Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Hadde de verkstedene vi brukte rundt om i verden hatt like høy kompetanse på sveising og syrevask/passivering som det du har @Hulda hadde jeg blitt en lykkelig ingeniør :clap: Dette er rett ut i fra regelboka!

 

Hvor har du kjøpt beisepasta hen? Nå som vi har flyttet ut produksjonen er det ikke like lett å rappe fra jobben :saint:

Link to post
Share on other sites

Takker for hyggelig omtale, ros absorberes ukritisk!

@Wartsila, beisepastaen er fra Avesta, kjøpt rundt 1990 i en nå nedlagt maskinforretning som lå ved siden av nå nedlagte Coates i Moss. Nærmeste jeg kan tenke meg er Ahlsell på Høgda i Moss. @Komodo har kanskje bedre peil på noen lokale leverandører.

 

Story: Som nyutdannet og agressiv ingeniør med spisskompetanse, fikk jeg jobb i John Crane. De produserer tetninger for roterende akslinger og alt rundt dette. Mye maskinering, røropplegg, sveising av tanker, alt i de mest sofistikerte materialer. Jeg ble invitert til deres fabrikk i Mugio, Italia. John Crane Italia hadde kjøpt opp en av 'verdens beste' sveise og produksjonsbedrifter. Så der kom jeg da, for å skulle la meg imponere. SuperDuplex, Titan, SMO lagret i samme reoler som sort stål. Sliping av en dia. tre meter tank skilt fra rustfri avdeling med et to meter høyt plastforheng. Møkkete kjeledresser og verktøy vandret mellom sort og hvit avdeling. Ingeniøren var i sjokk :-) Etter at besøksrapporten ble publisert, ble jeg aldri invitert til Italia igjen. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Nærmeste jeg kan tenke meg er Ahlsell på Høgda i Moss. @Komodo har kanskje bedre peil på noen lokale leverandører.

 

Jeg kjøper slikt på Ahlsell i Fredrikstad, så de har det helt sikkert i Moss også. Tess, Tools og alle andre sveiseutstyrsleverandører har også. Biltema og andre avdelinger av hjelpemiddelsentralen har ikke slikt. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 21.1.2021 at 21.59:

Det andre lokket får ikke noe pasta i det hele tatt, muligens. Jeg lurer på å lage en luke i 'taket' på tanken, slik at jeg kommer til. Men denne luken vil bli utilgjengelig etter at tanken er montert. 

Jobbet som sveiser i noen år hos Fredrikstad Montering, og når vi syrevaska større tanker så brukte vi flytende beisepasta fra fat. Hadde du fått tak i en halvliter av det, så trenger du ikke å komme til inni tanken...

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 2 timer siden:

Jobbet som sveiser i noen år hos Fredrikstad Montering, og når vi syrevaska større tanker så brukte vi flytende beisepasta fra fat. Hadde du fått tak i en halvliter av det, så trenger du ikke å komme til inni tanken...

 

Ja, kjenner til den. Jeg tror ikke det 'svineriet' er fritt tilgjengelig :-) De brukte det på en plass jeg jobbet, og slapp til min bestyrtelse brukt væske rett ut i Mossesundet. Det var vel en blanding av fosforsyre, saltsyre osv. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 21.1.2021 at 21.59:

Kom til å tenke på det @Bittelitenskrev lenger opp om at Regina'en ruller en del når sjøen kommer inn aktenfor tvers. Akkurat det har jeg ikke opplevd med Hulda. Mulig grunnen er at vi alltid har motvind. Hmmm. Men vi kom for noen år siden for motor ut i Kosterfjorden fra Havstensund ved Ormskärne. Det er en særdeles grapsete plass når det har blåst en del fra sydlig/vestlig kant. Da fikk Hulda den rette frekvensen, det rullet så båten gikk nærmest ballistic. Ikke var det mye sjø heller, den var akkurat passe for å sette av disse voldsomme bevegelsene. 

