Jump to content

Hekktruster er montert mellom ror, vurderer å montere tunnelforlengere


Førstefender

Recommended Posts

Som emnetittel antyder, hekkthruster står perfekt montert midt mellom rorbladene og det ser ut for meg at dette tapper mye krefter. Hadde forventet mer krefter av en Sleipner SE100 som står montert bak.

Er det noen som har erfaring med å montere slike tunnelforlengere som linket til under? Gir det økt kraft når det er hindringer i veien for plasseringen?

 

Tunnelforlenger ø185mm - Sleipner Motor AS

 

Slik det er nå gir en 80kg thruster i baug mer krefter enn en 100kg i hekken, det burde vært motsatt, både med tanke på plassering og krefter.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt for meg installasjonen din, for den sitter vel ikke under båten mellom rorbladene? Jeg har samme truster oppsett på min 34 foter, og der skyve se100 i hekken langt mere en 80 fremme. Baugtruster må få et forsprang om jeg skal gå sidelengs fra brygga. Jeg har forlenger, men prøvde aldri uten. Du har jo en mye større båt, så kanskje ikke sammenlignbart. Ser for meg at din sitter på akterspeilet mellom to utenpåliggende ror. Da kan vel forlenger e montert noen grader rotert, styre strømmen forbi rorbraketter. Suger den luft også? 

Link to post
Share on other sites

Proppeller sitter i halvmåne formet tunneler(har vel et navn, husker ikke..), er et lite innhuk i skroget bakerst der ror sitter, og thruster står midt mellom ror som jeg skriver, ikke på akterspeil, men står rett ned, ingen fare for å suge luft ;)

Så spørsmålet er om disse forlengerene har noen særlig effekt?

Link to post
Share on other sites

En truster virker jo etter rakettprinsippet. Hastigheten på vannet ut av trusteren har alt og si. Står noe i veien for vannstrømmen og denne bremses, minker virkningen med annen potens av redusert fart på vannet. Om vannstrålen treffer roret, vil ikke bare vannstrålen få mindre fart pga. trykkmotstand som bygger seg opp mot utløpet av trusteren, men man vil også få et dynamisk trykk mot roret motsatt vei av den veien man ønsker å bevege seg.

En merkelig installasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Får å avslutte en gammel tråd.

Tunnelforlengere ble montert fra ca 250 til 340 grader på tunnel.

Sleipner selv sier forlengere reduserer kraft så mye som opptil 20%, men selv med denne reduksjon fikk jeg merkbart mer skyv  ved at vannstrøm nå delevis går forbi ror.

Ved bruk av begge thrustere samtidig, går hekk og front nå ca likt ut fra brygge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...