tom Cognac Startet 9.August.2021 Link til dette innlegget Startet 9.August.2021 (redigert) Jeg skal støpe inn rør i HT-taket til trekking av ledninger til lanterner og horn. Tenker å bruke polyester og strimler med glassfiber for å "bake" inn rørene. . Det vil bli lagt et 10 mm divinylcell lag ved siden av (kant i kant) for å få taket å slett som mulig. (Det skal legges noen lag glassfiber over hele taket (undenfra) som så skal kles med skrogkledning.) Jeg fant dette røret på Jula (nett). https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/vp-ror-fleksslangar-med-tilbehor/vp-ror-009188/ Er dette noe jeg kan bruke? Eller vil polyesteren smelte røret? Hvis så - hva anbefales å bruke til dette? Redigert 9.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Røret er av PVC, så det tror jeg skal gå greit. Divinycell er ekspandert PVC. Et triks er å lime opp røret først med Bostik Maxibond Xtreme. Bruker du den henger røret av seg selv uten at du trenger å stemple det fast. Du kan også bruke limpistol, det tar bare litt lengre tid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Komodo skrev for 13 timer siden: Røret er av PVC, så det tror jeg skal gå greit. Hva tror du om dette røret? https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/kabelkanaler/kabelkanaler-409030/ Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 altera mulier skrev 53 minutter siden: Hva tror du om dette røret? https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/kabelkanaler/kabelkanaler-409030/ Det er en kabelkanal, ikke et rør. Det har to gummilepper som overlapper hverandre så du kan trykke inn ledningene. Alt for liten til å trekke i etterpå vil jeg tro. Og vanskelig å støpe inn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krimart Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Er det ikke like greit å bruke vanlige trekkerør? Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Krimart skrev for 6 timer siden: Er det ikke like greit å bruke vanlige trekkerør? Vet ikke om de liker polyester jeg vet at noen plasttyper blir smeltet av polyester. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
taunus Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Vanlige trekkerør som en proff elektriker bruker tåler polyester..Vet ikke hva slags plast det er , men det er jo bare å teste først. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Jeg har brukt trekkerør både i fra Jula og biltema til å støpe inn med polyester. I noen tilfeller har jeg også brukt epoxy til å feste rør med. Har ikke opplevd at noen av disse har reagert, verken med polyester eller epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 (redigert) Røret det er linket til i innlegg nr. 1 er et vanlig trekkerør, og det er som nevnt laget av PVC. Hva de korrugerte fleksible rørene er laget av vet jeg ikke, men jeg mistenker at det også er PVC https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/vp-ror-fleksslangar-med-tilbehor/fleksislange-008654/ Her er en annen type fleksibelt rør, den er laget av PE. Det tåler også polyester https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/vp-ror-fleksslangar-med-tilbehor/korrugert-slange-402385/ Redigert 10.August.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 altera mulier skrev for 9 timer siden: Vet ikke om de liker polyester jeg vet at noen plasttyper blir smeltet av polyester. Det er jo enkelt å gjøre en test. Det er vel uansett først og fremst polystyren som f.eks isopor/styrofoam etc. som spises/smeltes av polyester. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 11.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Krimart skrev for 3 timer siden: Det er jo enkelt å gjøre en test. Det er vel uansett først og fremst polystyren som f.eks isopor/styrofoam etc. som spises/smeltes av polyester. Det har du helt rett i men jeg ønsket ikke å kjøpe en 10m rull med rør til testing når jeg bare trenger 1,5m i taket Men jeg har fått mange gode råd og tips her (utvidet min horisont mht "plast") så TAKKER Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Krimart Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 altera mulier skrev for 6 timer siden: Det har du helt rett i men jeg ønsket ikke å kjøpe en 10m rull med rør til testing når jeg bare trenger 1,5m i taket Men jeg har fått mange gode råd og tips her (utvidet min horisont mht "plast") så TAKKER Du trenger jo bare 1 cm for å teste... Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 11.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Krimart skrev for 3 timer siden: Du trenger jo bare 1 cm for å teste... ...............................det er klart , 1 cm holder, men tror du ikke Jula vil synes det er litt rart hvis jeg kapper av 1 cm bare for å teste Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Du kjenner ikke en elektriker som har et rør du kan teste på da? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 11.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Komodo skrev for 1 time siden: Du kjenner ikke en elektriker som har et rør du kan teste på da? Gjør dessverre ikke det Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.