Jump to content

Teleflex - lengde på stangen som festes til motor/ror?

Odyssevs

Recommended Posts

Teleflex styring med kabel rundt "hjulet" i rattboksen, stang som skyves/trekkes i rorenden. Stangen er festet i roret, Hydrolift X-17. Merket i fjor sommer at det ble stadig vanskeligere å få båten til å svinge til den ene siden, ok andre veien. Snart ferdig med motorarbeid så da så jeg på styringen. Ved fullt utslag i skyvemodus kommer stangen helt ut av hylsen som er montert i skroget. Vaieren begynnet å gi seg slik at det hele bøyes ut til siden istedet for å skyve mot roret. Kabelen er montert i hht anvisningen i manualen fra Mercury (SportJet 120XR2). Finnes det styrekabler med forskjellig lengde på stangen som kobles til roret? Eller er anvisningen ikke gyldig for min båt? Jeg får ikke det til å stemme så heller vel mot at feil kabel er installert. 

Hvordan er det når du svinger så stanga er innerst  i hylsa? Hvis den ikke er helt inne da men roret stopper mot noe annet så kan du kanskje flyte litt på festet til hylsa så det blir bedre sentrering av styrebevegelsen?

Trenger du så stort rorutslag mot den siden der stanga går ut av hylsa eller kan du lage til en stopper så det stopper litt før du kommer så langt at stanga går helt t av hylsa?

Kan du feste stanga litt lenger inne på rorstanga (er det ror på Hydrolift? trodde det var drev) slik at stanga ikke trenger å bevege seg like mange cm for å få nok utslag til begge sider? Da kan du få nok utslag uten å poppe ut av hylsa, men styringa vil bli noe tyngre pga annen utveksling. Jeg har selv endret innfestninga på påhengsmotoren for å få nok sving da jeg byttet ut til ny styring som tillot mindre bevegelse av stanga (som nå går inni tiltbolten på denne motoren).

Og om ting generelt går tregt, også ved liten belastning kan det jo hende du bør smøre opp litt eller kanskje bytte ut vaier og strømpe.

På ene båen min så smurte jeg opp med Biltema teflonspray (sprayet på stanga og lot det gå innover), da dette burde gi god smøring. Dette anbefales absolutt ikke da noe tørker ut og det blir igjen en slags klebrig masse som det er tungt å gli mot så alt går tungt. Har deretter tørket bort mest mulig og bruker heller tynn olje og det fungerer mye bedre.

Stangen er ikke helt inne ved max inntrekk av vaier. Alt beveger seg lett og velsmurt. Roret er en rørstubb som styrer vannstrålen fra jetten. Hylsen kan i prinsipp settes lengre ut men da tror jeg vinkelen stangen må bevege seg gjennom vil belaste innfestingen av hylsen i skroget mer enn bra er, og det er defintivt ikke i henhold til manual for jetten.

Rorutslaget er ikke spesielt stort så må ha det som er tilgjengelig.

Har vurdert å sette en forlenger på stangen men det er den ikke beregnet på så vet ikke om belastningen blir for stor. Det er mulig at det trengs en annen kabel med lengre stang og litt større diameter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...