Jump to content

Temperatur på Volvo Penta MD2030 og lignende dieselmotorer


Zalty

Recommended Posts

Min Volvo Penta MD2030D fra 2001 har i årenes løp nådd kokepunktet ved stadig lavere turtall. Jeg har tidligere montert temperaturgiver (jeg har beskrevet denne i en annen tråd), da den originale giveren bare var en svitsj som ga kontakt til jord når motoren var like oppunder kokepunktet. I sommer lå motortemperaturen på 95 grader ved 2300 RPM, og bikket 98 grader ved 2500 RPM - målt etter ca. en times kjøring slik at kjølevæsken først fikk varmet opp vannet i varmtvannstanken. Ved høyere RPM, kokte det. Nå har jeg tatt ut varmeveksleren, dvs. røret med mange små kanaler der sjøvann strømmer igjennom, og gitt den et bad i saltsyre. De små kanalene for sjøvannet inni røret var allerede helt rene, men utsiden av røret var til dels dekket av en slags brun gjørme som løste seg opp i saltsyren. Se bilde under denne teksten. Etter montering av gullende ren varmeveksler har jeg spylt igjennom kjølekanalene i motorblokka. Nå viser temperaturen 65 grader ved 2500 RPM, og maks 70 grader ved 3000 RPM etter flere timers kjøring. I og med at termostaten på min motor (MD2030D) ikke skal åpne før 82 grader, lurer jeg på om motorens arbeidstemperatur nå er for lav... Kanskje termostaten er gåen? Har for øvrig byttet denne for noen år siden i et tidligere forsøk på å løse temperatur-problemet, uten at det ga noen endring den gangen. Er det noen andre der ute som har temperaturmåler på sin MD2030 eller lignende motor, og som kan fortelle om hvilke arbeidstemperaturer de erfarer ved gjennomvarm motor?

20210804_180341.jpg

Link to post

Høres ut som om termostaten du skiftet til tidligere for å få bedre kjøling nå er blitt tyven ved å gi konstant maks kjøling, for lav temp som dette sleit man vel med før når de ikke hadde noen ferskvannskrets.

 

Hva slags termostat skiftet du til tidligere?

 

Mulig jeg tar feil men tror termostaten på md2030 skal åpne gradvis mellom 82-90c.

Redigert av Båtglad-mann (see edit history)
Link to post

Ja som Hulda sier så er det jo ikke noe stort problem at den er 10 grader kaldere enn om termostaten funket som den skulle. Men å andre siden om termostaten nå har hengt seg i åpent stadium kan den kanskje henge seg i stengt en gang også og da kokker jo motoren.

 

Husker vi pleide å koke termostaten for å sjekke om den funket på gamle Volvo bilene, om du virkelig vil få de siste 10 gradene kan du jo starte der eller bare bytte den ut 🙂

Redigert av Båtglad-mann (see edit history)
Link to post

Da har jeg byttet termostat og fjæra som holder termostaten på plass. Det ga ingen nevneverdig endring av temperaturen, bare ca. 2-3 grader høyere. Så da tenker jeg at motoren har rett arbeidstemperatur. Det skal sies at temperaturen måles der kjølevæsken kommer inn i varmevekslerhuset, og ikke direkte i motorblokka, skjønt jeg tror ikke dette utgjør noen vesentlig forskjell.

Redigert av Zalty (see edit history)
Link to post

Hei -

 

kjøpte en brukt 2030C for noen år siden, og har stort sett vært veldig fornøyd. Men - noen ting er det jo alltids, oppdaget blant annet rusthull i varmeveksleren i våres (har visst klart å få tettet det). I tillegg er det noe merkelig med temperaturføleren - den begynner å ljome etter 5-10 minutter på tomgang. Dette er Volvo's orginale. Tenkte derfor at den er ødelagt, og monterte i stedet en generisk temperaturmåler a la VDO. Igjen skjer det samme, temperaturen fyker opp i max, og blir der. Motoren/kjølevannet for øvrig holder en grei temperatur, jeg har en temperaturmåler i kjølevannet som kommer ut av motoren (mot vannvarmer), og denne viser ca 91-92 grader ved 2000 omdreininger, noe jeg finner akseptabelt.

 

Min teori er da at den kanalen eller sløyfen i blokken som volvo-føleren sitter i, må være blokkert på en eller annen måte i ene enden, slik at kjølevannet ikke sirkulerer som det skal. Har forsøkt med systemrens, uten at det har hjulpet. Har også forsøkt med vannslangen på brygga (greit trykk!) rett inn i hullet der føleren sitter. Vannet som kom ut var helt hvitt i begynnelsen, men ble relativt fort rent  - men forøvrig ser ikke ut til at hjelper .

