Jump to content

Batterilader for Litium og Bly

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg holder på å montere LiFePo4 for forbruk men vil beholde bly for start (ref mine andre tråder rundt emnet). 

Jeg bestilte en 2-kanals lader fra Seatronic (NorCharger BBC 1220) men det ser ut for meg som at det ikke er mulig å programmere batteritype separat for hver kanal. Valgene er AGM, bly, gel og lithium. 

Slik jeg forstår det kan den da ikke brukes for å lade begge banker samtidig? 

Dreuf skrev for 2 timer siden:

Har du behov for landstrøm-lader til start?

Det er jo som oftest ladet opp igjen på null-komma-niks når du kjører.

Så kan du evnt ha en rimelig og liten lader for å koble til innimellom for å toppe opp?

Jeg koblet vekk lading av startbatt på landstrøm i vår. (Har ikke thruster eller vinsj på startbatt).

Jeg tror du har rett. Jeg har riktignok thruster og vinsj men de brukes jo utelukkende når motor går. 

Det forenkler jo opplegget en del og jeg har jo en 7 A lader jeg kan bruke om startbatteriet skulle få behov for påfyll ?

Du kan godt lade start og forbruk parallelt med den laderen du har og den er innstilt på lithium. Det eneste problemet er at du ikke vil få toppladet startbatteriet, men dette vil jo dynamoen ta seg av.  Startbatteriet blir ikke ødelagt av for lav ladespenning dersom du sørger for at det blir toppladet av dynamo med jevne mellomrom.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...