Førstefender Startet 13.August.2021 Del på Facebook Startet 13.August.2021 Som emnetittel antyder, hekkthruster står perfekt montert midt mellom rorbladene og det ser ut for meg at dette tapper mye krefter. Hadde forventet mer krefter av en Sleipner SE100 som står montert bak. Er det noen som har erfaring med å montere slike tunnelforlengere som linket til under? Gir det økt kraft når det er hindringer i veien for plasseringen? Tunnelforlenger ø185mm - Sleipner Motor AS Slik det er nå gir en 80kg thruster i baug mer krefter enn en 100kg i hekken, det burde vært motsatt, både med tanke på plassering og krefter. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Ser ikke helt for meg installasjonen din, for den sitter vel ikke under båten mellom rorbladene? Jeg har samme truster oppsett på min 34 foter, og der skyve se100 i hekken langt mere en 80 fremme. Baugtruster må få et forsprang om jeg skal gå sidelengs fra brygga. Jeg har forlenger, men prøvde aldri uten. Du har jo en mye større båt, så kanskje ikke sammenlignbart. Ser for meg at din sitter på akterspeilet mellom to utenpåliggende ror. Da kan vel forlenger e montert noen grader rotert, styre strømmen forbi rorbraketter. Suger den luft også? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2021 Proppeller sitter i halvmåne formet tunneler(har vel et navn, husker ikke..), er et lite innhuk i skroget bakerst der ror sitter, og thruster står midt mellom ror som jeg skriver, ikke på akterspeil, men står rett ned, ingen fare for å suge luft ;) Så spørsmålet er om disse forlengerene har noen særlig effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Det høres tvilsomt ut, utfra hvordan jeg ser for meg installasjonen. Kan ikke helt se for meg at de skal få vannstrømmen særlig forbi roret. Merker du noen forskjell om roret står rett eller i sving? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2021 Gullfisk skrev 44 minutter siden: Merker du noen forskjell om roret står rett eller i sving? Har dessverre ikke fått testet dette skikkelig, ror står alltid midtstilt ved tillegging. Ikke min båt, men lik montering: Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Ja der kan det kanskje ha noe for seg, avhengig av siktelinje mot roret. Litt vanskelig å se om roret er i veien. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 En truster virker jo etter rakettprinsippet. Hastigheten på vannet ut av trusteren har alt og si. Står noe i veien for vannstrømmen og denne bremses, minker virkningen med annen potens av redusert fart på vannet. Om vannstrålen treffer roret, vil ikke bare vannstrålen få mindre fart pga. trykkmotstand som bygger seg opp mot utløpet av trusteren, men man vil også få et dynamisk trykk mot roret motsatt vei av den veien man ønsker å bevege seg. En merkelig installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2021 paxo skrev 46 minutter siden: En merkelig installasjon. Enig, derfor jeg ønsker forsøke fixe litt på dette. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Har tunnellforlenger på vår. SP 100. Først etter ekstra batteri at det ble bra Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Førstefender Svart 14.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2021 baatsman skrev for 10 timer siden: Har tunnellforlenger på vår. SP 100. Først etter ekstra batteri at det ble bra Har du testet dette med og uten forlengere? Fikk det noen effekt med disse forlengerene? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 Ble montert samtidig. Så det vet jeg ikke Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Førstefender Svart 11.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2022 Får å avslutte en gammel tråd. Tunnelforlengere ble montert fra ca 250 til 340 grader på tunnel. Sleipner selv sier forlengere reduserer kraft så mye som opptil 20%, men selv med denne reduksjon fikk jeg merkbart mer skyv ved at vannstrøm nå delevis går forbi ror. Ved bruk av begge thrustere samtidig, går hekk og front nå ca likt ut fra brygge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.