Så - skal jeg bare koble vekk sensoren, og satse på at alt den kjølingen som er nå, er nok - eller er det noen der ute som har noen triks for hvordan jeg løser dette problemer? Eller eventuelt har en helt annen teori om hva som foregår??

 

Har ellers vært på tur i sommer, tok da ut termostaten for sikkerhets skyld... Alt fungerte flott, med unntak av problemet over.

 

 

Redigert av mikkel (see edit history)
Link to post
mikkel skrev On 19.8.2021 at 19.12:

Hei -

 

kjøpte en brukt 2030C for noen år siden, og har stort sett vært veldig fornøyd. Men - noen ting er det jo alltids, oppdaget blant annet rusthull i varmeveksleren i våres (har visst klart å få tettet det). I tillegg er det noe merkelig med temperaturføleren - den begynner å ljome etter 5-10 minutter på tomgang. Dette er Volvo's orginale. Tenkte derfor at den er ødelagt, og monterte i stedet en generisk temperaturmåler a la VDO. Igjen skjer det samme, temperaturen fyker opp i max, og blir der. Motoren/kjølevannet for øvrig holder en grei temperatur, jeg har en temperaturmåler i kjølevannet som kommer ut av motoren (mot vannvarmer), og denne viser ca 91-92 grader ved 2000 omdreininger, noe jeg finner akseptabelt.

 

Min teori er da at den kanalen eller sløyfen i blokken som volvo-føleren sitter i, må være blokkert på en eller annen måte i ene enden, slik at kjølevannet ikke sirkulerer som det skal. Har forsøkt med systemrens, uten at det har hjulpet. Har også forsøkt med vannslangen på brygga (greit trykk!) rett inn i hullet der føleren sitter. Vannet som kom ut var helt hvitt i begynnelsen, men ble relativt fort rent  - men forøvrig ser ikke ut til at hjelper .

Så - skal jeg bare koble vekk sensoren, og satse på at alt den kjølingen som er nå, er nok - eller er det noen der ute som har noen triks for hvordan jeg løser dette problemer? Eller eventuelt har en helt annen teori om hva som foregår??

 

Har ellers vært på tur i sommer, tok da ut termostaten for sikkerhets skyld... Alt fungerte flott, med unntak av problemet over.

 

 

Hei Mikkel, 91-92 grader ved 2000 RPM høres ut som for høyt, og omtrent det samme jeg målte før rengjøring av kjølesystemet. Det er for øvrig bare én vei inn i motorblokka for kjølevæsken, og én vei ut. Se vedlagte bilde av min motor, der vannpumpa er demontert. Kjølevæsken dras inn i motoren i hullet nederst til venstre, og kommer ut igjen i det store hullet øverst til høyre. (Andre får korrigere meg, om jeg tar feil!) Når termostaten åpner, tar kjølevæsken seg en tur innom varmeveksleren, før den dras inn i motorblokka igjen. Som bildet viser, sitter Volvos originale temperaturgiver rett innenfor det store hullet. Jeg bruker som sagt ikke lenger denne giveren (ga alarm først når det var for seint), men i stedet en dobbeltgiver montert i siden av varmeveksler-huset. Kanskje du har samme problem som jeg hadde, med masse drit i varmeveksleren?  md2030.jpg.b087ff89011dfd1b3f7e7e97d9dcd724.jpg

Redigert av Zalty (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Beklager litt seint svar her.

Når jeg nå ser på bildet du har lagt ved, burde jeg vel ha klart å "spore" temp-føleren selv - men takk for hjelpen :)

 

 

Varmeveksleren - inklusive "røret" der saltvannet passerer - ser helt ok ut. Jeg satte i nyinnkjøpt termostat i august, fylte på ny frostvæske og håpet at ting var på stell - men den gang ei. Med Volvo's temperaturføler tilkoblet kom jeg så vidt ut av havna (max 5 min. gange på motor) før den hylte som en stukken gris. Varmeveksleren var omtrent ikke blitt temperert engang. Ok, så er kanskje føleren kaputt - men dette har vært slik også med analog måler, den smeller opp i over 100 grader (bånner skalaen) i løpet av kort tid.

På tross av bruk av systemrens i våres, sitter jeg fortsatt med en følelse av at det et eller annet sted i motoren er en innsnevring/blokkering som gjør at sirkulasjonen av kjølevannet ikke er god nok, og at det er dette som gjør at vannet som passerer føleren blir for varmt. Har i grunnen ingen annen god forklaring/teori på hva som skjer. Får nok investere i enda en systemrens, og gjøre et nytt forsøk - kryss fingrene :)

 

Mikkel

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...