Jump to content

Hjelp ønskes: Beregning av propell til halvplaner ca 4 tonn

Grand Banks jr

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Kom på at jeg har heller ikke prøvd å kjøre uten luftfilter. Er jo det raskeste å teste.

Hvordan er lufttilgangen til motorrommet da?   Luftbehovet er nok et annet med en såpass markant økning i hk 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@ivar, godt tips. Jeg tror det er bra nok tilgang til luft. 5 stk 125 mm rør som går ned til motoren med luft. Har ikke regnet på mm2 snitt.

Testene er uansett kjørt med åpen luke fordi jeg har målt manuelt med lasermåler, så evt manglende lufting skal ikke ha påvirket resultatene mine i denne omgang.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

@Okkaby, hvilken propell endte du med? Du har jo omtrent samme størrelse halvplanende båt og samme motor (eller 41A da  mens jeg har B)

18*16,8. Gamle ble vridd det de turde hos winrace.

Men dette er en Skewback propell, som har større areal enn vanlig propell.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Fikk akkurat svar fra Winrace:

Det står nok D18P17 (diameter blir alltid oppgitt først på Colombian propeller).

Basert på informasjonen som er oppgitt så må du ha firebladers propell.

Har beregnet 18-20 knop med 18 x 16 L 4.

Andvik svarte:

Jeg ville gått opp til 18x16P 4-blad, da skal du få større effekt ut av den nye motoren, da vil den ligge på ca3700 rpm, det er ganske fint mtp diselforbruk og register

Så da blir det nok en 18 x 16 4-bladers.

Jeg vil prøve å få til en kontrollmåling av fart, turtall og turtall på aksling.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg også. Men jeg tror ikke dette blir gjort før til våren. Jeg må ha båten på land for å bytte propellen, og i og med at jeg aldri har hatt av den propellen som står på nå så kan jeg ikke belage meg på at en halvtime i krana vil være nok...

Så jeg tipper jeg tar opp båten i løpet av august og setter den på krybba hjemme. Da kan jeg i ro og mak jobbe med å få av propellen og montere ny. Så det blir nok testkjøring først neste sjøsetting.

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Jeg også. Men jeg tror ikke dette blir gjort før til våren. Jeg må ha båten på land for å bytte propellen, og i og med at jeg aldri har hatt av den propellen som står på nå så kan jeg ikke belage meg på at en halvtime i krana vil være nok...

Så jeg tipper jeg tar opp båten i løpet av august og setter den på krybba hjemme. Da kan jeg i ro og mak jobbe med å få av propellen og montere ny. Så det blir nok testkjøring først neste sjøsetting.

Låner du en avtrekker å bruker propan først. Så går den av uten problemer.men ha nye låseblikk(skive) til å låse mutter. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Mort1 skrev for 11 timer siden:

Flott at to leverandører kommer med like forslag.

Det er faktisk tre ulike firma som driver med propeller som har kommet frem til det samme :thumbsup:

Sleipner, Andvik og Winrace.

Ser at det ligger en brukt på Finn.no Det er den propellen Sleipner selger tror jeg.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=226233390

Må måle kon etc på min.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Grand Banks jr skrev 5 minutter siden:

Ser at det ligger en brukt på Finn.no Det er den propellen Sleipner selger tror jeg.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=226233390

Må måle kon etc på min.

Det ville jeg ha gjort kjapt. Mye å spare på å kjøpe brukt, og rett dimensjon dukker ikke ofte opp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index, er det normalt standard på kon i Norge?

Jeg har aldri målt konen i min, men jeg har et bilde som kanskje kan fortelle oss noe. Skal se om jeg kan finne det.

Akslingen min er i alle fall 35 mm

Grand Banks jr skrev 45 minutter siden:

@index, er det normalt standard på kon i Norge?

Jeg har aldri målt konen i min, men jeg har et bilde som kanskje kan fortelle oss noe. Skal se om jeg kan finne det.

Akslingen min er i alle fall 35 mm

Det er normalt standard kon ja. Men selger oppgir 40/30mm, dvs at den er til 40mm aksling. Så da blir den for romslig for deg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@Okkaby, har du erfaring med konforing ? Jmfr samtalen med @index over så vurderer jeg en brukt propell som ser ut til å være for stor i navet for min aksling.

Eller endte du opp med å kjøpe ny propell fra Winrace?

Ser du spurte om det her:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...