Jump to content

Hjelp ønskes: Beregning av propell til halvplaner ca 4 tonn


Grand Banks jr

Recommended Posts

Med 18" stigning så gir det slipp på 51% ved best kjent verdier: (Jeg testet med 3700 o/ min på turteller hvilket er 3486 lasermålt over lengre tid, i begge retninger mtp strøm og vind, og da var det 13 knop som var gjeldende.)

 

1330010397_Skjermbilde2021-08-11kl_15_02_13.png.7c01ad98a59b52164332adc67ddea80c.png

 

Har sendt henvendelse til seriøse propell-selgere så får vi se hvem som kommer med et godt svar i retur. Ser at propeller ligger på 8-9 båtlapper i den størrelsen jeg foreløpig tror jeg må ha.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

@Mort1, jeg har målt o/ min på motor og o/min på aksling, og da stemmer 1,93 : 1 Det er også en utveksling som MS3 giret er levert med. Så jeg tror det stemmer.

Ved 928 o/ min på motor hadde aksling 483:

928/483 => 1,921 : 1

 

Ved 3163 o/ min på motor hadde aksling 1636:

3163/1636 =>1,933 : 1

 

Alt er målt med samme lasermåler.

 

Skal se om jeg får tatt en tur ut med båten i morgen og ta en sikker måling på fart på maks pådrag, samt å ta en dykkert og måle radius på propell, samt bredde på bladene.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 19 timer siden:

Har sendt henvendelse til seriøse propell-selgere så får vi se hvem som kommer med et godt svar i retur. Ser at propeller ligger på 8-9 båtlapper i den størrelsen jeg foreløpig tror jeg må ha.

 

Skal bli spennende å se hvilke ressurser den egentlig har da. Prisestimatet rimer nok, jeg betalte rundt 8700,- for min 3 bladers 20x13.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja, det blir spennende. Fikk svar fra Andvik at han skal regne på dette, så da regner jeg med å få kompetent svar i løpet av uken. :thumbsup:

Hvor stor motor har du? Var den propellen til Columbien?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 31 minutter siden:

Hvor stor motor har du? Var den propellen til Columbien?

 

Til Columbien ja. Den gamle propellen sprakk mellom to av bladene, og løsnet!

 

Jeg har 70hk, plenty nok i en gammel snekke.

 

Det rare var at et par dager etter at jeg bestilte ny propell, dukket det opp en eksakt lik på finn.no til 300 kroner! Så den ligger nå hjemme som reservepropell. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Fra Progress, som jeg oppfatter som veldig profesjonelle, fikk jeg følgende svar:
 

Sitat

 

Etter å ha gjort en beregning utifra oppgitt infomasjon, kommer vi til at best egnet propell er 18x17 4blader.

Denne ligger for øvrig litt utenfor toleransene, så vi ville i dette tilfelle tilbudt deg en forsterket propell.

 

Men her er ett eller annet som ikke stemmer. Vi får ut i fra beregningen ett fartsområde rundt 19 knop.

 

 

Vi har videre dialog da de ønsket å vite mer om båten. Det kan jo være at Neptimen har større våt flate enn hva modellene benytter, eller noe annet. (Bare mine tanker, ikke deres bare for å være klar på det.)

 

I dag skal jeg ut å kontrollere mine målinger, og også hoppe i vannet og ta noen kontrollmål av propell med mer.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Sleipner svarte:
 

Sitat

 

Regnestykke vårt kommer til en 4 blader 18'x 16'.

Det er ikke lagt fra hvis dere har i dag vis det er en 3 blader 18'x17'.

Båten burde ha høyere fart enn i dag.

 

 

Det ble ikke bading eller tur i går. Co-pilotene kunne ikke være med, og jeg tør simpelthen ikke å legge båt i maks hastighet og selv krype ned i kjelleren og måle turtall på aksling og motor... Det hadde vært idioti.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Foreløpig er det altså foreslått 4-bladers
18 x 17

18 x 16

 

Jeg forstår det slik at en 4-bladers får bedre grep om vannet, så kan det være at det gir mindre slipp og dermed mer fart?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Vedr fart så har jeg denne i minne:
 

 

Så da burde 200 hk oppnå det samme tenker jeg... Selv om motoren veier ca 200 kg mindre. Med mindre min båt er eksepsjonelt mye tyngre da, eller skroget er endret på.

 

Samt en annen Neptim 8000 her på forumet med 225 hk som gikk i 18 knop, da samme tyngde som min motor mener jeg. Tror det var en 42 motor.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg byttet motoren i min 27 fot Fjordcruiser (halvplaner) til Steyr 211hk med 2,03:1 zf gir. Toppturtall på motor 4200 o/min. Kjøpte en Radice S-8 propell fra Winrace. De beregnet først stigning på 17 tommer, men det ble litt mye så de justerte ned til 16,5. Med sommerlast er nok det ideelle en stigning på 16. Toppfart 21 knop. grei marsfart på 15~16 knop (ca.3400 o/min). Båtvekt tørr ca. tre tonn. Motor og gir er veldig lette. Kun 25kg mer enn Volvo bensin B30 motor med Borg-W. gir. Båtvekt har mye å si på en halvplaner og propellen er det viktigste på fremdriften så lenge resten sviver rundt.

Link to post

@paxo, det er helt klart at skrogform og vekt har mye å si. Det er også derfor jeg sammenlikner kun med andre Neptim 8000. Så med mindre min er usedvanlig tung så mangler den noe fart, og det er det jeg prøver å finne ut av.

 

Steyr 256 er vel det motoren heter? Da er det ca 320 kg på den, mens VP 41 veier ca 500 kg med gir sies det. Så differeransen mellom motoren er ca 200 kg. Fjord 27 er vesentlig flatere skog enn mitt, og har heller ikke kjøl. Standard var i alle fall strak aksling og ror.

 

Jeg vokste opp med en slik en, og traff også skjær i 10 knop. Aksling bøyd opp, propell borte og ror borte. I fellesferien. 1 uke etterpå var båten på vann igjen med ny aksling, nytt ror og ny propell. Slik er det å ha en onkel som drev eget mekanisk verksted, "kjedet seg" og en slipp som hadde sommerferie så vi kunne okkupere den i en uke. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Jeg forstår det slik at en 4-bladers får bedre grep om vannet, så kan det være at det gir mindre slipp og dermed mer fart?

Ja, det er forhåpentligvis det som skjer. Men det må testes før fasit foreligger....

 

Disse andre Neptim som du sammenligner med hvilken propell har de hatt? Og utveksling selvfølgelig?

 

Har  propell- leverandørene sagt noe om den propellen du har er spesielt uegnet i forhold til konfigurasjoner din? At de kjenner til fabrikatet, og vet at den ikke passer slik båttype f.eks....tenker bare litt høyt, for jeg antar at den nye propellen din må ha vesentlige endringer i forhold til den du har, spesielt på bladareal, som f.eks firebladers. Leverandørene må vel ha erfaring med hva som faktisk skjer på en lignende på når det blir byttet fra 3 til 4 blader?

Link to post

@Mort1, jeg vet ikke hvilke propell og utveksling de har hatt. Har forsøkt å få vite det, men ikke fått svar ennå.

 

De har ikke sagt noe om min eksisterend epropell ennå, utenom at den er nær det de foreslår bare 4-blads i stede for 3-blads.

 

@husky dane 85, jeg har ikke målt turbotrykk. Det blir neste å måle, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Forstår jeg må kople på et manometer, men ser ikke helt hvor det skal gjøres.

Jeg må også lete etter evt andre årsaker til at motor ikke yter max hvis den ikke gjør det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...