Jump to content

Mercury 2012 60 EFI: Har jeg "Bigfoot" eller standard undervannshus?


nordan family 27

Recommended Posts

Sitter og skal bestille noen service-deler (300 timers kit), og ser at det er flere forskjeller på kit for standard undervannshus og et større undervannshus. I manualen er det omtalt som 87,3mm (3-7/16in) gear case og 108mm (4-1/4in) gear case. Jeg antar det siste er "bigfoot" - men det kan være at jeg misforstår det også. "Bigfoot" er ikke nevnt i manualen - der er det kun omtalt størrelsene.

 

På mitt undervannshus står det utveksling 1,83:1, og så står det 12*22. Så vidt jeg forstår peker dette på standard undervannshus.

På mitt undervannshus er det 2 lufteskruer og 1 avtappingsskrue for giroljen. Så vidt jeg forstår tilsier dette det større undervannshuset.

På mitt undervannshus gikk det vesentlig mer girolje enn på en Mercury 30 EFI 2012 modell som jeg skiftet på mer eller mindre samtidig. Det tyder på at mitt undervannshus er av den store typen.

Det sies at det er solgt svært få av den store typen, og at den store typen har en annen girutveksling enn det som står over. Det tyder på at jeg ikke har den store typen.

 

image.png.2bd1116f367ad96edc01d79714e5ee96.png

 

Ligger ved siden av en båt med Suzuki 60 hk. Det er i alle fall sikkert at mitt girhus er vesentlig kraftigere / lengre i halsen i fartsretningen.

 

Så.... er det noen som kjenner igjen dette, eller må jeg vente til jeg har pelt det frahverandre til høsten før jeg får bestilt et service-kit? Har vært på epost med Ravns Garage uten å få noe annet enn at jeg sannsynligvis trenger standard pakke. Men da mangler jeg noen pakninger ettersom standard pakke kun tar utgangspunkt i en lufteskrue og ikke to lufteskruer på undervannshuset, og så er vannpumpepakningene ikke like.

 

Lurte på å skifte registerreim også. Men har skjønt fra gamle tråder her at da trenger jeg et spesialverktøy som er så dyrt at jeg likegjerne kan sette bort hele jobben. De trådene er imidlertid noen år gamle - er det noen som har funnet en løsning uten dyrt spesialverktøy?

Link to post

Bare å tilte opp og måle :smiley:

Nummeret på propellen forteller jo også sitt.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk.

 

Jeg målte nå 89 mm på girhus-siden av propellen, så da når ikke målingen opp til å være stort gir-hus. Altså indikerer målingen at det er lite girhus. Samtidig er det 2 lufteskruer og 1 avtappingsskrue for giroljen, og iflg manualen er det bare det store girhuset som har det. Det gikk ved sist giroljeskift på mer olje enn det som er angitt for det lille girhuset. 

 

Så da er jeg passelig rådvill, og konkluderer med at dette må jeg pelle fra hverandre og ta med vannpumpepakningene og impelleren og legge på disken i butikken for å få riktig. Jeg kan ikke kjøpe service-kitet til standard girhus, da den mangler en pakning til lufteskrue nr 2, og der sitter det lik skrue og lik pakning som på lufteskrue nr 1. Og 2 slike pakninger følger i kitet til det store girhuset.

 

Lurer på om jeg sitter med en manual som ikke er riktig til motorens årgang? Riktignok er service-kit-ene beskrevet for å gå fra årganger langt før min til langt etter min, så det burde jo ikke spille noen rolle.

Link to post

feil i manualer kan vel oppstå innimellom, og er det amerikansk så er det jo gjerne en "disclaimer" der de fraskriver seg ansvar for mulige feil.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Men hva er diameter på propellen? (Part number eller f.eks. 11x15P merking).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nummeret jeg leser av propellen er 816704A45. Hvis jeg forstår nummeret rett via google er det en Mercury original på 10 1/2 x 13. Det er ca 4.8 cm igjen fra øverste propell-blad og opp til plata. Sånn sett er det romslig med plass, hvis 4.8 cm er romslig. Men da ville bladet komme foran styre-sinken.

Link to post

Hvis det ser ut som propellen passer til girhuset, altså at det ikke er et misforhold der, så har du vanlig girhus. 

Propellen passer bl.a. til følgende motorer:

 

"40-60 HP 2-Stroke and 4-Stroke (Not BigFoot/CT) 1977 and Newer"

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...