Grand Banks jr Startet 10.August.2021 Del på Facebook Startet 10.August.2021 Litt forvirret er jeg nå, og vil gjerne ha litt hjelp til å beregne propell etc. I det hele tatt å forstå dette. Som mange vet har jeg byttet motor fra en 124 hk Volvo Penta TMD40A til en 200 hk TAMD41B. Vekt på disse er tilnærmet likt. Maks turtall jeg får med 41B er 3820 målt med Biltemas turtallsmåler med laser. Da gikk båten i ca 14 knop. Det er lavere enn forventet. Greia er at båten gikk i 14 knop med den gamle motoren på maks også, men da sa gamle turteller 3450 o/ min etter det jeg husker. Det finnes ikke logisk i og med at det er samme gir og propell. Vekten er tilnærmet lik. Nå kan turteller være feil på gamle motoren, og den ble aldri sjekket med laser måler. Når jeg i dag målte 3486 o/min så fikk jeg ca 13 knop. Det gjaldt både "frem og tilbake" så det er uavhengig av strøm, bølger og vind. Giret har utveksling 1,93 : 1 Nåværende propell er det jeg antar en treblads 18 x 17 (se bildet under) Når jeg da altså ikke oppnår maks turtall på motor oppgitt fra VP (3900) kan da allikevel propellen være for lett? Den var jo litt for tung for den gamle motoren (max 3650, men fikk maks 3450) Hva sier kalkulatorene jeg burde ha når jeg har en halvplaner på ca 4 tonn, 26", 200hk ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 Jeg kan lite om propellberegning. Men et kontrollspørsmål: Hvordan måler du farten? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jørgen Hellestø Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 Hei, vet ikke om dette er til hjelp men det kan jo gi en pekepinn, jeg hadde tidligere en Nimbus 3000 som var ombygd fra 40 motor til 41b, her hadde det blitt beholdt MS3c giret fra 40 motoren (husker ikke helt utvekslingen på dette..) Uansett så gikk denne med en 4 blads 18x18 propell, klarte da rundt 21 +- knop på 3800rpm. Lykke til👍😊 Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 Denne funker bra og gir temmelig korrekt utregning. https://www.vicprop.com/free-propeller-sizing-calculators Inn med all data og trykk kalkuler Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 (redigert) En kjapp beregning viser at du har en slipp på ca 50% med den ny motoren. Med den gamle var det en slipp på ca 45%. Dette ihht de tallene du har oppgitt. Hvis disse tallene stemmer så må propellen være ganske uegnet i forhold til båt, gir og motor, eller skadet på et vis. Jeg antar at slipp skal ligge på ca 20-25%. Om du skal øke diameter eller ha flere blader vet jeg ikke, kanskje en idé å ta kontakt med en propelleverandør? Vet du hvilken hastighet skroget egentlig er god for? Redigert 10.August.2021 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 For moro skyld så tastet jeg inn sånn ca din data og den sier da at med 200hk, 4 ton og ca målene på båten så kan du forvente maks 15,1 knop. Den sier også at passe 3 blads propell ville vært 18,9X12,7 (dette går jeg dog ikke i god for ) Brukte den når jeg skulle kalkulere propell til min gamle båt og det funka bra den gangen men men.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2021 Brigg skrev for 1 time siden: Jeg kan lite om propellberegning. Men et kontrollspørsmål: Hvordan måler du farten? Kartplotter og GPS med Gule Sider på sjøen Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2021 @Jørgen Hellestø, takk for info. Nimbus er nok betydelig mer lettdrevet enn skroget i min. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2021 Mort1 skrev 37 minutter siden: Vet du hvilken hastighet skroget egentlig er god for? Jeg vet at samme båt med 144hk Steyr har en marsj på ca 15-17 knop. Var en som hadde det. Det er en god del lettere motor, men svakere. Kan nevne at min test i dag var med tom vanntank, tom septik og med nesten tom dieseltank. Merker egentlig fint lite forskjell på vekt, men den gikk i ca 12 med full ferielast, 5 om bord, 12" jolle på slep og med fulle tanker. Jeg mener også drt var en med en KAD42 som gikk i ca 19 knop. Men da kan det være nåværende propell som er helt uegnet. Slipp på 50%, betyr det at den mister grepet på vannet? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2021 Båtglad-mann skrev 59 minutter siden: Denne funker bra og gir temmelig korrekt utregning. https://www.vicprop.com/free-propeller-sizing-calculators Inn med all data og trykk kalkuler Takk! Jeg skrev dette for det jeg regner med er halvplaner: Og fikk dette: Så når jeg da har (tror jeg) 18 x 17, så har den for stor stigning? Jeg tar gjerne imot flere innspill. 🙂 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2021 Fant en definisjon av "slip" som jeg trengte å lese for å forstå hva det er. Kanskje andre som trenger forklaringen også? Sitat Slip is the most misunderstood of all propeller terms, probably because it sounds like something undesirable. Slip is not a measure of propeller efficiency. Rather, slip is the difference between actual and theoretical travel resulting from a necessary propeller blade angle of attack. If the blade had no angle of attack, there would be no slip; but, of course, there would be no positive and negative pressure created on the blades and, therefore, there would be no thrust. Fra her: https://www.mercuryracing.com/propellers-overview/prop-slip-calculator.html Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mort1 Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 (redigert) Grand Banks jr skrev 34 minutter siden: