Hankøsundet Startet 9.August.2021 Link til dette innlegget Startet 9.August.2021 Vi har en Windy fra 2007 med kjølekum og eksternt kjøleaggregat fra Isotherm. Får ikke ned temperaturen og trenger hjelp til å fylle på gass for å se om det hjelper. Båten ligger i Hankøsundet i Fredrikstad. Er det noen som kjenner noen som tar slike oppdrag? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Jeg ringte til to forskjellige servicefirmaer i forbindelse med at jeg skulle hjelpe en bekjent med et kjøleskapsproblem tidligere i sommer. Begge firmaene var enmannsfirmaer, og fleksible reparatører. Men ingen av dem tok slike jobber lenger da det ble for vanskelig å tjene penger på det. Kompisen ga opp og kjøpte seg nytt kjøleskap etter at jeg hadde hjulpet ham med litt feilsøking. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Jeg var nettopp i kontakt med en kar som drev med dette i Moss, tror det var Moss kjøleservice. Han var da på ferie så det ble ikke til at han kunne hjelpe meg. Jeg kjøpte et kit for å fylle på selv (ikke prøvd enda). Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Hvor og hva slags kit kjøpte du @Framtia? Her er en film der teknologien forklares klark har også film som viser fylling av gass. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Jeg kjøpte dette: https://www.electroshop.no/produkt/ac-produkter/produkter/kit-all-in-one-enviro-safe-r134a-r12 Men tilkoblingen på slangen var ikke korrekt, så de har sendt meg en annen versjon. God service! Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
larsenigarasjen Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 starter kompressoren i det heletatt? Sitér dette innlegget Link to post
Hankøsundet Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Framtia skrev for 13 timer siden: Jeg kjøpte dette: https://www.electroshop.no/produkt/ac-produkter/produkter/kit-all-in-one-enviro-safe-r134a-r12 Men tilkoblingen på slangen var ikke korrekt, så de har sendt meg en annen versjon. God service! Du fant det jeg ikke klarte! Takk! Hvordan kan jeg få riktig ventil ved bestilling? Tror påfylling skal på den grønne sake på dette bildet… Sitér dette innlegget Link to post
Hankøsundet Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 larsenigarasjen skrev for 13 timer siden: starter kompressoren i det heletatt? Ja, og det er litt kjøling på plata i kummen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 https://electroshop.no/produkt/ac-produkter/verktoy-og-tilbehor/r22-manometer-til-varmepumper Er en slik på vei i posten, tror det er rett kobling. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hankøsundet Svart 14.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Framtia skrev On 10.8.2021 at 23.03: https://electroshop.no/produkt/ac-produkter/verktoy-og-tilbehor/r22-manometer-til-varmepumper Er en slik på vei i posten, tror det er rett kobling. Veldig glad for at du postet dette, nå har jeg fylt på gass og i morges var det -2 i kjølekummen, så nå har jeg skrudd ned litt. Takk for hjelpen. Lurer på om jeg har fyllt på alt for mye? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Litt usikker, lenge siden jeg jobbet i den bransjen. Regner med at du fyller gass i gassfasen av systemet. Tror, merk tror, ikke det er noen risk for overfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 https://forums.ybw.com/index.php?threads/guide-on-charging-danfoss-fridge.260825/ 60-70psi står det her Litt mer fra YT Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Da kan du dra på 10# til. Sitér dette innlegget Link to post
Hankøsundet Svart 14.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Nå har jeg sett en video som sa 2, YT sier 12 og YBW sier 60-70. Tror jeg lar den være på 50, den virker superbra nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 (redigert) Du må skille mellom bar og psi. 1 bar er rett under 15psi Redigert 14.August.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Jeg har nettop fått problem med kjøleskapet ombord. Han funnet ut at det er kjølevifta som av og til ikke starter automatisk når kompressoren starter, men går rundt, når den blir "sparket" i gang. Det er en standard type PC-vifte som koster et par hundrelapper. Ny vifte er under veis i posten . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 (redigert) Jeg får -14 grader i kjøleboksene mine. Målt på kaldeste punkt. her tester jeg frostlinjen. Boksene hadde ikke nok fuktig luft i seg på bildet. Da jeg satt et glass med varmt vann i så kom frostlinjen helt opp. er det nok gass så vil frostlinjen gå helt opp og dekke hele kjøleplatene Redigert 14.August.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Sliter også med at kompressor går for ofte. Dette er en Dafoss BD35F Vurdere å bestille manometer og kjølemedium som nevnt over. Er det noe mer som trengs for å etterfylle? Hvordan etterfyller man? Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Framtia Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Jeg fyllte på akkurat nå, hva om du låner mitt manometer og prøver med gassen jeg har igjen?. Tipper jeg uansett evt må kjøpe ny boks til neste år om jeg må etterfylle mer. Jeg kjører gjennom Drammen hver uke. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Boddvar Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Tusen takk for tilbud @Framtia Vi er noen båter som har samme problem, så vi tenkte å gå sammen og spleise på dette. Må nok ha noen flasker med gass tror jeg…. Lurte mere på fremgangsmåten og om det er noe mer utstyr man trenger? Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
KDB Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Bør sjekke om dere har ventiler til å fylle. På mitt Waeco skap er det ikke slike. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 jeg kan ikke si hva som er korrekt måte å gjøre dette på, men kan si hvordan jeg har gjort det hos meg...:-) Først monterte jeg manometerslangen på boksen med gass, passet på at nålen som skal stikke hull på boksen var skrudd helt ut. Så monterte jeg langen på fyllenippelen på kompressoren. Leste av trykket (ca 30 psi). Skrudde så inn nålen, deretter må nålen trekkes ut igjen for at gassen skal gå over i kjølesystemet. Når trykket hadde nådd 60 psi skrudde jeg nålen inn i boksen igjen, og så var det bare å ta av slangen fra fyllenippelen. Skal sjekke trykket på nytt om en ukes tid. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Per Erik Løvdal Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Hvor kjøpte dere boksene henne? Samme sted som fyllingslangen? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 jeg kjøpte et kit med slange, kjølemedium og en boks med tettemiddel. Sistnevnte har jeg ikke noen klar plan forståelse om hvordan den bør brukes. Som jeg oppfatter det er det kritisk at man får satt systemet under vakuum dersom det kommer luft inn. Men om det bare er lavt trykk (uten at system har fått inn vanlig luft) innbiller jeg meg at jeg bare kan fylle på med "leak stop" og så en tid etterpå fylle mer kjølemedium. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Boddvar Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Hvordan tettemiddelet skal brukes vet jeg ikke noe om. Men vi er flere som har fått fylt på litt. Vi har kjøleboks. Der ble kompressor byttet i fjor, og vi synes egentlig at denne nesten har gått 24/7. Fikk målt trykke tll 25 psi og fylte på til 60psi Startet opp skapet og det er stor forskjell i gangtid på kompressor. Nå tar den lange pauser og strømforbruket har sunket betraktelig. De andre som etterfylte merket også stor forskjell. Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.