Jump to content

Gammel patruljebåt får videre liv i indre Oslofjord

oberst1

Recommended Posts

Hei!

Tenkte kanskje det kunne være av interesse for noen, men også en fin måte å tilegne seg ny kunnskap på ved opprettelse av denne tråden.

Forstår at kommersielt sett skal dette forumet jeg er så glad i ikke misbrukes og vil holde meg til erfaringer, tekniske utfordringer, løsninger og kanskje noen historier/bruksområder etterhvert.

Det er ihvertfall liten tvil om at dette forumet besitter mye kunnskap som kan være til god hjelp underveis i vår kommende reise. Prosjektet er dermed ikke bare vedlikehold og oppgraderinger, men båtens liv egentlig :smiley:

Sikkert noen som kjenner til båten i fra før...inntil videre; må løpe, har klart å få fatt i  masse snadder fra Raymarine som må planlegges montert...

akter.jpg.dd37ae62543644f686b7ac7ccbfd8405.jpg

Ja, da har den pensjonerte politibåten "KLAR" fra Oslo funnet veien hjem igjen. Nesten så jeg hørte den snakket til meg etter vi passerte Håøya på vei inn lørdag..."Godt å komme hjem igjen...prrr". 

Båten er bygget hos Henriksen Mekaniske verksted, Tønsberg i 1997, remotorisert i 2010 med 2x D6 435 og Hamilton 274 vannjet. Så det er en aldrende båt, men ganske unik :giggle:

1.jpg.af49a11af78f3509a255b7d628bc9c03.jpg

1872778732_lftet.jpg.ba4bbf470a574cc497b77a3a9385752c.jpg

Hamilton.jpg.36559278ca32733ec08fd639c7b0acc4.jpg

Det er en smal båt (2,4m) og 20 grader skrog helt akter målte jeg. Ble fortalt at opplevelsen blir litt som en kano med twin-installasjon på, det kan jeg forstå nå... Derimot å skaffe til veie en båt som egner seg til kommende bruk er ikke lett uten inngå en del kompromisser.

Etter planen blir den sjøsatt igjen i dag, ny hekkgiver montert i går. Veldig spent om resultatet av det innfrir...

Alt ombord er fra tjenestetiden og kartplotter etc fjernet for å gjøre plass til nytt. Forsøker å holde oss edruelige til nyinnkjøp av utstyr samtidig som verden dessverre ikke er helt som pleier for tiden. Elektronikkbransjer er blandt de som merker manglende råvarekomponenter etc.

Allikevel har vi klart å fremskaffe Raymarine Axiom 9 ProRVX, Quantum 2 Doppler radar, Ray63VHF, Ray700AIS og den nye multi-hekkgiveren RV-100 som ble montert i går. 

Usikkerhet for hekkgiver går på vannjet/forstyrrelser, men noe reelt alternativ hadde vi ikke på kort varsel. En gjennomgående ekkolodd-svinger i plast for 20grader fantes ikke i norge nå...

Kort om livet videre for båten; servicebåt indre Oslofjord. Hovedsaklig forsikringskunder, men også egne kunder. Vi får et stort apparat rundt oss og er godt etablert på land med tilhørende tjenester som igjen vil utfylle oppdrag sammen med båten. De neste bildene vil avsløre resten...

:seeya:

20grader.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...