Vi opplever ikke dette ved kystseilaa, men når vi er noen døgn over havet merker vi jo rulling. 
har ikke prøvd andre båter, så det kan godt være likt på andre båter 😊

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 1 time siden:

Vi opplever ikke dette ved kystseilaa, men når vi er noen døgn over havet merker vi jo rulling. 
har ikke prøvd andre båter, så det kan godt være likt på andre båter 😊

Alle vil nok rulle når bølgene treffer båtens egenfrekvens. De med høy kjølvekt ruller mer ubehagelig enn de med mindre vekt nede i bunnen. Vi regnet på den slags da jeg gikk på 'skipperskolen'. Hvordan plassere lasten i en båt som skulle gå vinter fra New Foundland til Bergen, var en av oppgavene. 

Link to post
Share on other sites

Bare en liten oppdatering fra Garasjen Sveis og Mek RILUM. Enkeltpersonsforetak. Her syd har vi snev av minusgrader for tiden. Slik er det 14 blå ser ut fra verandaen:

407891915_Dato31012114bl.jpg.a4b079b324f19f7defd56d8daf02b575.jpg

Omslagstemperaturen for stål ligger på 10 minusgrader. Da, ved plutselig oppvarming vil gitterstrukturen i stålet slå over til 'sigmafase'. Enkelt forklart så vil stålet bli sprøtt, og sveisen vil sprekke i HAZ. Nå kan jeg vel sveise ved å varme opp der jeg skal sveise. Men faktum er at omslagstemperaturen for sveiseren ligger på rett under null grader. Kanskje minus 3 grader, max. Så derfor er prosjektet ryddet til side for å bruke garasjen til å parkere bil. Inntil kulden har slått seg. Om et par- tre uker. 

 

Før jeg pakket vekk fikk jeg gjort en del. Sveisen på endelokket ble testet med noen liter varmt vann:

20210122_141416.jpg.2a339833bc2e340d95b59dc6e939504b.jpg

Det er alltid et kokshull, det tar aldri feil. Denne gangen var det bare ett, vanligvis er det flere. 

 

Utløpet fra tanken hadde sine utfordringer:

20210127_142546.jpg.44fa6ffefdef771d373fefb4ed0f8702.jpg

Nå er utløpet sveiset innenfra, og sveisen er rensket for ulumskheter. Jeg har også sveiset inn en sinkanode. Denne er malt på undersiden for å unngå for stor strøm av elektroner inn i stålet. Som regel når jeg sveiser tette rør og beholdere, slenger jeg inn en slik anode som vil hindre korrosjon å etablere seg før stålet får fikset opp sitt eget oksidskikt. Det har i praksis vist seg å fungere. For meg. Hvordan det er med alle andre, vet jeg ikke. Og er heller ikke videre interessert i det. Det er dette som jeg nå har pusset, slipt og sveiset innenfra, som vist over:

469320500_Utsnittavutlp.jpg.7787d49222405a356b151c93d4cf395c.jpg

Ved den tynne pilen øverst i bildet har det dannet seg en korrosjon som har gått tvers gjennom sveisen på utsiden:

Hull.jpg.42478420c8484e916bde1ff02974b060.jpg

I den innringede gropen svettet det septik tvers gjennom. Dette er vanlig at korrosjonsinngangen er tilnærmet mikroskopisk, mens utgangen er et relativt 'gigantisk' krater.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Bare en liten en. Sikkert skrevet om dette før, det gjelder "Ting står seg i hjel".

I går slapp jeg gjennom nåløyet til det forjettede land i syd, Strömstad. Loggbok:

 

14.04.2021

Om bord kl. 08:00. Skyfritt, stille, -2 grader. Inne 6,5 grader og RF= 59 %. Sverige åpnet grensen for noen dager siden, mot at man kan fremvise coronattest som ikke er eldre enn 48 timer. En slik test koster rundt 1000 kroner. Jeg tok den ‘kommunale pinne i nesa’-testen i forrigårs, kom over grensen med noen timers margin. For Sverige spiller det ingen rolle hvorvidt man er vaksinert eller ikke.  

