tuttiiti Startet 9.August.2021 Del på Facebook Startet 9.August.2021 (redigert) Hei, Jeg har nok kjøpt katta i sekken da jeg tok på meg denne båten, men vil gjerne høre hva båtfolket tenker. Setter utrolig stor pris på alle tanker og kompetanse rundt slike skader i en gammel plastbåt. Fikk inntrykk av forrige eier at dette, en Viksund Goldfish 31 bygd i 1980, var en båt med helt kurant skrog og dekk, som kun trengte å bli ferdigstilt innvendig. Etter kjøp oppdaget jeg at båten mest sannsynlig hadde grunnstøtt, da det var en stor og våt sprekk under kjølen, som jeg fikk lappa, samt sprukket ror og masse dieselsøl inne i kjølen.. Forrige eier brukte båten masse mens han bygde opp innredningen. Nå sitter jeg her med en båt som viser seg å ha store delaminerte områder på dekk og i overgangen mellom skrog og dekk rundt cockpit, hvor det har kommet inn godt med vann, glassfiber inni er våt og kryssfiner inni er vasstrukken. Jeg vet ikke noe om hvor dypt fukten er gått, kun overflateområde. Jeg kan ikke si noe med sikkerhet, men jeg oppdaget et delaminert, men tørt område på akterdekket rett etter kjøp, og dette får meg til å tenke at delamineringen kan ha skjedd pga grunnstøtingen. Her vil jeg gjerne ha innspill på om grunnstøtingen kan være grunnen til all delamineringen bak i båten? Jeg tror jeg har skjønt at etter en grunnstøting av en gammel plastbåt, kan det også være delaminering i skroget, som man ikke nødvendigvis ser om man ikke vet hva man leter etter? Oppdaget også en sprekk i glassfiber da jeg malte skrog over vannlinjen i våres. Sprekken er rett under der jeg nå vet det har vært masse fukt og delaminering i glassfiber i overgangen mellom skrog og dekk. Fant ikke noen andre nevneverdige skader eller fukt under den malejobben, men jeg har ikke noen proff kompetanse og så kun etter åpenbare tegn på fukt. Delamineringen og fukten på hver side av båten er allerede en støpejobb med glassfibermatter og polyester som jeg føler er langt over min kompetanse for å fikse selv. En evt limejobb med boring av hull og epoxy kunne vært en mulighet hadde det ikke vært for at det er vanskelig å få lagt noe press eller vekt på siden av båten som holder det sammen mens epoxyen tørker. Fordi jeg frykter båten er grunnstøtt uten utbredelse i etterkant, med de problemer det medfører, tenker jeg at de pengene det vil koste meg å evt få en proff utredning ikke er verdt det båten er. Jeg tenker også at uten en proff utredning, men med et forsøk på å lappe selv, så vil jeg jobbe på en båt hvor jeg fikser én skade, uten visshet om at det ikke er mer og verre ting i vente. Legger ved noen bilder som jeg håper forklarer skadene litt bedre. Første bilde viser 1. sprekken jeg fant i skroget over vannlinja. 2. skaden i kjølen jeg tror er pga grunnstøting 3. Området på hver side av cockpit,omtrent like store, hvor det er delaminering og fuktskader. Her viser pilene den tørre delamineringen jeg fant på akterdekk, skade i kjølen og sprekken i glassfiber over vannlinje. Siste bilde viser område som er vått og delaminert. Samme på andre siden av båten. Redigert 9.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Oi, høres ut som om du har kjøpt katta i sekken her ja. Ut fra skadene du beskriver og et kjapt søk på finn.no, høres det ut som om båten er kondemnabel. Her er det en til salgs for 135.000,- https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=225668882 Skadene kan helt sikkert repareres, men hvordan? Dersom du setter dette bort til et profesjonelt verksted vil reparasjonen garantert overstige båtens verdi. Dersom du får profesjonell hjelp til å besiktige skadene kan du jo alltids reparere båten selv, men som du sier så har du jo ikke kompetansen til å gå på dette, så da spørs det om det er så smart. Når jeg hører om delaminering og vasstrukken kryssfiner som er innstøpt så ser jeg for meg mye demontering og sliping før man kan begynne å