Bunnefjord Startet 10.August.2021 Link til dette innlegget Startet 10.August.2021 Hei ! Tenker å ta en systemrens på en Volvo Penta TMD40 A , dette er jo en eldre motor ( 1983-84) , er det noen som har noen erfaringer her med det ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 (redigert) Mye erfaring med det ja. Akkurat den motoren. Systemrens fungerer best når den får virke i 1-2 døgn, sirkuleres og holdes varm. Saltvannskretsen: Du har sink i varmeveksler og i giret (MS3 regner jeg med). Sinken bør taes ut før du kjører Systemrens i saltvannssløyfen. Jeg ordnet det slik: Koplet av sjøvannsslange inn på sjøvannspumpen og koplet på ny slange som gikk oppi en 20 liters kanne mes Systemrens. I praksis kjøpte jeg en skroggjennomføring som jeg monterte "feil" vei (med tuten ut) og koplet på slangen der og med på sjøvannspumpen. Oppsettet på min motor var at sjøvannet gikk først til sjøvannspumpen, deretter gjennom motoren, så gjennom giret og til slutt ut i eksosbend. Så jeg koplet av slange mellom gir og eksosbend og førte en ny slange fra gir og tilbake til kanna på 20 liter. Dermed så vil sjøvannspumpen suge Systemrens fra kannen, kjøre dette gjennom oljekjøler, varmeveksler, slanger, gir og tilbake til kannen. = lukket krets. Så må du sørge for at eksosen blir nedkjølt. Det gjorde jeg ved å kople på en vannslange på eksosbendet. Det må IKKE gå vann i den vannslangen uten at motoren går. Så du MÅ først starte motoren, deretter skru på vannslangen innen sekunder. Vannslangen må stenges et par sekunder før du skrur av motoren. Hvis du fører vann inn i eksosbend etter at motoren er stoppet så kan dette vannet finne veien inn i turbo, eksosmanifold og sylindre. Det ønsker du IKKE. Jeg startet motoren og kjørte den varm (går relativt greit når sjøvannet ikke sirkulerer men man sirkulerer samme varme væske). Lot den stå. Deretter startet jeg opp igjen, kjørte varm. Stoppet. Og slik gjorde jeg mange ganger daglig i 2 dager. Det renset godt, se hvor skittent vannet ble: Her er 20 liters kanna med skroggjennomføringen. Vanlige billige slanger. 25mm mener jeg de var. Avkjøling av eksosslange med vannslange. Kjølevæskekretsen: Denne er lukket, så det du må huske på her er å ikke la Systemrens stå for lenge. Det er noen aluminiumsdeler, og Systemrens tærer på aluminium. Først tøm ut kjølevæsken. Det er en avtapping nede på styrbord side, under eksosmanifolden. En liten tapp må skrues opp med en fastnøkkel (husker ikke om det er 10,22,12 eller 13mm akkurat nå). Da tappes kjølevæsken ut av motoren. Går fortere ved å åpne termostatlokket. Man kan sette på en slange og suge det ut med en liten drillpumpe eller liknende. Deretter helte jeg på rent vann, startet opp og lot motor gå bittelitte og tømte ut igfje IKKE hell på kaldt vann på varm motor. La den kjøle seg litt. Hell på ferdig utblandet Systemrens, eller bland der og da med vann og Systemrens. Jeg brukte 2 flasker Systemrens på min motor. Når det var fullt startet jeg motoren og luftet den, og deretter brukte jeg motoren normalt på en tur. Jeg hadde Systemrens i 2 døgn, og da fikk jeg problemer med lekkasje fra et rør i aluminium. Det var nok tæret bra fra før og Systemrens fikk vekk slagg som tettet det. Tømte ut Systemrens, helte på rent vann. Kjørte motor normalt. Så ut med vannet, inn med nytt vann. Kjørte igjen. Deretter ut og inn med ny frostvæske G48 grønn fra Maritim. Redigert 10.August.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bunnefjord Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Takk for utfyllende svar var ganske komplekst , vet du hva slikt kan koste viss man ønsker å få det utført av fagfolk og hvem tar i såfall slike jobber ? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Jeg gjorde nesten samme, bare jeg tok av slange ut av impeller pumpe, og brukte en rimelig lensepumpe i bøtta for å sirkulere. Dermed slapp jeg å starte motor. Jeg "lånte" også med sløyfa i varmtvannstank i denne kretsen, og kunne dermed varme blandingen i sirkulasjonen via 230V kolben. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 (redigert) Eller du kan følge anvisning på emballasjen. Det er sjøvannsiden som over tid får redusert kjølekapasiet. Har ved flere anledninger koblet av på bunnventil, sugd opp ferskvann og stoppet. Dette for å få vekk mest mulig av sjøvannet. For så suge opp utblandet Systemrens (ihht til spec)fra pøs(er) på samme måte og stoppet når de(n) var tom. Koblet på slange på bunnventil igjen. Latt motor med blanding stå i 48 timer og så startet opp. Funker helt fint. Det viktigste er iflg teknisk personell hos hovedforhandler å ikke ha for tynn blanding. Bare følg anvisning på emballasjen. Redigert 10.August.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.