Jump to content

Messinghåndtak til dørkplater


tobixen

Recommended Posts

Jeg har slike ting montert i dørken på båten for at det skal være enkelt å åpne lukene:

IMG_20210811_124726.jpg.decc6efcebbf25c31feec693026aefbf.jpg

Det er imidlertid noen plater som ikke har håndtak, slik at det er vanskelig å åpne dem. Nå undrer jeg meg over om det er mulig å få kjøpt nye som ser like ut som de jeg har. Har sett noen i butikk, men de var av stål antar jeg, helt annen farge og utseende.

Link to post
Share on other sites

http://catalogue.forestiesuardi.it/en/alzapaglioli/228-brass-lifting-rings.html

 

Hullet virker noe dypere, og på illustrasjonen synes jeg det ser mer ut som stål enn messing ... men det står jo "brass" og jeg er fargeblind, så det stemmer sikkert (og den luka som det er viktigst å få beslag på ligger litt unna de andre, så det er sikkert ikke mange som legger merke til det dersom løfteringen ikke er helt lik).

 

Da er bare spørsmålet hvor jeg får kjøpt den.  Det virker noe underlig på meg at man i 2021 kan greie å rote seg frem til et produkt på internett uten å enkelt finne noe måte å få kjøpt samme produkt ... men, de har jo noe kontaktinformasjon på siden, så det bør vel være mulig å få ordnet dette på noe vis.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Hulda said:

Forkrommet messing, står det anmerket. Kan også leveres 'L Polished', hva nå enn det er. Trolig blankpolert messing.

 

... så må jeg jo ærlig innrømme at jeg har så lite peiling på metaller at jeg ikke helt skjønner om det er forkrommet messing eller blankpolert messing jeg har.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev Just now:

 

... så må jeg jo ærlig innrømme at jeg har så lite peiling på metaller at jeg ikke helt skjønner om det er forkrommet messing eller blankpolert messing jeg har.

 

Det du har om bord er polert messing. Det som var huket av på den hjemmesiden var forkrommet messing. Forkrommet ser ut som rustfritt stål av farge. Polert messing er blankt og gult (gull), som brunes etter hvert som den naturlige oksideringen overtar overflaten. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg oppdaterte aldri denne.  Jeg slet med å finne noe sted som kunne selge Foresti & Suardi lukeåpner, og mens jeg jobbet med det så fant jeg ut at det uansett ikke er samme håndtak.  Siden det alltid er mange problemer og mye å ta tak i på en båt, så har dette problemet blitt skjøvet litt bak i køa. 

 

Jeg har nå flere problemer med lukeåpnehåndtak og mangel på sådanne ...

 

  • ett av håndtakene er nå gått i stykker
  • jeg har luker som mangler håndtak
  • jeg har antatt tidligere "hermetisk lukkede rom" under dørken hvor forrige eier har drillet ledningshull og hvor jeg nå har stående vann - altså trenger jeg å lage flere luker, som også vil trenge håndtak
  • De jeg har ser ikke så pene ut lengre
  • Det samler seg opp mye dritt under disse håndtakene, som gjør det vanskelig å åpne/lukke håndtaket.  Det er ikke enkelt å rengjøre dette (av de mer vellykkede triksene jeg har brukt er klut med mye vann, samt lite skrujern - trykkluft eller kontaktspray er kanskje mer egnet).
  • Når håndtaket blir stående i oppreist stilling (enten fordi noen har glemt den slik etter bruk, eller fordi det ikke vil lukke seg av ovenstående årsak) og man uheldigvis stuker tåa i den, så ... au, au, au!  (nye håndtak vil vel trolig løse dette i en stund - det er sikkert ikke meningen at håndtaket skal kunne stå stabilt vertikalt)

Den mest opplagte løsningen er å kjøpe nye ringer for alle lukene, pluss noen i reserve, og bytte ut overalt.  Ringene må selvfølgelig ha lik dimensjon med eksisterende ringer.  Også må jeg frese ut hulrom til ringer på de dørkplatene som ikke allerede har dette.

