togj1605 Startet 9.August.2021 Link til dette innlegget Startet 9.August.2021 (redigert) Har tanke om og starte AS til sommeren 2022 har en del erfaring med taxibåt men nå sitter jeg og grubler over hva slags framdriftssystem som blir best. Vannjet, proppell og aksling eller drev. Jeg må se på alle variabler, dristofforbruk, toppfart, marsjfart, service(pris og intervaler), manøvrering osv. jeg vet at vanjet vinner klart og tydlig på manøvrering, trygghet(MOB) og hvis man må inn på grunnere steder, så derfor har jeg vurdert en minor 34 offshore med to VP D6 370 hk og to hamilton vannjet. Med baugthruster. Og jet anchor men vil høre deres meining og hva dere mener hadde vært best av både valg av båt og innstallasjon. Eg bur på vestlandet så må ha båt som tåler sjø og er lett og bruke aleine. Og innstallasjon/er som eg kan stole på og som gjør slik at eg er minst mulig «ute av drift» Båten må kunne kjøres med D5L med tanke på passasjerer. Redigert 9.August.2021 av togj1605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Det er et skyssbåtrederi i hjemkommunen min som har hatt flere ulike båter, deriblant 3 stk Targa - 37 med VP drev, 42 med VP drev og 44 med vannjet. Samt en Nordstar 42 med propell/aksling. Såvidt jeg har hørt fra de med nærmere kjennskap til disse båtene så er nok drev vinneren mtp fart / drivstofføkonomi og daglig bruk. Største ulempen var nok servicekostnader + tida som gikk med til drevbytte. Vannjeten var dyr i drift , samt mer kilen i dårlig vær (jetene suger luft) Nordstaren med propell ble spesialbygd for rederiet såvidt jeg husker. Vet ikke hvordan den var mtp driftskostnader sammenligned med Targaene. Alle båtene er nå solgt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
enslagsgjest Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Hadde nok gått for hekkaggregat ja. Men ville hatt reserve hekkaggregat på lur, så i tilfelle et havari, kan båten kjapt på land og bytte hekkaggregat på noen timer. Ville også vurdert dockmate f.eks som gjør manøvrering enklere når du er alene om bord: https://www.sgmarine.no/dockmate/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
mons Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Kommer selvsagt mye an på været, antall passasjerer og avstander, men ofte vil en mindre og lettere båt være svært mye rimeligere i drift og samtidig kunne frakte endel passasjerer nokså fort. Blir fort dyrt å plane rundt med 6-700 hk. Mange kunder som vil betale nok til anstendig lønn, nedskrivning, vedlikehold og 1000 kr timen i diesel (for oppmøte, tur og retur)? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.