Avfukteren har gått i vinter, max. 1 dl. vann i tanken. Har egentlig ikke produsert noe. Vifteovnen er OK. Start Eber. Agg. batteri OK på 93 % og 12,76 V, satt på lading.

 Ingen lekkasjer eller kondensering noe sted. Helt perfekt. Luktet innestengt, i og med at all lufting er tettet. Det er i grunnen en innmari bra båt.

 Mulig jeg tar en sving utpå for å kjøre motoren skikkelig. Vi får se. Svært trøtt i dag, sov lite i natt. 

Tok en motortur rundt Ekenäs, et par timer. Stille og dødt på Koster. Inne i Strömstad havn var det mange som nøt solen utenfor badet/Göstads. Det sprang opp en liten W- til NW bris etter hvert. Det var dritkaldt med +5 grader. I vannet er det rundt 4,5 grader. Båten oppfører seg helt eksemplarisk. Farten steg en snau knop etter hvert som propellen fikk skylt av litt grums. Vi hadde opp mot 6 knop ved 2000 rpm (telleren teller ca. 10 %) for mye. Så med den andre dynamoen ville det blitt 1800 rpm. Hvilket er noe nær normalen. Oljetemperaturen var oppe i 80 grader.

Diesel= 42 cm og full dagtank. TT= 1211,7.

Motorolje bør etterfylles. Oljen er fremdeles ikke helt sort. Forrige oljeskift dato 02.02.2020 @ TT= 1182,9. Det blir 28,8 timer. Det har blitt etterfylt 0,25 liter i perioden. Aggregatet har ikke fått olje på 2,5 år, nå er det på tide med et oljeskift.

 Merk at slange vann inn til sirkulasjonspumpe ligger og rir på langsgående forsterkning. Som et forsøk bør slangen kuttes noen cm, kanskje det blir klaring.

Minimum temperatur i vinter har vært -0,2 grader, og max RF har vært 76 %. Måler nullstilt.

 

Over med liten skrift er utdrag fra loggboken. Motoren ble stoppet en gang i fjor høst. Uten konservering. Satte på tenning, glødet, trykket på knotten et halvt sekund, dyret startet. Baugpropellen kjørte som om den ikke noen gang har gjort noe annet. Eber Airtronic d4 kjørte i gang uten protester. Alt elektrisk funker. I januar trakk jeg et flak byggplast over skyveluken, plasten dekker over lufteventilene. Dekket over forluken med plast og en bit liggeunderlag. En Biltema Murebøtte over hver winch. Ankerwinchen dekket over med byggplast. Det var hele konserveringsprosessen. En vifteovn står på midt i båten, lavest på termostaten og satt på 800 W. Tror sist vi fylte diesel var juli 2019 i Son. Mulig jeg har dumpet på et par jerrykanner i perioden. Ikke noe grums, helt OK. Underlig nok har det ikke vært noe kondensering i dieslen på snart to år. Egentlig har Hulda aldri hatt kondens i dieselen.

 

Så, hvorfor er Hulda så spart for 'å stå seg i hjel'? Grunnen er kanskje at det er tett og tørt innvendig. Ingenting irrer, ingenting ruster. Temperaturen varierer ikke mer enn +/- 30 grader noe sted i båten. Finnes ikke mugg eller råte noe sted. Hulda var sist på land juli 2019. Det er mange år siden skroget ble malt. Nå har Hulda inntatt en slags tomatbleket farge. Ikke særlig pen. Damen trenger til litt sminking. Det kan man kanskje kalle 'Ting står seg i hjel'. Andre polerer og vokser for å ha båten på land i 6 måneder. Skroget til Hulda har ikke sett såpe på snart 10 år. Dekket blir vasket og spylt hvert år. Avskallet maling blir ettermalt, år om annet. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja..... er det ikke sånn det skal være da.... vi har opplevd det samme  når vi ikke har vært ombord på fire måner. I vinter har vi foresten slitt med for tørr båt. For mye fyring antakelig.

Det at din båt er sprøyte isolert  har mye å si tror jeg . Jeg hadde tidligere stålbåt mer tilfeldig isolert. Der kondenserte det, rusta litt, jordslag  mugg osv. Uansett om den sto på land eller lå på vannet gjennom vinteren... 