Men da kan det være nåværende propell som er helt uegnet. Slipp på 50%, betyr det at den mister grepet på vannet? Ja, på en måte. Slipp er forskjellen mellom teoretisk hastighet og faktisk hastighet. Tenk deg propellen som en skrue i fast materiale, da skal din propell gå 17" frem pr omdreining, det er da 0% slipp. Din propell "spinner" da 8,5" pr omdreining. Grand Banks jr skrev 26 minutter siden: Så når jeg da har (tror jeg) 18 x 17, så har den for stor stigning? Ja, ihht ønsket hastighet har du det. Slipp til den propellen som kalkulator foreslår bli ca 22%. Antagelig må du opp i diameter som også kalkulatoren foreslår, hvis du har 3-blads propell.... Redigert 10.August.2021 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Dette var spennende, slipp har jeg aldri hørt om eller kalkulert på tidligere. Men ja det høres jo ut som om du bør opp i diameter og ned i stigning. Hvem kontakter man egentlig for å få en proff kalkulering, Sleipner? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Båtglad-mann skrev 34 minutter siden: Hvem kontakter man egentlig for å få en proff kalkulering, Sleipner? Ja, Sleipner eller Progress ingeniørfirma, winrace propellers, Andvik blir stadig referert til her inne og det er sikkert flere... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 (redigert) Det må være noe som ikke stemmer iom at farten ikke øker nevneverdig på nesten 400 rpm (turtallet på den gamle kan jo være feil, men likevel). uansett burde den gått bedre, evt oppnådd høyere turtall med 41b. det er mange faktorer her, men vites det sikkert at din 41b faktisk yter 200hk (188) på akslingen)? Er den kjørt i dyno? 41, ble vel også levert med div yrkesratinger. 150 hk bl.a. Viser skiltet på din motor at det er en 41B med 200 hk? hadde bragt disse tingene på det rene før du bestiller eller prøver med annen propell. Motoren gjør jo nesten det turtallet den skal. Å måle ladetrykket kan være lurt. Tipper noen her kan bidra med hva ladetrykket skal være :) Lykke til :) Redigert 11.August.2021 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2021 @sap_2000 den er solgt som en TAMD41B med 200 hk av Helge Vik, så jeg forventer at den yter 200 hk. Var også lettere overhalt av ham. Den har også turbo, intercooler etc som 200hk skal ha. Uten intercooler så er det rundt 150 hk mener jeg. Men lurer på om jeg kan ha helt feil propell. Også for den gamle motoren. Jeg kjenner ikke til historikken til propellen. I følge kalkulatorene på nett burde jeg ha nesten 19 x 13, men jeg har 18 x 17. Slipp er på ca 50% i følge kalkulatorene. Så jeg kommer til å spandere på meg en beregning eller to fra profesjonelle. Winrace skal ha 300 for det. Så skal jeg høre med noen andre. Nabobåten (med VP dup prop) gikk ned på både antall blader og diameter på propellene (tror det var samme vridning) og toppfarten økte, men den gikk også mye raskere ut av vannet. Om noe så har denne tråden åpnet mine øyne for at propellen jeg har kam være mer feil enn jeg trodde. Jeg må også få sjekket oppretting av motoren. Akslingen vibrerer mer nå enn ved sesongstart ved noen turtall. Propellen er ren og ser bra ut når jeg fridykker ned. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2021 @sap_2000, hva mener du med å kjøre i dyno? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Andora Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Dyno test bremser motoren å leser av hva motoren klarer å dra i hk, de fleste traktor verksteder har Dyno tester.da vil du se hvor mange av de 200 hestene du har i kjelleren som har gått av med pensjon..... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2021 A ha. Da er jeg med. Nei, den er ikke kjørt i benk mtp å måle hk/ dreiemoment. Det er forresten nok plass til 1" større propell. Burde være luft nok her til å øke opptil 2" ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 sap_2000 skrev 1 time siden: Det må være noe som ikke stemmer iom at farten ikke øker nevneverdig på nesten 400 rpm (turtallet på den gamle kan jo være feil, men likevel). Tenkte i samme baner. Enten at de økte kreftene bare resulterte i høyere slipp % - men da burde jo motoren klart mer turtall..? Set jo ut på siste bildet at propellen har greie arbeidsforhold, med god plass opp til bunn, Hvordan er avslutning på stilken? Tverr eller avsmalnende? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2021 @ivar, "stilken"? Mener du da enden av kjøl mot propell? Den er avrundet sett underfra og oppover, men kjølen er jo ganske bred. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 stemmer. En dårlig avslutning her vil kunne gi propellen mer turbulent vann å jobbe i. Men høres jo ut til at du trenger mer diameter/evt areal , samt ned i stigning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2021 Fant et bedre bilde av propellen her: Finner ikke ut hvilket merke dette er. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Ser ut som at det står COLOMBIA der , men klarer ikke å relatere det til noen av de mest kjente merkene Mistenker også at 18P 17L betyr 17" diameter og 18" stigning, og L at den er venstregående. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2021 A ha, så det er ikke noen standard på propeller? Jeg har alltid trodd at man angir diameter først, deretter stigning. Venstregående (mot klokken) ser ut til å stemme @ivar. Hva står "P" for tror du? Pitch? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.