Jump to content

Skyssbåt diskusjon


togj1605

Recommended Posts

Har tanke om og starte AS til sommeren 2022 har en del erfaring med taxibåt men nå sitter jeg og grubler over hva slags framdriftssystem som blir best. Vannjet, proppell og aksling eller drev. Jeg må se på alle variabler, dristofforbruk, toppfart, marsjfart, service(pris og intervaler), manøvrering osv. jeg vet at vanjet vinner klart og tydlig på manøvrering, trygghet(MOB) og hvis man må inn på grunnere steder, så derfor har jeg vurdert en minor 34 offshore med to VP D6 370 hk og to hamilton vannjet. Med baugthruster. Og jet anchor men vil høre deres meining og hva dere mener hadde vært best av både valg av båt og innstallasjon. 
 

 

Eg bur på vestlandet så må ha båt som tåler sjø og er lett og bruke aleine.
Og innstallasjon/er som eg kan stole på og som gjør slik at eg er minst mulig «ute av drift»


Båten må kunne kjøres med D5L med tanke på passasjerer. 

Redigert av togj1605 (see edit history)
Link to post

Det er et skyssbåtrederi i hjemkommunen min som har hatt flere ulike båter, deriblant 3 stk Targa - 37 med VP drev, 42 med VP drev og 44 med vannjet.   Samt en Nordstar 42 med propell/aksling.

Såvidt jeg har hørt fra de med nærmere kjennskap til disse båtene så er nok drev vinneren mtp fart / drivstofføkonomi og daglig bruk.  Største ulempen var nok servicekostnader + tida som gikk med til drevbytte. 

Vannjeten var dyr i drift , samt mer kilen i dårlig vær (jetene suger luft)

Nordstaren med propell ble spesialbygd for rederiet såvidt jeg husker.  Vet ikke hvordan den var mtp driftskostnader sammenligned med Targaene.    Alle båtene er nå solgt
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kommer selvsagt mye an på været, antall passasjerer og avstander, men ofte vil en mindre og lettere båt være svært mye rimeligere i drift og samtidig kunne frakte endel passasjerer nokså fort.

Blir fort dyrt å plane rundt med 6-700 hk.

Mange kunder som vil betale nok til anstendig lønn, nedskrivning, vedlikehold og 1000 kr timen i diesel (for oppmøte, tur og retur)?

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...