 

Var vel stas å få dra ned til båten nå regner jeg med. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Lenger oppi her skrev jeg om septiktanken. Når det er rått og jævlig i garasjen, alt stålet dugger når det blir varmet opp, så er det kul kramp å sveise tynnplate med pinne. Dette vet jeg, må være mistanke om promille, som gjør at det går galt. Så, nå kan en eller annen melde fra til moderator, så blir denne tråden satt usynlig. Jeg har tråds alt kone og barn som kan ta skade. Og så får jeg et spark bak, og bruker tiden til noe mer fornuftig enn å flikke på denne tråden. 

 

Derfor ventet jeg med septiken til det ble folka vær. Tok meg et par timer i dag for å sveise rørene for septik inn og lufting. Deretter sveise lokket på plass. Det tar forbausende kort tid når ting spiller på lag. Innsveising av rørene helt ut i kanten at platen ga som forventet skikkelig krymp. Se under:

20210607_144336.jpg.f1beaf17382d0479b8be3f284d706676.jpg

Noen ville vel fått hetta av slik bukling. Men med litt godsnakking:

20210607_145023.jpg.b55334afd6dca80daee164275b35a0e4.jpg

Rørene er for øvrig sveiset fast fra septiksiden for ikke å skape inneslutninger som vil gi spaltkorrosjon, garantert. Og det var en av feilene fra de som lagde tanken en gang i verden. Det som står igjen er frisering av sveiser og fiksing av rørene ut av tanken. De skal ikke se slik ut som på bildet over. 

 

Så da var siste endebunnen på plass. Ikke så dårlig sveis av en skranglete 75-åring. Det har noe med syn og skjelving å gjøre, utholdenhet å kunne sitte i én ubekvem stilling å sveise en hel pinne. Mye lettere med andre sveiseformer i så måte. En av gutta jeg jobbet sammen med på Statfjord A, mente han måtte slutte som sveiser da han var 50 år. Det var grensen for hvor lenge syn og koordinasjon ville være med når det gjaldt presisjonssveising. 

20210607_162359.jpg.4667576236147cd4cdf30cc6632fe354.jpg

 

Neste er å passere grensen til Sverige, og det å kunne komme tilbake igjen, uten  å bli parkert i karantene. 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Bitteliten skrev 1 time siden:

Om du er maks borte 24 timer kommer du deg fint inn og ut av Sverige uten karantene

 

Ja, kjenner regelverket. Til og med at en må logge inn reisen på forhånd, og vise bekreftelse ved innreise. Og så blir en i tillegg oppringt dagen etter ankomst for å sjekke ID. Men det er et hull i systemet, har jeg oppdaget. En kan melde inn reisen via PC. Så sender systemet bekreftelseskode til oppgitt telefonnummer. Bekreftelseskoden føres inn via PC'en. Deretter sender myndighetenes kontrollgodkjenningen til IP-adressen, som da ikke er telefonen, men PC'en som ikke har SIM. En er fristet til at råbe Hurren! Grensepolitiet ga opp ved min siste passering. Fikk tombola-lapp så jeg slapp 'pinne opp i nesa'-øvelsen.

 

Må korrigere både Bitteliten og meg selv. 24 timer er ikke lov. Det er ikke lov å overnatte. Ut tidlig om morran og tilbake før leggetid. 

 

Når passerte du grensen til Sverige? Klokket grensepasseringen i dag kl. 04:30. Så tidlig??? Det er ikke natta da.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For øvrig, det som forbauser meg er antall 'klikk' på denne tråden. Selv om jeg ikke har skrevet siden 15. april, har den økt jevnt og trutt med 100 klikk i uken. Jeg lurer på hva folk ser etter som kan være så verdifullt her? Jeg skjønner det rett og slett ikke. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker for alle positive tilbakemeldinger.

