Ask Startet 12.August.2021 Link til dette innlegget Startet 12.August.2021 Hei Båten vår er 26 år gamal, og me kjøpte den for over 17 år sidan. Nemte tau kom med båten, og det er kanskje på tide å skifta nemnte tau. Kva kvalitet bør det vera på tau til hhv. preventer, løygangslina og lina til å rulla inn/ut genoaen? Kva er rette staden å kjøpa slike liner? Er det nokon "standard" fargar på desse linene? Sitér dette innlegget Link to post
aaccoo Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 (redigert) Dra innom nærmeste seilmaker. De kan hjelpe med type, dimensjoner og fargekoding, som er hensiktsmessig for din båt og bruk. Hvis du ikke bor i nærheten av noen seilmaker så anbefaler jeg å ringe gran seil. Flinke, hyggelige og sender i posten. Lykke til! Redigert 12.August.2021 av aaccoo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Fargekoding: bare for å skille tau fra hverandre. Om alle tau ombord er gule, hjelper det lite å si ‘dra i det gule tauet. Kvalitetsmesdig kan alle de du nevner erstattes med polyester. Sterkt, men strekker seg meg enn dyre tau, men jeg bruker dyneema kun i fall. Vet ikke størrelsen på båten din, er det en 40-fots regattabåt så hadde du vel ikke spurt… Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Hei. Takk for svar. Båten er ein Fontaine Pajot Athena 38. Seglkatamaran. Dei nemnte linene er ikkje dei som lettast blir forveksla med andre liner, men om det er ein "standard" fargekode er jo det greit å vita. Eg tenkjer å bestilla nye liner på nett. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Jeg har kjøpt noe hos Biltema. Tydelig kvalitetsforskjell sammenlignet med Roblon som jeg har fra før. Men til ikke for krevende bruk, greit nok. Det blir ikke noe Biltema til fall- og reveliner hos meg. Jeg har Biltema storseilskjøte. Etter tre år begynner det å vise armeringsjern-tendenser. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Bruker en falline fra Biltema til cunningham. Enig i at det er litt stivt. Har noen testet HMPE-fiber fall/skjøte fra Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.