Stordabuen Startet 11.August.2021 Link til dette innlegget Startet 11.August.2021 Håper noen kan hjelpe meg med dette mysteriet. Vannet har begynt å forsvinne i toalett skåla. Når en trekker ned så er det vann i skålen, men etter et par minutter så er det forsvunnet. Ingen lekkasjer noen sted som jeg finner, så det må havne i septiktanken .. det mystiske er at når jeg strenger hovedkranen for inntak til toalettet (saltvann) i motorrommet. Så blir vannet værede i toalett skåla.. er det noen som har noen ideer til hvorfor det er sånn, eller hva jeg kan gjøre for å fikse det? Må jo bli skapt er lite vakuum i kverna eller noen som trekker toalettvannet ut, eller er trykk fra saltvannet i kverna som roter det til? takknemlig for forslag? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Hva er nivået på vannet i toilettskåla i forhold til vennet i sjøen utenfor . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ask Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 (redigert) Ask. Det var ikke noe relevant svar på spørsmålet til trådstarter. TMC eltoilettet har en motor som driver både sjøvannspumpa for spyling og pumpe/kvern for utpumping til septiktank ellr sjøen. Alt sitter på samme aksling, og mellom pumpenehjulene er det en luguber tetning. Når denne tetningen lekker vil det kunne renne fra doskåla og ut i sjøen, eller omvendt avhengig av nivåforskjellen. Hos noen renner vannet ut i sjøen og hos andre renner skåla full. Når du stenger inntakskrana for sjøvann bryter du lekkasjen mot sjøen. Et typisk tegn på at denne tetningen er helt gåen er at når du spyler ned dritten kommer det først brunt vann fra spylingen før det etter hvert går over til rent sjøvann når du spyler lenge. Redigert 12.August.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Martine29 Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Hei. Samme utfordring i vår. Tok ut toalett. Renska slanger og smurte opp jokerventil. Som nytt. 1 times jobb. Og har slutta å kaste toalettpapir i skåla. Dette fixer du lett. Husk tilbakemelding, ligger en tråd om detta e i arkiv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Du kan også titte litt her. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 NilsPils skrev for 9 timer siden: Ask. Det var ikke noe relevant svar på spørsmålet til trådstarter. Tja. Bodskapen var at det er like greit å få TMC-skiten ut av båten først som sist. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Er vel ikke enig i at TMC er en drittdass. I såfall hadde jeg ikke tatt jobben med å reparere den. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Jeg har også TMC eltoilett. Det har sine svakheter, men jeg er relativt fornøyd, spesielt når jeg ser prisene på Jabsco reservdeler . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Prisen for Jabsco rep.sett begynner å nærme seg prisen på et komplett, nytt TMC. Jeg sjekket om jeg skulle mekke TMC'en eller kjøpe ny kvalitetsdass. Mekket TMC'en for noe over 400 kroner, så vidt jeg husker. Sitér dette innlegget Link to post
Stordabuen Svart 12.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Ask skrev for 19 timer siden: NilsPils skrev for 10 timer siden: Ask. Det var ikke noe relevant svar på spørsmålet til trådstarter. TMC eltoilettet har en motor som driver både sjøvannspumpa for spyling og pumpe/kvern for utpumping til septiktank ellr sjøen. Alt sitter på samme aksling, og mellom pumpenehjulene er det en luguber tetning. Når denne tetningen lekker vil det kunne renne fra doskåla og ut i sjøen, eller omvendt avhengig av nivåforskjellen. Hos noen renner vannet ut i sjøen og hos andre renner skåla full. Når du stenger inntakskrana for sjøvann bryter du lekkasjen mot sjøen. Et typisk tegn på at denne tetningen er helt gåen er at når du spyler ned dritten kommer det først brunt vann fra spylingen før det etter hvert går over til rent sjøvann når du spyler lenge. Takk for svar, dette stemmer på en prikk med problemene mitt toalett. Også ift brunt vann. Jeg har bestilt et nytt pakningsett til toalettet. Trur du jeg vil finner en ny tetting til mellom pumpehjulene der? Olav Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Hvis du sjekker linken Hulda la ut over, vil du trolig finne svaret. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Hulda skrev 5 minutter siden: Mekket TMC'en for noe over 400 kroner, så vidt jeg husker. Samme her. Tror repsettet bikker 500 kroner nå, men for det får du ikke mye hos Jabsco. Jeg har litt problemer med den akseltetningen jeg nevnt i mitt første innlegg. Tror jeg ikke fikk den riktig på plass. Når jeg synes det blir modent for overhaling igjen demonterer jeg hele toilettet og tar det med hjem på garasjeloftet mens båten er i vinterdvale. Da er jobben veldig enkel. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Stordabuen skrev 8 minutter siden: Trur du jeg vil finner en ny tetting til mellom pumpehjulene der? Det husker jeg faktisk ikke. Det er noen år siden jeg gjorde jobben. Men hører gjerne fra deg om pakningen fulgte med. Det burde den jo absolutt gjøre. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Stordabuen Svart 12.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Takk for alle gode svar, jeg gir en tilbakemelding både ift pakninger og hvordan det hele løser seg??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.