 

Så da er septiktanken så der tilbake på plass. Det er litt snekring og greier som skal til, men utstyret er hjemme i Norge. For å komme dit, er det 5 timer i grensekø, pinne i nesa, og vente på resultatet en halvtime, så har jeg passert. Nå er det noen her som finner det vanskelig at noen reiser over til den smittsomme naboen. Kanskje de bør ta en test, sånn annenhver dag selv, for å være sikker på at de ikke smitter andre.

 

Så var det septiken. 30 kg tank opp i båten, ned trappen, rundt hjørner, løftes opp til plassen under dollbordet. Innvendig, vel og merke. Bildet snudde seg under opplastingen, berederen (den gule) står vertikalt, snu PC'en for riktig perspektiv:

20210611_172503.jpg.55be40c1535c60b769c3e8d0fd5c8b61.jpg

Så da er vi så langt. Før det gikk på trynet. Eller egentlig gikk det på trynet en episode tidligere. Da tanken var i salongen, oppdaget jeg et kokshull. Frem med sveisen, slipte og sveiset hullet, brannalarmene gikk bananas. Såhhh, neste nedtur. Alt koblet opp, test av dass. Klikk, null respons. Nå tester jeg uten kabel i potta. Sikringen i fordelingen gikk (15 A). Skal snurre på 15 A, har gjort så i mange år. Impelleren rører seg ikke. Impellern i dopumpen. Skrudde fra hverandre:

20210615_135844.jpg.75905be69a8a0835bdf30fec4622d30c.jpg

Test, pumpemotoren går så det uler. Mikket og dilla, satte det sammen igjen. Gummipakningen mellom pumpe og do hadde svellet til halvannen gang størrelsen fra den ble montert for et par år siden. Klikk, sitter dønn fast. Har bestilt to rep.-sett fra Ahoy.no i Sandefjord. Kommer til Son pr. post.

Men det er mer. Før jeg satte sammen, fikk jeg den fikse ideén å male der det ikke er malt. Så, inn til Strömstad sentrum ved havnen. Der ligger Flügger Färg AB. 0,75 liter hvit vannbasert våtromsmaling og en billig 30 mm radiatorkost, SEK 359. Rørepinne inngikk, gratis- på huset. Nå har jeg 30 liter slik maling på andre siden av grensen, fra Biltema. Malingen lukter likt, virker som det samme, til 10 % av prisen til Flügger Färg. Satte meg ned å regnet litt på dette. Vi kjøpte 20 liter bunnstoff av typen yrkesfartøy 5 års drift, våtromsmalingen var tilnærmet dobbelt så dyr, liter for liter. Så har vi vært hos Joma Trading, Fredrikstad, og kjøpt Hempel 2-komp. epoxymaling til Huldas skrog. Prisen fra Flügger Färg var 3,3 ganger prisen på Hempel 2-komponent. Radiatorkosten inkludert. Ikke bare det, Joma jobbet virkerlig for blande riktig farge. Topp service! Tenkte kanskje jeg skulle stikke opp til Comfort, lenger opp i byen. Men der koster samme vannkrana som du får på Biltema for et par hundre spenn, SEK 2700. De har også begynt med maling. Så de som tror at alt er billigere i Sverige, tro en gang til. Det som er billigere i Sverige er der Norge har gått av skaftet når det gjelder avgifter. Og der er det virkelig mye og hente, men man skal være på allerten, virkelig!

 

Må legge til, fra den gangen vi var unge på tur, 70-tallet. Da ble vi værfaste på Brattö. Det blåste 30 m/s. Gikk tur med førstefødte opp på toppen av øya. Han var kledd i omfangsrik bobledress, beina hans lettet fra bakken og han hang som et flagg i vinden. Gikk nesten tom for mat. Vi hadde en lengde Falukorv. Som vi prøvde å steke. Det gikk faenimegikke. Pølsa ble kokt, vannet sprutet ut av pølsefaen. Slik kan man også oppleve i dag når det gjelder billig bacon. Fettet spruter og vannet damper, umulig å sprøsteke. Ikke noe tap for meg, hater bacon. La Grisen Leve!

