Jump to content

Tmc el toalett

Stordabuen

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe meg med dette mysteriet. Vannet har begynt å forsvinne i toalett skåla. Når en trekker ned så er det vann i skålen, men etter et par minutter så er det forsvunnet. Ingen lekkasjer noen sted som jeg finner, så det må havne i septiktanken .. det mystiske er at når jeg strenger hovedkranen for inntak til toalettet (saltvann) i motorrommet. Så blir vannet værede i toalett skåla.. er det noen som har noen ideer til hvorfor det er sånn, eller hva jeg kan gjøre for å fikse det? Må jo bli skapt er lite vakuum i kverna eller noen som trekker toalettvannet ut, eller er trykk fra saltvannet i kverna som roter det til? 

takknemlig for forslag?

Ask. Det var ikke noe relevant svar på spørsmålet til trådstarter.

TMC eltoilettet har en motor som driver både sjøvannspumpa for spyling og pumpe/kvern for utpumping til septiktank ellr sjøen. Alt sitter på samme aksling, og mellom pumpenehjulene er det en luguber tetning. Når denne tetningen lekker vil det kunne renne fra doskåla og ut i sjøen, eller omvendt avhengig av nivåforskjellen. Hos noen renner vannet ut i sjøen og hos andre renner skåla full. Når du stenger inntakskrana for sjøvann bryter du lekkasjen mot sjøen.

Et typisk tegn på at denne tetningen er helt gåen er at når du spyler ned dritten kommer det først brunt vann fra spylingen før det etter hvert går over til rent sjøvann når du spyler lenge.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ask skrev for 19 timer siden:

NilsPils skrev for 10 timer siden:

Ask. Det var ikke noe relevant svar på spørsmålet til trådstarter.

TMC eltoilettet har en motor som driver både sjøvannspumpa for spyling og pumpe/kvern for utpumping til septiktank ellr sjøen. Alt sitter på samme aksling, og mellom pumpenehjulene er det en luguber tetning. Når denne tetningen lekker vil det kunne renne fra doskåla og ut i sjøen, eller omvendt avhengig av nivåforskjellen. Hos noen renner vannet ut i sjøen og hos andre renner skåla full. Når du stenger inntakskrana for sjøvann bryter du lekkasjen mot sjøen.

Et typisk tegn på at denne tetningen er helt gåen er at når du spyler ned dritten kommer det først brunt vann fra spylingen før det etter hvert går over til rent sjøvann når du spyler lenge.

Takk for svar, dette stemmer på en prikk  med problemene mitt toalett. Også ift brunt vann. Jeg har bestilt et nytt pakningsett til toalettet. Trur du jeg vil finner en ny tetting til mellom pumpehjulene der? Olav

Hulda skrev 5 minutter siden:

Mekket TMC'en for noe over 400 kroner, så vidt jeg husker.

Samme her. Tror repsettet bikker 500 kroner nå, men for det får du ikke mye hos Jabsco.

Jeg har litt problemer med den akseltetningen jeg nevnt i mitt første innlegg. Tror jeg ikke fikk den riktig på plass. Når jeg synes det blir modent for overhaling igjen demonterer jeg hele toilettet og tar det med hjem på garasjeloftet mens båten er i vinterdvale. Da er jobben veldig enkel.

Stordabuen skrev 8 minutter siden:

Trur du jeg vil finner en ny tetting til mellom pumpehjulene der?

Det husker jeg faktisk ikke. Det er noen år siden jeg gjorde jobben. Men hører gjerne fra deg om pakningen fulgte med. Det burde den jo absolutt gjøre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...