Jump to content

Kvalitet på tau til preventer, løygangslina og rullegenoa?

Ask

Recommended Posts

Hei

Båten vår er 26 år gamal, og me kjøpte den for over 17 år sidan.

Nemte tau kom med båten, og det er kanskje på tide å skifta nemnte tau.

Kva kvalitet bør det vera på tau til hhv. preventer, løygangslina og lina til å rulla inn/ut genoaen?

Kva er rette staden å kjøpa slike liner?

Er det nokon "standard" fargar på desse linene?

Dra innom nærmeste seilmaker. De kan hjelpe med type, dimensjoner og fargekoding, som er hensiktsmessig for din båt og bruk. Hvis du ikke bor i nærheten av noen seilmaker så anbefaler jeg å ringe gran seil. Flinke, hyggelige og sender i posten. Lykke til!

Edited by aaccoo (see edit history)

Fargekoding: bare for å skille tau fra hverandre. Om alle tau ombord er gule, hjelper det lite å si ‘dra i det gule tauet. Kvalitetsmesdig kan alle de du nevner erstattes med polyester. Sterkt, men strekker seg meg enn dyre tau, men jeg bruker dyneema kun i fall. Vet ikke størrelsen på båten din, er det en 40-fots regattabåt så hadde du vel ikke spurt…

Hei. Takk for svar. 

Båten er ein Fontaine Pajot Athena 38. Seglkatamaran. 

Dei nemnte linene er ikkje dei som lettast blir forveksla med andre liner, men om det er ein "standard" fargekode er jo det greit å vita. 

Eg tenkjer å bestilla nye liner på nett. 

Jeg har kjøpt noe hos Biltema. Tydelig kvalitetsforskjell sammenlignet med Roblon som jeg har fra før. Men til ikke for krevende bruk, greit nok. Det blir ikke noe Biltema til fall- og reveliner hos meg. Jeg har Biltema storseilskjøte. Etter tre år begynner det å vise armeringsjern-tendenser.