Jump to content

Storseil skjøteskinne, valg av løsning på styreliner

Krimart

Recommended Posts

Storseilstraveren har gjort nytten og jeg planlegger å bytte. I dag står skinnen på en metallbro som deler cockpit (ca 1,5m bred). Ved soloseilas er det litt klønete, så tanken er å sette ny skinne på dørken og ta bort broen. For opplegg for styreliner er det to alternativer: sette  cleatene på sleiden (som jeg har i dag) eller på hver ende av skinnen. Fordel/ulempe slik jeg ser det er at å ha de på sleiden er at da er det samlet, men ulempen er at det kan bli litt tausalat. Fordelen med enden er at det blir mindre tausalat men ulempen at man må bevege seg til begge sider av cockpit for å stramme begge liner i  ny posisjon. Eller er det noe annet jeg ikke har tenkt på?  

3B7790D0-BF9E-4A3B-BD5A-851B2FDE355D.jpeg.4356a8d523699ee18ba1b8d9e0ac684a.jpeg

Redigert av Krimart (see edit history)

På Hulda har jeg satt cleatene ut på hver side av skinna. På tross av utveksling er draget i seilet som regel altfor stort til at jeg greier å justere mot lo. Derfor står som regel skøtevognen i midten når vi seiler. Egentlig kunne jeg greid meg med en bøyle midt på. Det er sjelden vi seiler så skarpt at skjøtevogna med fordel kunne vært dratt over til lo side. Vi har vel 8 mm liner. Regner med at det ikke er selve skjøtet du beskriver. 

Framtia skrev for 6 timer siden:

Jeg hadde cleatene nede på traveren, men bygde om slik at de sitter på karmen (bak en linefører). Synes det gir bedre tilgang til å kunne frigjøre om det kommer ei rosse. Men om man har egen storseiltrimmer ville jeg hatt det som originalt.

Enten double eller single handed. Har også tenkt på å strekke cleat/linene opp på karmen hvis jeg går for cleat på enden av skinnen :smiley:

Redigert av Krimart (see edit history)
Hulda skrev for 5 timer siden:

På Hulda har jeg satt cleatene ut på hver side av skinna. På tross av utveksling er draget i seilet som regel altfor stort til at jeg greier å justere mot lo. Derfor står som regel skøtevognen i midten når vi seiler. Egentlig kunne jeg greid meg med en bøyle midt på. Det er sjelden vi seiler så skarpt at skjøtevogna med fordel kunne vært dratt over til lo side. Vi har vel 8 mm liner. Regner med at det ikke er selve skjøtet du beskriver. 

Styreliner til sleiden ja, ikke selve skjøtet. Det fine med å ha en skjøteskinne er at du kan velge å bruke den eller bare plassere skjøtepunktet på midten. Vel så viktig med å flytte mot lo i lite vind er å kunne flytte mot le i mye vind :wink:

På min båt er skjøtet festet ved bomnokken og skinnen altså midt i cockpit. 1:2 hørtes lite ut, det bør være minst 1:4. Ja, du kan få samme effekt i mye vind ved å stramme kicken og slippe ut på skjøtet (og det er det båter uten skinne må gjøre), men det er mer effektivt å bruke skinnen. I en regatta kan aktiv trimming med skinnen være viktig, særlig i skiftende vindforhold. Men riktig trim gir også mer behagelig cruising 😁

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...