støpe. Dersom du ikke har gjort slikt arbeid selv tidligere kommer du til å jobbe relativt ineffektivt, og sjansen for å gjøre tabber underveis er stor så sant du ikke får veiledning underveis i prosessen. Dersom du allikevel skulle velge å gå på jobben selv er det en mulighet for deg å poste bilder underveis her inne, da kan du få hjelp til å vurdere hvordan du bør gripe dette an. Det er mange her inne som er dyktige på glassfiberarbeid. Viktig da at du poster bilder før du gjør noe arbeid, ikke etter at du har gjort et stykke arbeid. Lykke til, det er jo ikke sikkert at skadene er så alvorlige som jeg fikk inntrykk av her heller Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 (redigert) Huff, det høres ikke så bra ut. Du må tenke nøye i gjennom om du vil fortsette å kaste gode penger etter dårlige. Når det er sagt er det helt sikkert mulig å reparere de skadene du nevner, og om du ikke har kompetansen i dag kan det opparbeides. Men det vil ta tid, mye tid, og motivasjonen har en tendens til å få en knekk underveis. Men en kyndig vurdering av en ekspert m.h.t. skadens omfang kan være lurt. Det finnes håndholdte ultralyd-utstyr for å sjekke skader, men uten en fagmann er det jo lite verdt.. Redigert 9.August.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Det kan nok være lurt å få en kyndig person til å se på dette. Det er jo ikke sikkert at alt må repareres, disse båtene er så overdimensjonerte i utgangspunktet at du har litt å gå på. Råtten innstøpt finer er vel mer regelen enn unntaket på eldre båter. Uten at det nødvendigvis påvirker bruksverdien i større grad. Jeg ville ha begynt nedefra, skade under vannlinjen er alltid alvorlig og må utbedres uansett. Kjøl, ror og deretter skaden i siden om den viser seg å være svekket. Utover det er det opp til deg hvor mye du ønsker å gjøre ut av det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2021 (redigert) Tusen takk for gode svar Komodo, Krimart og index. Dere bekrefter mye av det jeg har konkludert med. 14 minutes ago, index said: Det kan nok være lurt å få en kyndig person til å se på dette. Det er jo ikke sikkert at alt må repareres, disse båtene er så overdimensjonerte i utgangspunktet at du har litt å gå på. Råtten innstøpt finer er vel mer regelen enn unntaket på eldre båter. Uten at det nødvendigvis påvirker bruksverdien i større grad. Jeg ville ha begynt nedefra, skade under vannlinjen er alltid alvorlig og må utbedres uansett. Kjøl, ror og deretter skaden i siden om den viser seg å være svekket. Utover det er det opp til deg hvor mye du ønsker å gjøre ut av det. Ser du sier bruksverdi, som jeg antar betyr at om jeg skulle finne på å lappe sammen det jeg kan, har jeg kun en døende båt jeg kan bruke noen år til? Ser du eier en Viksund Columbi, kan jeg spørre hva du tenker om at en 40 år gammel Viksundbåt (med lite pleie de siste 10-15 årene før forrige eier) med stor sannsynlighet har gått kraftig på grunn? Redigert 9.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Hvor holder du/ båten til? Det aller første jeg hadde gjort er å få besiktiget båten av en som kjenner godt til glassfiber og båt. Altså enten en dyktig hobbystøper som Komodo, eller en dyktig fagmann som Knude her på forumet. Først da beveger du deg fra å synse og tro til å vite. Mulig det er noen her på forumet som bor i nærheten av deg som er villig til å avlegge et besøk, betalt eller ikke. Evt kan anbefale deg noen i nærheten av deg som kan sjekke båten. Gamle Viksunder, og i det hele tatt mange glassfiberbåter fra ca 40 år tilbake, er innmari solid støpt og overdimensjonert. Så det er ikke sikkert at båten bør kondemneres Når du får vite fra en dyktig fagmann hva som bør gjøres, så kan du også sette opp et budsjett for kroner og et for tid, og da ta et kvalifisert valg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Marii skrev 5 minutter siden: Ser du eier en Viksund Columbi, kan