Jump to content

Jeg skal støpe inn rør i HT-taket til trekking av ledninger.

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg skal støpe inn rør i HT-taket til trekking av ledninger til lanterner og horn. Tenker å bruke polyester og strimler med glassfiber for å "bake" inn rørene. . Det vil bli lagt et 10 mm divinylcell lag ved siden av (kant i kant) for å få taket å slett som mulig. (Det skal legges noen lag glassfiber over hele taket (undenfra) som så skal kles med skrogkledning.) Jeg fant dette røret på Jula (nett).

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/vp-ror-fleksslangar-med-tilbehor/vp-ror-009188/

Er dette noe jeg kan bruke? Eller vil polyesteren smelte røret? Hvis så - hva anbefales å bruke til dette?

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Røret er av PVC, så det tror jeg skal gå greit. Divinycell er ekspandert PVC. Et triks er å lime opp røret først med Bostik Maxibond Xtreme. Bruker du den henger røret av seg selv uten at du trenger å stemple det fast. Du kan også bruke limpistol, det tar bare litt lengre tid. 

altera mulier skrev 53 minutter siden:

Det er en kabelkanal, ikke et rør. Det har to gummilepper som overlapper hverandre så du kan trykke inn ledningene. Alt for liten til å trekke i etterpå vil jeg tro. Og vanskelig å støpe inn. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Røret det er linket til i innlegg nr. 1 er et vanlig trekkerør, og det er som nevnt laget av PVC. Hva de korrugerte fleksible rørene er laget av vet jeg ikke, men jeg mistenker at det også er PVC https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/vp-ror-fleksslangar-med-tilbehor/fleksislange-008654/ 

Her er en annen type fleksibelt rør, den er laget av PE. Det tåler også polyester

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/vp-ror-fleksslangar-med-tilbehor/korrugert-slange-402385/

Redigert av Komodo (see edit history)
Krimart skrev for 3 timer siden:

Det er jo enkelt å gjøre en test. Det er vel uansett først og fremst polystyren som f.eks isopor/styrofoam etc. som spises/smeltes av polyester. 

Det har du helt rett i :thumbsup: men jeg ønsket ikke å kjøpe en 10m rull med rør til testing når jeg bare trenger 1,5m i taket :smiley: Men jeg har fått mange gode råd og tips her (utvidet min horisont mht "plast") så TAKKER :thumbsup: :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...