Guest Thostr Startet 8.August.2021 Del på Facebook Startet 8.August.2021 Har problemer med tankmåler-giveren til dieseltanken min, og må åpne for å inspisere ev bytte ut. Skal samtidig gjøre en skikkelig rens. Men hva er det som er brukt her som flytende pakning? Ev hva kan jeg bruke når jeg skal ha på lokket igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Dette er nok pakningssilikon, en klinete affære. Når du bruker den må du være obs på å ikke bruke for mye. Dersom du påfører rikelig med pakningssement vil det overskytende presses ut av fugen. Noe vil da havne på utsiden, men også noe på innsiden av tanken. Dette kan over tid reagere med diesel og svelle, og da kan du få store kladder med "gummi" som tetter til tilførselen. Vi hadde en episode av det i dykkerklubben for mange år siden da noen hadde brukt pakningssilion for å få inspeksjonslokket tett. Dette var riktig nok bensin, så hvordan pakningssilikonet reagerer med diesel vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Jeg har brukt Biltema pakningssilikon på Hulda i 21 år. Funker tilfredsstillende for meg. Lurt å lese bruksanvisningen på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Kan du ikke bruke gummipakning, som dette: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motordeler/oljepluggspakninger/gummiduk-2000017978 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 11 hours ago, Hulda said: Jeg har brukt Biltema pakningssilikon på Hulda i 21 år. Funker tilfredsstillende for meg. Lurt å lese bruksanvisningen på forhånd. Takk for alle svar. @Hulda må jeg fjerne og rengjøre det gamle tetningsstoffet (antakelig silikon det også) før jeg bruker Biltema sin pakningssilikon? Sitér dette innlegget Link to post
Ny båtmann Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Thostr skrev 13 minutter siden: må jeg fjerne og rengjøre det gamle tetningsstoffet (antakelig silikon det også) før jeg bruker Biltema sin pakningssilikon? Alle typer pakningssilikoner er avhengig av at flaten det påføres er HELT rene for å sikkre at det skal bli skikkelig tett. Må også sjekke at den type silikon du bruker tåler diesel, dette bør/skal stå på tuben med silikon. Som også ble nevnt her, viktig å ikke bruke for mye, en stripe på 2-3 mm(bredde) bør være nok Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 27 minutes ago, Ny båtmann said: Alle typer pakningssilikoner er avhengig av at flaten det påføres er HELT rene for å sikkre at det skal bli skikkelig tett. Må også sjekke at den type silikon du bruker tåler diesel, dette bør/skal stå på tuben med silikon. Som også ble nevnt her, viktig å ikke bruke for mye, en stripe på 2-3 mm(bredde) bør være nok Regner med at det er denne @Hulda refererer til : https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/pakningssilikon-hoytemperatur-2000041863 står "Tåler vann, motor- og girolje, bremsevæske, glykol med mer." i beskrivelsen, regner med at dette er dekkende for diesel som jo er en "lettolje"? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 8 hours ago, Ny båtmann said: Alle typer pakningssilikoner er avhengig av at flaten det påføres er HELT rene for å sikkre at det skal bli skikkelig tett. Må også sjekke at den type silikon du bruker tåler diesel, dette bør/skal stå på tuben med silikon. Som også ble nevnt her, viktig å ikke bruke for mye, en stripe på 2-3 mm(bredde) bør være nok Ja får prøve å fjerne det gamle. Silikon er noe ordentlig herk å få vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Mener det er den jeg har liggende om bord. Jeg hadde ikke noe problem med å fjerne den gamle. Mannlokket har vel ikke vært av mer enn én gang på 21 år. Det er pipp tett. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 jørn skrev for 20 timer siden: Kan du ikke bruke gummipakning, som dette: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motordeler/oljepluggspakninger/gummiduk-2000017978 Jeg har dårlig erfaring med slik gummipakning på mannlokkene. Men med korkpakning og slike skiver med gummitetning på skruene (husker ikke navnet på disse) blir det tett. Biltema har også pakningsark av kork. Men om dette vil gå på en tank med buet overflate er jeg usikker på. Dette avhenger vel av tilpasningen mellom tank og mannlokk. Hensikten med mannlokk er jo å kunne føre tilsyn med innholdet på tanken. Da er det hensiktsmessig å bruke en pakning som gjør at lokket lar seg åpne uten veldig mye arbeid. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Mange som har problemer er fordi mannlokket er feilkonstruert. Slik som på dagtanken til Hulda som kommer fra en Najad seilbåt. Denne tanken var en reklamasjon mot Najad grunnet lekk mannlokk. 'Umulig' å få tett. Jeg sveiset gjen hele mannhullet. Det var ikke noe å kaste bort tiden på. Og fast pakning ville umulig kunne bli tett grunnet bukling av platene. Var slik fra produsenten av tanken. Noe å vurdere før man kaster bort en masse tid på noe som i utgangspunktet er umulig å få til. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Hulda skrev 1 time siden: Mange som har problemer er fordi mannlokket er feilkonstruert. Hulda skrev 1 time siden: fast pakning ville umulig kunne bli tett grunnet bukling av platene. Dette er ting å ta i betraktning. Jeg ser jo at mange liker å ta noen snarveier når det skal lages mannlokk, og årsaken er selvsagt at et skikkelig mannlokk er meget tidkrevende og kostbart å lage. De vanligste svakhetene er for tynt gods i tanken der lokket monteres, og for tynt gods i lokket. Med vanlig flatpakning mellom vil alt bare bule og bukle når man trekker til. Den nest mest vanlige svakheten er at mange bruker skruer som skrus inn i tankgodset. Da får man et potensielt lekkasjepunkt rundt hver skrue i tillegg til selve luka. Det bør derfor sveises inn tykkere gods der lokket kommer som er vesentlig stivere, og skruene (pinneskruer) bør sveises fast i tanken. Da har man eliminert en rekke lekkasjepunkter. Her er noen bilder av hvordan jeg lagde mannlokk til tanken på min fiskejolle. Utgangspunktet var to tykke plater som jeg kappet til med vinkelsliper. Dreier O-ringspor og stikker ut kjernehull Borer og gjenger opp hull til pinneskruer, disse sveies fast fra baksiden Ringen med pakningspor sveies inn i tanken. Lokket ses i bakgrunn. Lokket monteres med muttere på utsiden. På denne måten blir lokket og godset så stivt at det ikke slår seg når man trekker til mutterene. O-ring gjør at det blir potte tett, og demontering for inspeksjon er enkelt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Hulda mannlokk hovedtank 500 liter: Ca. 50x35 cm lysåpning. Tanktoppen er av 4 mm plate. Rammen til lokket er av 35 mm vinkeljern helsveiset til tanklokket. Lokket lagt på plass og så er det drillet hull gjennom lokk og vinkel slik at lokket festes med M6 skruer med mutter på undersiden. Over er gammel silicon skrapet vekk og lokket klar for montering igjen. Tanken er 60 cm dyp. Det har aldri vært antydning til svetting av diesel. Selv ikke når tanken har vært så full at dieselen har stått helt opp til dekksgjennomføringen. Ca. en meter eller så over tanktoppen. Heller aldri lekkasje når vi krenger under seil. Det er egen ventil for å kunne sjekke tilstanden av guffa som ligger i bunnen av tanken. Bildet er fra 2018, og dette er vel første gangen tanklokket var av på 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Her var det mye nyttig erfaringsdeling og praktiske tips & triks. Tror jeg bare ber til silikongudene, følger instruksjoner til punkt og prikke, og håper at det holder til min 40-liters seilbåt-tank fra 80-tallet... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 (redigert) Da er luken oppe og den ikke helt ubetydelige mengden svart og grå guffe har forlatt stedet! Bør jeg bruke silikonfjerner for å få vekk alt av den gamle silikonen, eller er det tilstrekkelig med mekanisk rengjøring (blir ikke 100% ser det ut til)? Rent umiddelbart så tenker jeg "Ja!", og så i neste omgang tenker den samme meg "Nei, for blir det rester igjen vil den like gjerne fjerne den nye silikonen". @HuldaKan du få meg ut av min teoretiske sirkeltenking? Redigert 9.August.2021 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Fjern det grøvste, og det som er løst, klin på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.