jeg spørre hva du tenker om at en 40 år gammel Viksundbåt (med lite pleie de siste 10-15 årene før forrige eier) med stor sannsynlighet har gått kraftig på grunn? Det er ikke usannsynlig. Men disse båtene tåler det meste. Som en i Viksund familien sa da jeg snakket med ham på en båtmesse: Om du går på et skjær med den der er det skjæret som må gi etter. For båten gjør det ikke. Om du setter deg inn i det og gjør jobben selv vil ikke dette koste deg all verden å fikse. Men å levere den til fagfolk som fakturerer tusenlappen i timen, ja da har det lite for seg. Jeg er ikke enig i at det er en døende båt. Om du fikser det såpass at den føles trygg for deg vil den fungere fint for andre også. Alle gamle båter har sine lyter, uten at det trenger å gå nevneverdig ut over bruksverdien. Jeg har nok min andel av innstøpt råte jeg også, uten at det tar nattesøvnen fra meg. Min er 43 år nå og holder sikkert i 20-30 år til. Om eieren vil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2021 (redigert) Må først bare takke igjen for gode og sympatiske svar. Å oppdage disse skadene har selvfølgelig vært litt av en smell og en nedtur. Kanskje særlig fordi jeg har brukt mange måneder nå på å fikse alt annet 😅 59 minutes ago, Grand Banks jr said: Hvor holder du/ båten til? Det aller første jeg hadde gjort er å få besiktiget båten av en som kjenner godt til glassfiber og båt. Altså enten en dyktig hobbystøper som Komodo, eller en dyktig fagmann som Knude her på forumet. Først da beveger du deg fra å synse og tro til å vite. Mulig det er noen her på forumet som bor i nærheten av deg som er villig til å avlegge et besøk, betalt eller ikke. Evt kan anbefale deg noen i nærheten av deg som kan sjekke båten. Gamle Viksunder, og i det hele tatt mange glassfiberbåter fra ca 40 år tilbake, er innmari solid støpt og overdimensjonert. Så det er ikke sikkert at båten bør kondemneres Når du får vite fra en dyktig fagmann hva som bør gjøres, så kan du også sette opp et budsjett for kroner og et for tid, og da ta et kvalifisert valg. Jeg er definitivt åpen for å få båten besiktiget av noen som kan det. Og dette med at jeg synser er jeg helt enig i. Vil gjerne vite! Båten ligger på vannet på Killingen på Bygdøy i Oslo. Om noen skulle ønske å ta på seg det må de veldige gjerne kontakte meg. Tar også gjerne imot tips om noen i nærheten, det hadde vært helt supert. 59 minutes ago, index said: Det er ikke usannsynlig. Men disse båtene tåler det meste. Som en i Viksund familien sa da jeg snakket med ham på en båtmesse: Om du går på et skjær med den der er det skjæret som må gi etter. For båten gjør det ikke. Om du setter deg inn i det og gjør jobben selv vil ikke dette koste deg all verden å fikse. Men å levere den til fagfolk som fakturerer tusenlappen i timen, ja da har det lite for seg. Jeg er ikke enig i at det er en døende båt. Om du fikser det såpass at den føles trygg for deg vil den fungere fint for andre også. Alle gamle båter har sine lyter, uten at det trenger å gå nevneverdig ut over bruksverdien. Jeg har nok min andel av innstøpt råte jeg også, uten at det tar nattesøvnen fra meg. Min er 43 år nå og holder sikkert i 20-30 år til. Om eieren vil. Det er nettopp alt det positive du beskriver som jeg har fått med meg om Goldfish og Columbi, og som er mye av grunnen til at jeg mest av alt vil beholde båten. Jeg er bare redd det er et tapende og dyrt prosjekt. Redigert 9.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Jeg har hatt min Columbi i 16 år nå, og kan bekrefte at dette er båter som tåler det meste. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brigg Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Marii skrev for 4 timer siden: Nå sitter jeg her med en båt som viser seg å ha store delaminerte områder på dekk og i overgangen mellom skrog og dekk rundt cockpit, hvor det har kommet inn godt med vann, glassfiber inni er våt og kryssfiner inni er vasstrukken. Jeg vet ikke noe om hvor dypt fukten er gått, kun overflateområde. Dette har neppe sammenheng med en grunnstøting. Årsaken er vel heller at det gjennom årene har kommet fukt inn i distansematerialet gjennom utette skrueforbindelser eller noe sånt. At båten begynner å bli preget av alderen med andre ord. