Jump to content

Volvo TAMD63P soting og slakk fra ca 1500-2000 omdr.

Ford Power

Recommended Posts

Hei har en 1999 Volvo 63 P (1800 timer) som går lett i plan ved første gang og temp 80 grader, men litt problemer og mye svart røyk ved neste forsøk eller at jeg kjører rolig over en halvtime ved før første forsøk..

Tenker at det ikke er retur/overflow fjær siden det virker som den får nok diesel / svart røyk?har sjekket fjæren og den er ikke knekt, eventuelt må den være for slakk..

Kan diesel bli for varm etterhvert og desto mindre effekt ????

Røkbegrenser/belg/slange er ikke sjekket enda…

Wastegate ventilsete i turbo er reparert så motor fungerer mye bedre nå enn det den gjorde for noen uker siden.

Eventuelt noen som har noen gode forslag ?

Ser at dette spørsmålet er kommet opp i gamle tråder her , men ser ikke at trådstarter har kommet fram til noen konklusjon utenom noen som har hatt defekt overflow ventil / fjær da..

Om turbo er ute av drift har jeg ikke sjangs om å komme over 1500rpm, det stopper der.

Hadde problemer i sommer med at slangen under turbo hoppet av og da kom jeg ikke over 1500rpm.

Men etter å ha fått slangen skikkelig på plass har jeg også merket at det tar lang tid å bygge trykk når motor er varm.

Har også merket at gelcoat rundt eksosen blir mer møkkete nå enn i fjor, ser litt ut som sot.

Følger tråden med interesse.

2005mod TAMD63P med 1980 timer.

Har du gjort ventiljustering? (skal gjøres på 2000timer mener jeg) og evnt noe med dyser? Mener jeg leste en annen tråd om dysespissene.

Ja problemet er at det tar tid å bygge opp turbo trykk når motor er godt varm, har nok forholdsvis lett propell så det går på et vis.. men en del svart røyk blir det med varm motor.

Turbo løper lett og ser ok ut innvendig på eksossiden, men helt ny er den ikke..

Har ikke turbotrykk måler, men mye krefter når en nærmer seg 2000 omdr.

Wastegate tettet dårlig tidligere, men hadde da problemer med omdr både på varm og kald motor.

Mener en tidligere eier har sett på ventiler og dyser, men kanskje det burde vært sjekket.

Hei ?

Jeg ved ikke om jeg kan hjelpe men vil gerne prøve. Jeg har en P360 med to TAMD 63 L motorer i. Jeg købte båten sidste år og var veldig fornøjd. Båten havde en fuld service bog fra ny udført at autoriseret VP verksteder så det skulle jo være perfekt. 

Jeg må dog sige at jeg alligevel ikke var imponeret over båtens performance. Den kunne gå 24 knob men jeg kunne dog ikke holde det op i mod turtallet da den forrige ejer havde haft tul med de originale turtalsmålere og havde forsøgt det ene og det andet. Først slog jeg den relative lave hastighed hen med veldig mye groe. Da båten havde været en tur på land steg hastigheden til 26 knob og jeg tænkte at så var det ok selvom jeg følte at accelerationen var meget treg. Sådan sejlede jeg den første sæson og begyndelsen af denne. Jeg fik så styr på turtellerne og kunne se at bb maskine ikke trak op på max.

Alt så ud som det skulle 80 grader vand, fint olietryk og alle filtre samt olie var skiftet så hvad kunne der så være galt...?

Jeg sad så en dag og fik en pils med en gammel kompis der har været VP mekaniker i 30 år og jeg fortalte ham om problemet som jeg havde. 

Han begyndte bare at grine og sagde at jeg var som alle de andre båt folk. " jeg havde mere travlt med at pudse det udvendige men glemte det indvendige..." han sagde at jeg skulle tjekke aftercooleren på vandsiden samt eksosbendet. Det er en svaghet som som tamd 63'erne har... de skal være 100% rene for at motorerne kan levere de som de er designet til...?

Her er så hvad der mødte mig.. eksosbendet var helt blokket så vandflowet var nedsat og der sad en hel del groe i indløbet på aftercooleren som heller ikke hjalp på det.

20210811_151104.jpg.38795928ea8d5dbe14d61b538e191564.jpgIPC_2021-08-11_15_09_54_6660.jpg.fae638e70e7365a0ac03a6b726427335.jpg

Jeg har renset hullerne i eksosbendet manuelt og skyllet det godt igennem med vand så der er fri passage og så har jeg ladet kølesystemet stå med kalkfjerner i et døgn. Det gjorde en verden til forskel.  Motorerne spinner som en kat med en perfekt acceleration uten nogen slakk og båten går nu 29-30 knob.... ?

Jeg lod intercooleren sidde i. Jeg lavede en stor spand med vand og kalkfjerner i det rette blandingsforhold og det lod jeg motoren suge ind i kølevandskredsen. (Jeg tog slangen af søvandsfilteret og satte ned i spanden) og inden spanden var helt tom stoppede jeg motoren og lod den stå til næste dag

Sørine skrev On 11.8.2021 at 23.01:

Jeg lod intercooleren sidde i. Jeg lavede en stor spand med vand og kalkfjerner i det rette blandingsforhold og det lod jeg motoren suge ind i kølevandskredsen. (Jeg tog slangen af søvandsfilteret og satte ned i spanden) og inden spanden var helt tom stoppede jeg motoren og lod den stå til næste dag

Takk for svar ! har nylig rengjort intercooler og fått orden på motortemperatur men skal sjekke eksosbendet skikkelig og håpe på mer power??

