Jump to content

Trenger service på Isotherm kjøleaggregat i Fredrikstad

Hankøsundet

Recommended Posts

Jeg ringte til to forskjellige servicefirmaer i forbindelse med at jeg skulle hjelpe en bekjent med et kjøleskapsproblem tidligere i sommer. Begge firmaene var enmannsfirmaer, og fleksible reparatører. Men ingen av dem tok slike jobber lenger da det ble for vanskelig å tjene penger på det. Kompisen ga opp og kjøpte seg nytt kjøleskap etter at jeg hadde hjulpet ham med litt feilsøking.  

Framtia skrev for 13 timer siden:

Jeg kjøpte dette: https://www.electroshop.no/produkt/ac-produkter/produkter/kit-all-in-one-enviro-safe-r134a-r12

Men tilkoblingen på slangen var ikke korrekt, så de har sendt meg en annen versjon. God service!

Du fant det jeg ikke klarte! Takk!
Hvordan kan jeg få riktig ventil ved bestilling? Tror påfylling skal på den grønne sake på dette bildet…

image.jpeg.76298bd542360f6e57107b0b197f08ef.jpeg

Framtia skrev On 10.8.2021 at 23.03:

Veldig glad for at du postet dette, nå har jeg fylt på gass og i morges var det -2 i kjølekummen, så nå har jeg skrudd ned litt. Takk for hjelpen. 
Lurer på om jeg har fyllt på alt for mye?

FB933243-B80C-4995-9EDE-0A405026EEB9.jpeg.f17b7d01c271380110d2dcf3b075a0c2.jpeg

Jeg har nettop fått problem med kjøleskapet ombord. Han funnet ut at det er kjølevifta som av og til ikke starter automatisk når kompressoren starter, men går rundt, når den blir "sparket" i gang. Det er en standard type PC-vifte som koster et par hundrelapper. Ny vifte er under veis i posten . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg får -14 grader i kjøleboksene mine. Målt på kaldeste punkt. 
her tester jeg frostlinjen. Boksene hadde ikke nok fuktig luft i seg på bildet. Da jeg satt et glass med varmt vann i så kom frostlinjen helt opp. 

er det nok gass så vil frostlinjen gå helt opp og dekke hele kjøleplatene

20832527-EC2C-412A-93F2-E8BAF5DA36CD.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 2 uker senere...

Sliter også med at kompressor går for ofte.

Dette er en Dafoss BD35F

Vurdere å bestille manometer og kjølemedium som nevnt over. 

Er det noe mer som trengs for å etterfylle?

Hvordan etterfyller man?  

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Tusen takk for tilbud @Framtia

Vi er noen båter som har samme problem, så vi tenkte å gå sammen og spleise på dette.  Må nok ha noen flasker med gass tror jeg….

Lurte mere på fremgangsmåten og om det er noe mer utstyr man trenger?

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

jeg kan ikke si hva som er korrekt måte å gjøre dette på, men kan si hvordan jeg har gjort det hos meg...:-)

Først monterte jeg manometerslangen på boksen med gass, passet på at nålen som skal stikke hull på boksen var skrudd helt ut. Så monterte jeg langen på fyllenippelen på kompressoren. Leste av trykket (ca 30 psi). Skrudde så inn nålen, deretter må nålen trekkes ut igjen for at gassen skal gå over i kjølesystemet. Når trykket hadde nådd 60 psi skrudde jeg nålen inn i boksen igjen, og så var det bare å ta av slangen fra fyllenippelen. Skal sjekke trykket på nytt om en ukes tid.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

jeg kjøpte et kit med slange, kjølemedium og en boks med tettemiddel. Sistnevnte har jeg ikke noen klar plan forståelse om hvordan den bør brukes. Som jeg oppfatter det er det kritisk at man får satt systemet under vakuum dersom det kommer luft inn. Men om det bare er lavt trykk (uten at system har fått inn vanlig luft) innbiller jeg meg at jeg bare kan fylle på med "leak stop" og så en tid etterpå fylle mer kjølemedium. 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvordan tettemiddelet skal brukes vet jeg ikke noe om. 

Men vi er flere som har fått fylt på litt.  Vi har kjøleboks.  Der ble kompressor byttet i fjor, og vi synes egentlig at denne nesten har gått 24/7.  Fikk målt trykke tll 25 psi og fylte på til 60psi

Startet opp skapet og det er stor forskjell i gangtid på kompressor.  Nå tar den lange pauser og strømforbruket har sunket betraktelig.

De andre som etterfylte merket også stor forskjell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...