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2021 1 minute ago, Brigg said: Dette har neppe sammenheng med en grunnstøting. Årsaken er vel heller at det gjennom årene har kommet fukt inn i distansematerialet gjennom utette skrueforbindelser eller noe sånt. At båten begynner å bli preget av alderen med andre ord. Ja det du skriver er veldig mulig, og det er jo egentlig vanskelig å si hva som har skjedd med sikkerhet. Har bare hørt om at om en aldrende plastbåt går på grunn, kan sammenstøtet og vibrasjonenene som da går gjennom båten rett og slett riste glassfiber og kryssfiner sandwichen nok til at det skiller seg. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Har hatt både 27columbi og 31Goldfish uten rigg(14år). Om de er grunnstøtte så betongballast trekker vann, kan de sprenge i kjølen om de ikke er tørket før kulda. Delamineringene i siden og dekk, høres ut som kolisjonsskade for meg, feks kjørt baug i noe fast i god fart, kan det slå ut i sprekk på sidene. Evt om det kan være resultat av stram rigging. Denne båten har ikke originale vinduer i siden, og det forekommer meg at jeg har sett denne på finn med større rigg en originalt. Er det en fabrikkbygget original Viksund? Vil anbefale ut fra din beskrivelse å droppe båten, og heller finne en godt vedlikeholdt i mest mulig hel original utførelse, å legge krefter og penger i den. Gode, solide båter, som tåler mye, sjøegenskaper og manøvrerbarhet i særklasse. Min var 78 modell med støpt innerliner. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Gullfisk skrev 32 minutter siden: Delamineringene i siden og dekk, høres ut som kolisjonsskade for meg, feks kjørt baug i noe fast i god fart, kan det slå ut i sprekk på sidene. Det første som slo meg var at den er løftet uten løfteåk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2021 1 hour ago, Gullfisk said: Har hatt både 27columbi og 31Goldfish uten rigg(14år). Om de er grunnstøtte så betongballast trekker vann, kan de sprenge i kjølen om de ikke er tørket før kulda. Delamineringene i siden og dekk, høres ut som kolisjonsskade for meg, feks kjørt baug i noe fast i god fart, kan det slå ut i sprekk på sidene. Evt om det kan være resultat av stram rigging. Denne båten har ikke originale vinduer i siden, og det forekommer meg at jeg har sett denne på finn med større rigg en originalt. Er det en fabrikkbygget original Viksund? Vil anbefale ut fra din beskrivelse å droppe båten, og heller finne en godt vedlikeholdt i mest mulig hel original utførelse, å legge krefter og penger i den. Gode, solide båter, som tåler mye, sjøegenskaper og manøvrerbarhet i særklasse. Min var 78 modell med støpt innerliner. Veldig informativt svar, takk! Jeg tror riggen er relativt ny, og vinduene er definitivt det. Jeg vet desverre altfor lite om denne båten, så om den er original og fabrikkbygget kan jeg faktisk ikke svare på. Den fantes i småbatregisteret under navnet Bellamy. Den har vært lite brukt de siste årene og mye interiør har blitt fjernet enten pga alder, skade eller andre grunner. Båten har helt sikkert ligget ute på finn i løpet av de siste 5 årene, så kan stemme du har sett den. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Det henvises til distansemateriale og sandwich i tråden, men dette er båter som er laget med et meget kraftig enkelt skrog bygget i tykk glassfiberarmert polyester uten mer mikkmakk. Undervannsskroget er opptil 25 mm tykt. Overbygg er støpt i et stykke og satt rett på skroget. Båtene har vanligvis ikke isolasjon i skrog eller sider, men ofte isoporplater i taket. Disse er limt oppunder taket med kontaktlim, deretter er det påskrudd plater med skrogtrekk. Både Goldfish og Columbi står som allerede nevnt for både en og flere påkjenninger, og er enkle å reparere. Dette er båter som varer akkurat så lenge eieren vil. Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2021 (redigert) 16 minutes ago, W27 said: Det henvises til distansemateriale og sandwich i tråden, men dette er båter som er laget med et meget kraftig enkelt skrog bygget i tykk glassfiberarmert polyester uten mer mikkmakk. Undervannsskroget er opptil 25 mm tykt. Overbygg er støpt i et stykke og satt rett på skroget. Båtene har vanligvis ikke isolasjon i skrog eller sider, men ofte isoporplater i taket. Disse er limt oppunder taket med kontaktlim, deretter er det påskrudd plater med skrogtrekk. Både Goldfish og Columbi står som allerede nevnt for både en og flere påkjenninger, og er enkle å reparere. Dette er båter som varer akkurat så lenge eieren vil. Dette er interessant, for jeg er veldig sikker på at det er kryssfiner inni denne båten. Jeg har isolert mye av båten selv og satt opp takplater og blitt godt kjent med det som er innsiden av skroget uten noe interiør. Det er trebjelker som skjelett/støttebjelker i taket, støpt inn i glassfiber, og det er finerplater i tak/dekk og sidene av dekket, også støpt inn i glassfiber. Redigert 9.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Innstøpte trebjelker som skjelett i tak og dekk har jeg sett, ellers funnet bare massiv glassfiber i den jeg hadde. Tverrskott i benker/bunn var innstøpte finer. Føler at overbygget ditt ikke ser helt originalt ut på bildet, og om det er den jeg har sett, mener jeg det stod master fra with og overbygg i finer??? Komodo skrev for 1 time siden: Det første som slo meg var at den er løftet uten løfteåk. Det er nok en veldig god antagelse, mye bedre enn mitt forslag, da det røde 3tallet er satt omtrent der min ble løftet med bakre stropp. Avrundingen av skrog siden nedover, gjør at skroget sprer stoppen lite, og de blir ekstremt trykk i fenderlist området uten åk. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Jeg har gjort omfattende renoveringer av to Goldfish 31 og en Columbi. Klart det er støpt inn smale stendere/fester for ulikt, blant annet for å skru fast takplater. Det er likevel noe helt annet enn hva en vanligvis mener med distansemateriale og sandwichkonstruksjoner - med atskillig mindre potensiale for omfattende skader. Dette er enkle båter. Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2021 (redigert) 28 minutes ago, Gullfisk said: Innstøpte trebjelker som skjelett i tak og dekk har jeg sett, ellers funnet bare massiv glassfiber i den jeg hadde. Tverrskott i benker/bunn var innstøpte finer. Føler at overbygget ditt ikke ser helt originalt ut på bildet, og om det er den jeg har sett, mener jeg det stod master fra with og overbygg i finer??? Det er nok en veldig god antagelse, mye bedre enn mitt forslag, da det røde 3tallet er satt omtrent der min ble løftet med bakre stropp. Avrundingen av skrog siden nedover, gjør at skroget sprer stoppen lite, og de blir ekstremt trykk i fenderlist området uten åk. Mastene er fra With. Jeg er helt sikker på at det er finerplater inni skroget hvertfall ned til vannlinjen, da forrige eier hadde skrudd en skrue rett gjennom skroget under fenderlisten, som ga meg en mulighet til å se hva som er kjernen av båten. 22 minutes ago, W27 said: Jeg har gjort omfattende renoveringer av to Goldfish 31 og en Columbi. Klart det er støpt inn smale stendere/fester for ulikt, blant annet for å skru fast takplater. Det er likevel noe helt annet enn hva en vanligvis mener med distansemateriale og sandwichkonstruksjoner - med atskillig mindre potensiale for omfattende skader. Dette er enkle båter. Jeg takker masse for svar og må ydmykt innrømme at jeg ikke har nok kunnskap til å helt forstå det du forklarer. Sier du at det er vanlig med slik finer inni en Goldfish? At jeg bare bruker feil betegnelse? For meg virker det som hele min båt er kryssfiner støpt inn i glassfiber. Virker mer og mer som denne båten rett og slett er en kopi? Redigert 9.