Ida Marie III Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Gullfisk skrev 9 minutter siden: Om det faktisk er finer i skroget også, så må det vel være en plugg trådstarter har da. Godt mulig, ikke vet jeg... Men en plugg er ganske tykk, og med masse sparkel masse.... Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 19 minutes ago, Ida Marie III said: Å jo, kom mye rart derfra på 70 tallet... Vet om folk som kjøpte/fikk "plugger " av 31 gold fish, og innredet den....flyter faktisk ennå...? Kanskje du har noe kunnskap om hvem som har 'bygget' denne pluggen da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Gullfisk skrev 30 minutter siden: Hvis det er den jeg har sett på finn tidligere, så mener jeg den ble annonsert som 33 fot med overbygg i kryssfiner. Har aldri hørt at Viksund lånte ut former heller, og derimot har jeg blitt fortalt at formene ble destruert. Får heller ikke helt høyde, linjer og nedgang akterkabin helt til å stemme med hukommelsen, men hverken bildene eller hukommelsen er så god Det tror jeg du er inne på noe vesentlig! Når jeg sammenligner med bilder av andre Goldfisher, så viser det tydelig at både lengde og profil på overbygg er endret. Se blant annet feltet bak sidevinduene, det er dobbelt så langt som det skal være. Da rimer det bedre at det er finerplater involvert, dette er brukt ifm forlengelse og oppbygging av nytt overbygg. Tidligere eier har sikkert noen morsomme historier å fortelle her. Håper at det er gjort solid arbeid i det minste. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuttiiti Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 (redigert) Nå som jeg ser båten med helt nye øyne er det jo helt vilt at jeg ikke har skjønt dette før. Det er finér alt sammen, men noen steder i båten er glassfibermattene som er pakket rundt treverket lagt på såpass tjukt at det gir inntrykk av å være massiv glassfiber, for et utrent øye. Dette er virkelig helt utrolig. Er vel bekreftet for meg nå at forrige eier har visst om dette og solgt meg en falsk Rolex. Skulle gjerne visst mer om båtens historie og hvem som har mekka sammen galskapen, men de to forrige eierne som jeg kjenner til har vært mistenkelig vage på spm om dette. Legger uansett et par bilder til inn i denne tråden Redigert 10.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Marii skrev for 2 timer siden: Kanskje du har noe kunnskap om hvem som har 'bygget' denne pluggen da? Om det er en Viksund plugg, noe ikke jeg kan vite, så er den bygget oss Viksund... En plugg er det de bygger formen til båten på... Altså rekkefølgen er... plugg...form...båt.... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Vet ikke når du kjøpte, eller hva du har betalt, men du har vel kanskje blitt solgt noe annet enn annonsert, og kan således ha bra kort overfor selger. Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 (redigert) Vinduer inne på dass. De neste bildene er nærbilder av kant ved vinduene i overbygg fra innsiden. Taket i akterkabin, med nærbilder av div bærebjelker, spikere som kan skimtes gjennom glassfiberen, bolter som fester div ting til dekk og kanten rundt aktervinduer. Tak og bærebjelke Vindu Redigert 10.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 7 minutes ago, Ida Marie III said: Om det er en Viksund plugg, noe ikke jeg kan vite, så er den bygget oss Viksund... En plugg er det de bygger formen til båten på... Altså rekkefølgen er... plugg...form...båt.... Det skjønte jeg. Lurte mer på disse folka du nevnte som bygde båter ut av selve pluggen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Enten er dette en plugg som er forlenget og ombygget, eller en original båt som er forlenget og ombygget. Det siste er vel det beste, da er det kun ombygningene som har finer i seg. Ikke noe galt med finer sånn sett, hvis de har gjort en god jobb. Men om det er kommet vann inn i fineren, da råtner det fort... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Marii skrev for 3 timer siden: Det skjønte jeg. Lurte mer på disse folka du nevnte som bygde båter ut av selve pluggen. Lurte på..? Det var folk som jobbet eller kjente folk på fabrikken som fikk tilgang til slikt... Også utslitte former ble avhendlet, og brukt... Produksjons linjene var ikke så strømlinjeformet på 60 - 70 tallet som i dag... Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Helt utrolig, men jeg er enig med dem som antyder at dette har basis i en plugg. Jeg ville vel tatt en telefon til Erling Viksund himself og spurt litt, han er ikke kjent for å legge fingrene mellom og er en fritt-talende mann. Og - han er fortsatt interessert i disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.