Jump to content

Jeg skal støpe inn rør i HT-taket til trekking av ledninger.

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg skal støpe inn rør i HT-taket til trekking av ledninger til lanterner og horn. Tenker å bruke polyester og strimler med glassfiber for å "bake" inn rørene. . Det vil bli lagt et 10 mm divinylcell lag ved siden av (kant i kant) for å få taket å slett som mulig. (Det skal legges noen lag glassfiber over hele taket (undenfra) som så skal kles med skrogkledning.) Jeg fant dette røret på Jula (nett).

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/vp-ror-fleksslangar-med-tilbehor/vp-ror-009188/

Er dette noe jeg kan bruke? Eller vil polyesteren smelte røret? Hvis så - hva anbefales å bruke til dette?

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

altera mulier skrev 53 minutter siden:

Det er en kabelkanal, ikke et rør. Det har to gummilepper som overlapper hverandre så du kan trykke inn ledningene. Alt for liten til å trekke i etterpå vil jeg tro. Og vanskelig å støpe inn. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Røret det er linket til i innlegg nr. 1 er et vanlig trekkerør, og det er som nevnt laget av PVC. Hva de korrugerte fleksible rørene er laget av vet jeg ikke, men jeg mistenker at det også er PVC https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/vp-ror-fleksslangar-med-tilbehor/fleksislange-008654/ 

Her er en annen type fleksibelt rør, den er laget av PE. Det tåler også polyester

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/vp-ror-fleksslangar-med-tilbehor/korrugert-slange-402385/

Redigert av Komodo (see edit history)
altera mulier skrev for 9 timer siden:

Vet ikke om de liker polyester :rolleyes: jeg vet at noen plasttyper blir smeltet av polyester.

Det er jo enkelt å gjøre en test. Det er vel uansett først og fremst polystyren som f.eks isopor/styrofoam etc. som spises/smeltes av polyester. 

Krimart skrev for 3 timer siden:

Det er jo enkelt å gjøre en test. Det er vel uansett først og fremst polystyren som f.eks isopor/styrofoam etc. som spises/smeltes av polyester. 

Det har du helt rett i :thumbsup: men jeg ønsket ikke å kjøpe en 10m rull med rør til testing når jeg bare trenger 1,5m i taket :smiley: Men jeg har fått mange gode råd og tips her (utvidet min horisont mht "plast") så TAKKER :thumbsup: :smiley:

altera mulier skrev for 6 timer siden:

Det har du helt rett i :thumbsup: men jeg ønsket ikke å kjøpe en 10m rull med rør til testing når jeg bare trenger 1,5m i taket :smiley: Men jeg har fått mange gode råd og tips her (utvidet min horisont mht "plast") så TAKKER :thumbsup: :smiley:

Du trenger jo bare 1 cm for å teste... 

Krimart skrev for 3 timer siden:

Du trenger jo bare 1 cm for å teste... 

...............................det er klart :smiley:, 1 cm holder, men tror du ikke Jula vil synes det er litt rart hvis jeg kapper av 1 cm bare for å teste :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...