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Ingen finer i skrog og overbygg på originale Viksundbåter. Massiv tykk glassfiber. Jeg vil tippe at skroget ditt er glassfiber, men at toppen over fenderlist er bygget i finer, helt eller delvis, som er plastet inn, som da kanskje overlapper til noe nedenfor fenderlist innvendig. Skuteside innvendig bør være synlig i benker og innredning, samt i motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Disse båtene er grunnleggende sett kun laget av polyester armert med glassfiber. Fra verftet ble synlige flater deretter kledd med skrogtrekk med skum på baksiden. Som feste for innvendige konstruksjoner ble det gjerne brukt stringere laget av oppskåret kryssfiner eller lekter. Disse ble limt på plass ved hjelp av glassfiber og polyester, direkte til skrogsidene eller overbygg. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Kan det tenkes at første eier kun har kjøpt skroget, og deretter laget overbygget og utført resten av innredningen selv? Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Studerte bildene nærmere, overbygget ser verftsbygget ut. Kan det være at båten er skumisolert av en tidligere eier? I så fall vil den gjerne være utforet innvendig og påskrudd kryssfinerplater. Deretter er rommet mellom ytterskrog og innvendige plater fylt med tokomponent polyuretanskum. Dette vil i så fall ikke gjelde motorrommet, kun forpigg, salong og akterkabin - noen isolerer også rommet under dørk på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2021 (redigert) 36 minutes ago, W27 said: Studerte bildene nærmere, overbygget ser verftsbygget ut. Kan det være at båten er skumisolert av en tidligere eier? I så fall vil den gjerne være utforet innvendig og påskrudd kryssfinerplater. Deretter er rommet mellom ytterskrog og innvendige plater fylt med tokomponent polyuretanskum. Dette vil i så fall ikke gjelde motorrommet, kun forpigg, salong og akterkabin - noen isolerer også rommet under dørk på denne måten. Alt jeg har sett av innsiden av skroget og overbygget er den samme glassfibereren. Jeg skal få på plass noen bilder av det. Jeg har riktignok ikke sett under takplatene i salongen, da takplatene her allerede var montert å forrige eier. Men skruene og listene matcher oppsettet i forpiggen hvor jeg har satt inn tak selv og hvor jeg kan bekrefte at alt var glassfiberstøpt finér. Jeg tviler veldig på at de to eierne jeg vet om de siste 10-15 årene har den kompetansen som trengs for å jobbe med glassfiber slik som du beskriver. Jeg har uansett lenge tenkt at det virker som om båten aldri har vært helt ferdig og at mye har kommet til og blitt fjernet, hvertfall innvending. Forrige eier gjorde en del interiør innvendig og byttet vinduer og luker. Redigert 9.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuttiiti Svart 9.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2021 (redigert) 1 hour ago, Gullfisk said: Ingen finer i skrog og overbygg på originale Viksundbåter. Massiv tykk glassfiber. Jeg vil tippe at skroget ditt er glassfiber, men at toppen over fenderlist er bygget i finer, helt eller delvis, som er plastet inn, som da kanskje overlapper til noe nedenfor fenderlist innvendig. Skuteside innvendig bør være synlig i benker og innredning, samt i motorrom. Innvendig skuteside har vært synlig overalt hvor jeg har sett, og jeg har virkelig kikka nedi i så godt som alt. Alltid den samme glassfiberen. Her er i vi nedi motorrommet. Samme overalt bare mindre slitt. Forrige eier har kledd mye av dette med isolasjon og begynt å skru inn plater i treskjelettet. Redigert 9.August.2021 av Marii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.