Jump to content

Hummersesongen har visst begynt for enkelte, selv der de er fredet..

Gudrun

Recommended Posts

Ser nå at de skriver teiner, ikke hummerteiner. Dette er nok en som har lagt krepselenka si inn i reservatområdet. 

133967189_TeinebeslagvedKvernskjragust2021.PNG.0f278f23173d44144ba0aefd8ddadb2a.PNG

Hørte forresten akkurat nå fra en bekjent at dette var på nyhetene nå, og at det dreide seg om hummerteiner også. De hadde visst vist fram 5-6 hummere. Spørs om ikke resten av feriepengene ryker for de gutta der :lol:

Komodo skrev for 12 timer siden:

Der er det ikke krav til fluktåpninger.

Saksa frå F.dir:

"Det er ikkje krav til inngangssperre eller fluktopningar for slike teiner. Men dersom du set teinene slik at dei truleg ikkje berre fangar fisk og sjøkreps, men også leppefisk, hummar eller krabbe, skal teinene vere utstyrte med fluktopningar og inngangssperre."

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Artar/Sjoekreps

Det er vel ikkje enkelt å styre kva artar som går i teinene?

Komodo skrev for 12 timer siden:

Dette er nok en som har lagt krepselenka si inn i reservatområdet.

Er det ulovlig når det er snakk om hummerreservat . .?

Forutsetter selvfølgelig at teinene settes så dypt, vanligvis 50m og mer, at det ikke er aktuelt med hummer.

Ellers er jeg i tvil om det er påbudt med råtnetråd på krepseteiner. De siste jeg kjøpte hadde ikke.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

per-pusling skrev 25 minutter siden:

Det er vel ikkje enkelt å styre kva artar som går i teinene?

Nja, man kan styre mye med hvor man setter teinene. Setter du dem på bløtbunn på 40 meter eller mer så er det kreps man går etter. Setter du dem på fjell eller i steinrøys på 30m eller grunnere er det hummer som er målet. De som kontrollerer fisket er nok ikke helt kunnskapsløse. 

NilsPils skrev 11 minutter siden:

Er det ulovlig når det er snakk om hummerreservat . .?

Forutsetter selvfølgelig at teinene settes så dypt, vanligvis 50m og mer, at det ikke er aktuelt med hummer.

Ja faktisk, men det er ikke helt enkelt å finne den regelen. Du må inn i forskriften for finne den. Lurte på det samme i går, så jeg ble sittende og lete. Paragraf 1 så vidt jeg husker. 

NilsPils skrev 11 minutter siden:

Ellers er jeg i tvil om det er påbudt med råtnetråd på krepseteiner. De siste jeg kjøpte hadde ikke.

Ikke krav til råtnetråd på krepseteiner. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...