Alf erik skrev On 11.8.2021 at 21.58:

Hei. Sjekk den røde turbo slangen, etter stram  slange klemmene. Ofte viser ikke sprikken før den står med turbo trykk. Har byttet begge mine

Regner med slangen er iorden?men har fått satt inn nye gjenger i bendet der mellom turboslange og intercooler. Helicoil gjenger der som kan slippe i aluminiumgodset på intercooler over tid.. tydelig lekkasje der hos meg.

Interesant lesing. 
Sliter med det samme selv. 
Hvis jeg har marsjet i godt driv og slipper den ned for rolig gange en stund, sliter jeg med å få opp turtallet når jeg drar på igjen.  
Trolig at en turbo ikke er ordentlig med. 
Dette er en dobbeltinstalasjon 63p. 
Babord motor har i år blitt ca. 5 grader varmere og har begynt nå på en planlagt rens av sjøvannsiden og skal også bytte begge eksoskrøkene. 
Etter 19 år tenker jeg det er greit. 
Begynte i går å kjøre inn sitronsyreblanding i en loop slik at jeg kan starte opp innimellom for å sirkulere. 
Har et karr som er koblet til sjøvannsfilteret og tatt av slangen på eksoskrøken og kjører retur tilbake i karret. 
Har løftet slangene høyere enn motor slik at blandingen ikke renner tilbake og tømmer systemet. 
Men er det noen som veit hvor mange liter som går på sjøvannsiden?

Etter å ha fyllt ca. 20 liter i karret så blir det tomt. 
Har ikke fått etterfyllt mer for jeg må ha tak i mer sitronsyrepulver først. 

Har nå sjekket eksosbendet og det flushes greit igjennom med vannslangen så regner med det må feilsøkes mer ? gammelt bend men mener det er ok..

Har også tidligere rengjort og kjørt rens på sjøsiden samt en gang på ferskvann siden men tenker en gang til der etterhvert..

01436E5E-BDE5-4DE3-B6D4-E98B26C52C9C.jpeg

Scand Baltic skrev for 3 timer siden:

Interesant lesing. 
Sliter med det samme selv. 
Hvis jeg har marsjet i godt driv og slipper den ned for rolig gange en stund, sliter jeg med å få opp turtallet når jeg drar på igjen.  
Trolig at en turbo ikke er ordentlig med. 
Dette er en dobbeltinstalasjon 63p. 
Babord motor har i år blitt ca. 5 grader varmere og har begynt nå på en planlagt rens av sjøvannsiden og skal også bytte begge eksoskrøkene. 
Etter 19 år tenker jeg det er greit. 
Begynte i går å kjøre inn sitronsyreblanding i en loop slik at jeg kan starte opp innimellom for å sirkulere. 
Har et karr som er koblet til sjøvannsfilteret og tatt av slangen på eksoskrøken og kjører retur tilbake i karret. 
Har løftet slangene høyere enn motor slik at blandingen ikke renner tilbake og tømmer systemet. 
Men er det noen som veit hvor mange liter som går på sjøvannsiden?

Etter å ha fyllt ca. 20 liter i karret så blir det tomt. 
Har ikke fått etterfyllt mer for jeg må ha tak i mer sitronsyrepulver først. 

Mangler vel muligens ikke så mye vann tipper jeg.

Jeg kjørte den godt varm flere ganger, men det var mye dritt i inntak på intercooler  som jeg fjernet før jeg brukte sitronsyre. Tror ikke rensen hadde tatt det, ca halvparten av røra på inntak intercooler var helt tette hos meg.

Takk for tilbakemelding @Ford Power. 
Har hentet mer pulver nå og kjørt ny blanding. 
Hadde ikke hodet helt med meg tidligere, jeg hadde ikke plugget kjølesløyfa til pakkboksen så det var ikke rart at karret ble tomt :crazy:

Men nå holdt det med 20 liter blanding. 
Har kjørt ca. 20-30 min. og fått rundt 60 grader på motor. 
Tar et par runder til i dag og det samme i morgen. 
Neste steg blir krøken også prøve å finne feilen med turtallet som tråden handler om. 

62BBFC37-C649-48FF-88B5-30B53A54F48B.jpeg

Redigert av Scand Baltic (see edit history)

Spørs om jeg må ta en runde på min motor også. Systemrens eller sitronsyre, er det helt trygt mtp div metaller og pakninger i motoren? 

Kjedelig å reparere på seg skader.. 

Sink har jeg forstått at man bør ta ut før man begynner med systemrens ihvertfall. 

Bør man demontere og rense varmeveksler og aftercooler før man kjører remediene gjennom? 

Jeg har blandet ca. 10% pulver i varmt vann @Sjøfnugg  .

Som jeg skrev tidligere glemte jeg å plugge kjølesløyfa til pakkboksen slik at jeg gikk tom for pulver. 
Mye vann som går ut der. 
På morgenen i dag koblet jeg sammen på krøken og kjørte ut hele blandinga som hadde stått natta over ut i eksosen. 
Fikk dermed ikke full kontroll i karret med hva som kom ut men ut fra eksosen utvendig kom det mye partikler. 
Så det er helt klart at det har en misjon. 
Tenker jeg har litt bedre oversikt når jeg tar neste motor så da har jeg full oversikt i karret med hva som kommer ut. 
Jeg skal bytte begge eksoskrøkene. 
Om du ikke gjør det så må de iallefall sjekkes. 
Mistenker at jeg har lite flow der. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...