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er det på tide å vekke liv i denne slitne tråden igjen. Undertegnede har nå emigrert til Sverige. Retur til Norge når plenen begynner å genere naboene. Eller at en oversettingsjobb kommer opp. Jeg får 0,9 euro pr. ord, håper det er mange og korte. Hva som enn kommer først.

 

Nå skal Hulda på land snart. Men først er det et par jobber som må utføres. Ikke må, i den forstand at de er kritiske for å komme på land. De ligger slik i løypa at de kan utføres nå i helgen. Og mandag.

 

TMC-dass. Og følg med de som ikke har vært gjennom dette tidligere. TMC blir bannet opp og ned for lav kvalitet og støy. Tittet på rep.sett til Jabsco. Prisen er på lang vei nok til en halv TMC, med ring og lokk. Rep.settet til en internettsjappe i Sandefjord. Tok tre dager og havnet i postkassen til kr. 499 pluss porto. Det er topp service. TMC Servicesett 106612-01. Alt du trenger for å drite problemfritt i dassen de neste årene. Tidligere i denne tråden, var vel i 2015, hadde jeg overhaling av samme. Men den gangen var det avgjørende deler som ikke var med. Slik som denne:

20210627_092358.jpg.8e78ea22c1a1e315f1f67ac1e2ae93b6.jpg

På baksiden av denne platen går gummiimpelleren som pumper sjøvann. På denne siden går Macesrator Impeller, den som pumper hva som lander i potta inn i septiken. Denne skal være helt flat. Som den ikke lenger er. Den har en tetning i senter, som ikke lenger tetter. Resultat er redusert levetid. Denne platen kommer nå komplett med tetninger og skruer:

20210627_092341.jpg.2dce63d46bd682c79a64ff71e1c435d6.jpg

Looks so much better.

Huset til Macerator Housing 19 skal inn i hullet her:

20210627_093723.jpg.06f67fdef61aff2355f7fbca146e6fbc.jpg

Helt greit å gjøre rent. Ovennevnte nr. 19 har en 'noch' som skal inn i et spor i toppen av huset på bildet, skal sperre Macerator Housing fra å rotere sammen med kværnsystemet. Macerator kan vel oversettes med 'kværn'. Der hvor skruene er over, sitter det en pakning:

20210627_123637.jpg.d772725e95dacf630208641df85f039a.jpg

Originalen er en tynn flis, som har blitt erstattet av en gummipakning som er minst dobbelt så tykk. Det har konsevenser:

1) De originale skruene som vises på bildet over er M5x15. De når ikke gjennom. Uansett bannskap og besvergelser. Bytt til M5x20, som naturligvis alle med respekt for elementene når de tusler innaskjærs har på lager om  bord. Så også i Huldas rikholdige lager. Det er lett bare å klistre denne pakningen på huset og dytte det sammen. Da kan man skru det til, montere alt, og hele greia sitter i sju stein. Gjett hvordan jeg vet det. For å sette sammen dette i en 'confined space', er det greit med 2 stk Bachelor. Hvorav den ene bår være innen selvbeherskelse. Såhh, hele dritten fra hverandre igjen og så

2) tre pakningen innpå Mercerator Housing, lirke hele settet på plass med antirotasjons-noche'en i sporet sitt. Da funker det. Neste, skru av vann til bollen, på baksiden av potta:

20210627_105230.jpg.8798e5953198356719ccf497345a46ff.jpg

Veldg opp/ned dette her. Delene er blant annet en rustfri skive og en plasmutter. Her har det lekket litt i alle år. Gjør rent. Puss med Ne)()(/ku)/)/ for å få vekk gammel gørr og rust. Skiven:

20210627_105651.jpg.1978c987a5162d84482bbdc176b73a67.jpg

Sannelig har ikke A4 fått groptæring (tildekkingskorrosjon). Skru sammen med pakningsguffe slik at det blir tett.

 

Så da kjører TMC'en trolig 10 år til. Motoren må jo konke før eller siden. Da er tiden inne for en fet ungkars-lunch:

20210627_130647.jpg.77cd3cbe32f8274322ec09595137ecce.jpg

Knekkebrød med gulost og vin. Den heter Cõtes-du-Rhõne. Nå som vi har briljert med engelske ord og uttrykk, Cõtes-du-Rhõne er fransk og betyr Kåt Råne.

