kunne bli tett grunnet bukling av platene.

 

Dette er ting å ta i betraktning. Jeg ser jo at mange liker å ta noen snarveier når det skal lages mannlokk, og årsaken er selvsagt at et skikkelig mannlokk er meget tidkrevende og kostbart å lage. De vanligste svakhetene er for tynt gods i tanken der lokket monteres, og for tynt gods i lokket. Med vanlig flatpakning mellom vil alt bare bule og bukle når man trekker til. Den nest mest vanlige svakheten er at mange bruker skruer som skrus inn i tankgodset. Da får man et potensielt lekkasjepunkt rundt hver skrue i tillegg til selve luka. Det bør derfor sveises inn tykkere gods der lokket kommer som er vesentlig stivere, og skruene (pinneskruer) bør sveises fast i tanken. Da har man eliminert en rekke lekkasjepunkter. 

 

Her er noen bilder av hvordan jeg lagde mannlokk til tanken på min fiskejolle. Utgangspunktet var to tykke plater som jeg kappet til med vinkelsliper.

202416030_Mannlokk02.JPG.efd6d7e4767f860b566e9a78b6454248.JPG

 

Dreier O-ringspor og stikker ut kjernehull

972849785_Mannlokk04.JPG.752511112c3120d3e18c0743c2fb31a5.JPG

 

Borer og gjenger opp hull til pinneskruer, disse sveies fast fra baksiden

343261474_Mannlokk10.JPG.d1f7b8b57dd3f0e02ebe2040e359ba21.JPG

 

Ringen med pakningspor sveies inn i tanken. Lokket ses i bakgrunn.

763215320_Tank10.JPG.fd133c2be926a7e83cd0739abd1b5530.JPG

 

Lokket monteres med muttere på utsiden. På denne måten blir lokket og godset så stivt at det ikke slår seg når man trekker til mutterene. O-ring gjør at det blir potte tett, og demontering for inspeksjon er enkelt. 

Link to post

Hulda mannlokk hovedtank 500 liter:

20180429_170501.jpg.5b7b3c871857726efaacf88c931e499b.jpg

Ca. 50x35 cm lysåpning.

Tanktoppen er av 4 mm plate. Rammen til lokket er av 35 mm vinkeljern helsveiset til tanklokket. Lokket lagt på plass og så er det drillet hull gjennom lokk og vinkel slik at lokket festes med M6 skruer med mutter på undersiden. 

20180429_065738.jpg.8ca24b86806b164b722752e78b3c8b3b.jpg

Over er gammel silicon skrapet vekk og lokket klar for montering igjen. Tanken er 60 cm dyp. Det har aldri vært antydning til svetting av diesel. Selv ikke når tanken har vært så full at dieselen har stått helt opp til dekksgjennomføringen. Ca. en meter eller så over tanktoppen. Heller aldri lekkasje når vi krenger under seil. 

 

Det er egen ventil for å kunne sjekke tilstanden av guffa som ligger i bunnen av tanken. Bildet er fra 2018, og dette er vel første gangen tanklokket var av på 15 år. 

Link to post
Guest Thostr

Da er luken oppe og den ikke helt ubetydelige mengden svart og grå guffe har forlatt stedet! 

 

Bør jeg bruke silikonfjerner for å få vekk alt av den gamle silikonen, eller er det tilstrekkelig med mekanisk rengjøring (blir ikke 100% ser det ut til)? Rent umiddelbart så tenker jeg "Ja!", og så i neste omgang tenker den samme meg "Nei, for blir det rester igjen vil den like gjerne fjerne den nye silikonen". @HuldaKan du få meg ut av min teoretiske sirkeltenking?

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...