 

Et alternativ jeg tenkte på (jeg kan ikke forestille meg muligheten til at jeg er første som har tenkt på dette) ... finne et tau som ser brukbart ut, borre et hull i dørkplaten, tre tauet igjennom, og knyte en "apeneve"-knute e.l. på begge sider av tauet.  I hodet mitt så får man da håndtak som  ...

  • er relativt enkle å lage til
  • ser OK ut
  • fungerer greit
  • lettvint kan byttes ut dersom det går i stykker (i allefall dersom man har samme tautype ombord, eller om det er lett å skaffe samme tautype)
  • enkelt kan lages til dersom man får behov for flere
  • er relativt enkle å holde rent
  • man ikke kan stuke tåa i (men som riktignok vil være relativt ubehagelig å tråkke på)

I praksis ... fungerer idéene mine sjeldent så bra som jeg hadde forestilt meg.  Jeg burde kanskje opprettet en egen tråd på dette og bedt om tilbakemeldinger på hvorfor dette er en dårlig idé.  I allefall lage noe prototype før jeg begynner å drille hull i alle lukene mine.  Dessuten tviler jeg på at det er mulig å få en slik løsning til å se bra ut på de lukene som allerede har utfresede hull til lukeåpner.

Link to post
Share on other sites

Små luker som ikke nødvendigvis må være vanntette bruker jeg å bore et hull i så jeg kommer inn med pekefinger . . .

 

I større luker har jeg montert rustfrie lukegrep som akumulerer minst mulig vann. Ellers renner det vann inn når du åpner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 6 timer siden:

Jeg har nå flere problemer med lukeåpnehåndtak og mangel på sådanne ...

Her er det flere maken og flere varianter.

https://www.etsy.com/in-en/market/flush_ring_pull

tobixen skrev for 6 timer siden:

ett av håndtakene er nå gått i stykker

har skiftet "akslingen " etter hvert som de ryker til 2mm rustfri maskinskrue.

Er de stygg legg de i sitronsyre vann.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Roger jo said:

har skiftet "akslingen " etter hvert som de ryker til 2mm rustfri maskinskrue.

 

I dette tilfellet var det ikke akslingen som røk, men holding rundt aksel.

 

6 hours ago, NilsPils said:

Små luker som ikke nødvendigvis må være vanntette bruker jeg å bore et hull i så jeg kommer inn med pekefinger . . 

 

Det enkle er kanskje det beste?  Det kan jo matche skapdørene, de har hull (og lukkemekanisme på innsiden av skapdøren).

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer det @NilsPilsforeslo. Litt snekkerarbeid for å få det elegant og til å matche det jeg har av skapdører ombord

 

20240418_125419.jpg.c0ea430c5b22a236a927f5de04aa905d.jpg

Noen ulemper er det. Det kan se stygt ut når det er mye synlig rot rett under hullet

20240418_125422.jpg.a6eb125113e7c6839422024bf91a0c7f.jpg

Det blir også mer støv, sand og skit som kommer inn i stuerommene, som tildels er brukt som matlager. Eventuelt også søl av typen vann, kaffe, olje, spy, piss (ungene våre er store nok til å holde seg tørre nå, men det blir vel barnebarn en gang).

 

Skapdørene har låsemekanisme på innsiden som denne:

 

20240418_125453.jpg.6af64ab49e244a7e8b7fdfbeab21aade.jpg

Jeg har jo tenkt tanken at dekkslukene også burde hatt noe form for lås i tilfelle båten går rundt eller ved en ekstrem krenging, men skapdørslåsen er vel for fiklete til å holde hermetikklager og batterier på plass skulle noe slikt skje.

 

Hull gir bedre ventilasjon, stort sett en fordel, bortsett fra der man evt prøver å holde fukten i sjakk vha "fuktslukere".

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha kjøpt nye ringer, tilsvarende eller større enn de gamle. Med et skarpt huggjern tilpasser du kjapt nedsenkingen i treverket, og så ender du opp med en proff løsning uten snublekanter. Dyrt er det heller ikke. PS: Kjøp noen ekstra når du først kjøper, det er altid noen som ryker med tiden. Og da er det dumt å ikke ha reserve for hånden. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...