20210627_104739.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Grand Banks jrsyntes det er gøy at Hulda kommer på land, så følg med :-)

Vi har leilighet i noen hundre meter fra Strömstad Marina, så derfor går vi opp der. Ikke fordi det er billigst. Fordi det er enklest i den nåværende situasjonen. Men det skal de ha, gutta som jobber der er særdeles vennlige og serviceinstilte. På skala fra 1 til 5, så blir det 5. De er vant til å ta opp stooore båter. Jeg forfektet at Hulda stikker dypt, og targaen er høy. "Inget problem, dette fikser vi". Så take 1:

20210702_082311.jpg.96d3821fdd27fa98e98cb56f3373e7da.jpg

Bombe. Kom ikke over kanten uten å knuse radaren og Trimble-antennen. "Vi legger radaren slik at den kommer aktenfor tverrbommen. Skitt, da får jag inte kjørt vekk vagnen". Det var rett etter kl. 08:00 i dag morges. Til slutt måtte vi krype til korset, og jeg måtte plukke av radar- og Trimbleantennene. Det er nokså komplisert, uten å gå i detalj. Så da klokken ver 15:00 og radar og Trimble vekk, skled Hulda over betongkanten med minimum klaring:

20210702_142420.jpg.e48e98f878ae5f88d3e5ce16fd8c1e55.jpg

To år siden Hulda var på land og masse groe:

20210702_142622.jpg.e0d45579f1bf946d732d77f1963880b3.jpg

 

"Ni har säglat mycket". "Det har vært halvannet år corona". "Hvad er corona?" "Noe svenskene har funnet på". Det som i hovedsak er under båten er møkk. Noen lokale skjellfarmer:

20210702_143452.jpg.15ff77030c4e33dd93f9ef1d3f96aef2.jpg

Her er det en av to rorstoppere. Der blir bunnstoffet slått av, og det gror som i et gartneri. Samme på Dynaplaten og et par andre steder. "Jeg stoffer ikke propellen, for da gror det så mye": hos meg gror det ikke noe videre, og det gror ingenting der stoffet fremdeles henger fast på propellen. Et blide som viser propellens trykkside er par hakk lenger opp. Hadde et bilde her også:

20210702_142952.jpg.75cc2669f80d45fadc8823c8f0648948.jpg

 

Så de begynner helvetesuka. Som strekker seg over minst 14 dager. For to år siden slipte jeg ned kjølen på en dag. Deretter en uke på krykker, ryggen. Nå har jeg allerede tatt høyre kneet, det greide jeg i midten av april. Har nå kastet krykkene, men er langt under pari. Hadde store planer. Tror de blir redusert.

 

Følg med, følg med. Dramaet er ikke slutt.

 

Ligger forresten ved siden av en Bavaria 46 Exclusive (eller noe slikt). Støttene står langt nedi grusen. Ankerkjettingen ligger som en rusten haug foran båten. Presenningen har for lengst ramlet av og er pakket under båten. Hva har skjedd??? Jo, båten tilhører en mann fra Autstralia. Han ble alvorlig syk. De vet ikke om han lever. Marinaen har ikke greid å oppnå kontakt med personen eller familie. Så der ligger en flott båt og råtner langsomt på rot. Skjebner.

 

Link to post
Share on other sites

Stas! ...å se på altså. 

 

Håper helsa holder og at det blir en trivelig jobb. Høyttrykkspyle, fjerne rur med skraping og syre? Eller pusser du ned før du legger på bunnstoff? Ett lag eller flere?

 

Ja, det var ikke mye klaring over betongkanten der... 

 

Drt står sikkert ett eller annet sted i tråden,  men kanskje du vil nevne det igjen, hvor tung er Hulda?

 

Det er ikke mye groe nei. Hvilken type bunnstoff bruker du? 

 

Kjedelig med den Bavarian, og med eieren også forsåvidt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...